MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
04355 a2200445 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200422955 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20231219000923.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
151005s2015 tu 000 0 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE ULU YL'17 AKY |
100 ## - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Akyıldız, Gülşen |
9 (RLIN) |
118484 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Uluslararası ilişkiler ve banal milliyetçilik : |
Remainder of title |
İlkokul öğrencileri üzerinde bir çalışma / |
Statement of responsibility, etc. |
Gülşen Akyıldız. |
246 30 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
International relations and banal nationalism : A study among primary school students / |
264 ## - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara: |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2017. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xii, 100 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
30 cm. |
336 ## - CONTENT TYPE |
Source |
rdacontent |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
337 ## - MEDIA TYPE |
Source |
rdamedia |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
338 ## - CARRIER TYPE |
Source |
rdacarrier |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü Nisan 2017 |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
Bibliography, etc. note |
|
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Bu çalışmada, Uluslararası İlişkilerin temel dinamiklerinden biri olan dost-düşman olgusu, başta Micheal Billig'in Banal Milliyetçilik varsayımları özelinde olmak üzere uluslararası bir aktör olarak ilkokul öğrencileri üzerinden incelenmiştir. Farklı uluslara karşı beslenen dost-düşman algısının rutin içerisinde fark edilmeden nasıl üretildiği incelenerek; bu sürecin başlangıç noktası olarak nitelendirilebilecek okul kurumu içerisindeki müfredat-öğrenci ve öğretmen üçgeni arasındaki ilişki ele alınmıştır. Bu kapsamda millet olmayı sürekli hatırlatan okul kurumu, Althusserci bakış açısıyla devletin ideolojik bir aygıtı (DİA) olarak ele alınmıştır. Okul kurumunun hedef kitlesi olan -uluslararası bir aktör olarak- öğrencilerin bu süreçte fikirlerinin şekillendirilmesi sonucunda milletlere yönelik yaratılan özneler arası anlamlar ve kolektif imajlar ise Robert Cox ekseninde değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, ilkokul öğrencilerinin farklı milletlere yönelik algılarının şekillenmesinde, müfredat ve öğretmenler aracılığı ile okul kurumunun etkili olduğu; gündelik içerisinde -yeniden- üretilen dost-düşman imajı ve bu imajlara yüklenen anlamların banal göstergeler üzerinden sürekli olarak hatırlatıldığı izlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Banal Milliyetçilik, Dost-Düşman, Müfredat, Yeniden Üretim,Devletin İdeolojik Aygıtı (DİA)<br/><br/>In this study, one of the fundamental dynamics of International Relations; ally-enemy fact wiht a focus on Banal Nationalism assumptions of Micheal Billig is researched among primary school students as international actors. The triangular relation between the school curriculum, the student and the theacher that can be stated as the starting point of this process is tackled in this study to analyse the inconspicuous formation on the Daily basis ally-enemy perception for other nations. In this context, the institution of the school, which constantly reminds of being a nation, has been considered as an ideological state apparatus in terms of Althusserian view. Intersubjective meanings and collective images which are constructed in consequence of shaping of the ideas of students -international actors- as the target group of scholl are evaluated on the basis of Robert Cox. As a result of the study, it is seen that primary school students' perceptions for different nations are influenced by the school institution through curriculum and teachers; it is observed that the images of ally-enemy and the meanigns of these images which are reproduced in daily life are constanly reminded through Banal signs. Key Words: Banal Nationalism, Ally-Enemy, Curriculum, Reproduction, Ideological State Apparatus (ISA) |
650 00 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
9 (RLIN) |
32546 |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
|
Topical term or geographic name entry element |
Dissertations, Academic |
9 (RLIN) |
32543 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Banal milliyetçilik |
|
Uncontrolled term |
Dost-düşman |
|
Uncontrolled term |
Müfredat |
|
Uncontrolled term |
Yeniden üretim |
|
Uncontrolled term |
Devletin ideolojik aygıtı(İDA) |
|
Uncontrolled term |
Banal nationalism |
|
Uncontrolled term |
Ally-enemy |
|
Uncontrolled term |
Curriculum |
|
Uncontrolled term |
Reproduction |
|
Uncontrolled term |
İdeological state apparatus(İSA) |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS |
Uniform Resource Identifier |
<a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a> |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |