MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
03884 a2200433 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200422955 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20231219000924.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
151005s2015 tu 000 0 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE ULU YL'17 GÜR |
100 ## - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Gürbüz, Selman Emre |
9 (RLIN) |
118488 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Türkiye'de uluslararası ilişkilerin lisans eğitiminde gizli müfredat ve oryantalizm: Eleştirel pedagojik bir yaklaşım = |
Remainder of title |
Hidden curriculum and orientalism in undergraduate education of international relations in Turkey: A critical pedagogical approach / |
Statement of responsibility, etc. |
Selman Emre Gürbüz. |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2017. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
x, 120 pages : |
Other physical details |
charts ; |
Dimensions |
30 cm. |
336 ## - CONTENT TYPE |
Source |
rdacontent |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
337 ## - MEDIA TYPE |
Source |
rdamedia |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
338 ## - CARRIER TYPE |
Source |
rdacarrier |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü Mart 2017 |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
Bibliography, etc. note |
|
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Bu çalışmada Türkiye'deki Uluslararası İlişkiler lisans programlarındaki bölüm müfredatlarına odaklanılacaktır. Ders müfredatları, başlıkları ve içerikleri, kullanılan materyallerin metinlerde tespit edilen söylemleri, tekrarlar ve anlamlar, eleştirel pedagojik bir yaklaşımla analiz edilecektir. Alanında daha önce hiç denenmemiş biçimde, eleştirel pedagoji ile Uluslararası İlişkiler disiplinini bir araya getirmeye çalışacak olan bu tez, müfredat incelemesinde öne çıkan Oryantalist temalar üzerine yoğunlaşacaktır. Eğitimin dokusunda sosyal bir kontrol mekanizması olarak bulunan gizli müfredatın taşıdığı Oryantalist karakter, Uluslararası İlişkiler metinleri üzerinden yapısöküme uğratılacaktır. Söz konusu Oryantalizm çözümlemesi pozitivizm, neoliberalizm ve bir iç-öteki olarak 'İslam' başlıkları üzerinde ilerletilecektir. Bu çalışmanın, Türkiye'deki Uluslararası İlişkiler araştırmalarında akademik özgünlüğün sağlanması adına ontolojik bir çoğulculuğun ortaya çıkmasına katkı sağlaması hedeflenmiştir. Anahtar Kelimeler: Eleştirel Pedagoji, Oryantalizm, Yapısöküm, Uluslararası İlişkiler, Gizli Müfredat.<br/><br/><br/>This study focuses on the curricula of the undergraduate education of International Relations from the selected universities of Turkey. A critical pedagogical approach is employed to analyze the organization of the curricula, course names and contents, textual discourses, repetitions and meanings. This thesis, a pioneering attempt that aims at combining Critical Pedagogy and International Relations, concentrates on the orientalist themes and discourses within the analyzed curricula. The theory of 'hidden curriculum,' implying a control mechanism in the process of education, will help deconstructing the texts of International Relations. This attempt of deconstruction is developed especially on the headings of positivism, neoliberalism and Islam as an internal-Other. The primary aim of this thesis is to present that ontologically pluralist studies can provide a liberating terrain for the research in International Relations in Turkey. Keywords: Critical Pedagogy, Orientalism, Deconstruction, International Relations,Hidden Curriculum. |
650 00 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
9 (RLIN) |
32546 |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
|
Topical term or geographic name entry element |
Dissertations, Academic |
9 (RLIN) |
32543 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Eleştirel pedagoji |
|
Uncontrolled term |
Oryantalizm |
|
Uncontrolled term |
Yapsöküm |
|
Uncontrolled term |
Uluslararası ilişkiler |
|
Uncontrolled term |
Gizi müfredat |
|
Uncontrolled term |
Critical pedagogy |
|
Uncontrolled term |
Orientalism |
|
Uncontrolled term |
Deconstruction |
|
Uncontrolled term |
İnternational relations |
|
Uncontrolled term |
Hidden curriculum |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS |
Uniform Resource Identifier |
<a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a> |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |