Türkiye'de uluslararası ilişkilerin lisans eğitiminde gizli müfredat ve oryantalizm: Eleştirel pedagojik bir yaklaşım = (Record no. 200428242)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 03884 a2200433 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200422955
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231219000924.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 151005s2015 tu 000 0
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE ULU YL'17 GÜR
100 ## - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Gürbüz, Selman Emre
9 (RLIN) 118488
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Türkiye'de uluslararası ilişkilerin lisans eğitiminde gizli müfredat ve oryantalizm: Eleştirel pedagojik bir yaklaşım =
Remainder of title Hidden curriculum and orientalism in undergraduate education of international relations in Turkey: A critical pedagogical approach /
Statement of responsibility, etc. Selman Emre Gürbüz.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2017.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent x, 120 pages :
Other physical details charts ;
Dimensions 30 cm.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type term text
Content type code txt
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term unmediated
Media type code n
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
Carrier type code nc
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü Mart 2017
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu çalışmada Türkiye'deki Uluslararası İlişkiler lisans programlarındaki bölüm müfredatlarına odaklanılacaktır. Ders müfredatları, başlıkları ve içerikleri, kullanılan materyallerin metinlerde tespit edilen söylemleri, tekrarlar ve anlamlar, eleştirel pedagojik bir yaklaşımla analiz edilecektir. Alanında daha önce hiç denenmemiş biçimde, eleştirel pedagoji ile Uluslararası İlişkiler disiplinini bir araya getirmeye çalışacak olan bu tez, müfredat incelemesinde öne çıkan Oryantalist temalar üzerine yoğunlaşacaktır. Eğitimin dokusunda sosyal bir kontrol mekanizması olarak bulunan gizli müfredatın taşıdığı Oryantalist karakter, Uluslararası İlişkiler metinleri üzerinden yapısöküme uğratılacaktır. Söz konusu Oryantalizm çözümlemesi pozitivizm, neoliberalizm ve bir iç-öteki olarak 'İslam' başlıkları üzerinde ilerletilecektir. Bu çalışmanın, Türkiye'deki Uluslararası İlişkiler araştırmalarında akademik özgünlüğün sağlanması adına ontolojik bir çoğulculuğun ortaya çıkmasına katkı sağlaması hedeflenmiştir. Anahtar Kelimeler: Eleştirel Pedagoji, Oryantalizm, Yapısöküm, Uluslararası İlişkiler, Gizli Müfredat.<br/><br/><br/>This study focuses on the curricula of the undergraduate education of International Relations from the selected universities of Turkey. A critical pedagogical approach is employed to analyze the organization of the curricula, course names and contents, textual discourses, repetitions and meanings. This thesis, a pioneering attempt that aims at combining Critical Pedagogy and International Relations, concentrates on the orientalist themes and discourses within the analyzed curricula. The theory of 'hidden curriculum,' implying a control mechanism in the process of education, will help deconstructing the texts of International Relations. This attempt of deconstruction is developed especially on the headings of positivism, neoliberalism and Islam as an internal-Other. The primary aim of this thesis is to present that ontologically pluralist studies can provide a liberating terrain for the research in International Relations in Turkey. Keywords: Critical Pedagogy, Orientalism, Deconstruction, International Relations,Hidden Curriculum.
650 00 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
9 (RLIN) 32546
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Topical term or geographic name entry element Dissertations, Academic
9 (RLIN) 32543
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Eleştirel pedagoji
Uncontrolled term Oryantalizm
Uncontrolled term Yapsöküm
Uncontrolled term Uluslararası ilişkiler
Uncontrolled term Gizi müfredat
Uncontrolled term Critical pedagogy
Uncontrolled term Orientalism
Uncontrolled term Deconstruction
Uncontrolled term İnternational relations
Uncontrolled term Hidden curriculum
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a>
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 21/12/2017 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE ULU YL'17 GÜR TZ00768 21/12/2017 21/12/2017 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.