Büyük veri algoritmalarıyla büyük şehirlerin trafik problemlerinin incelenmesi / (Record no. 200430100)

000 -LEADER
fixed length control field 05350nam a22003737i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908000938.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111b xxu||||e mmmm 00| 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Transcribing agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE BİL YL’16 KÜÇ
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Küçükayan, Yusuf Gökhan
9 (RLIN) 120562
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Büyük veri algoritmalarıyla büyük şehirlerin trafik problemlerinin incelenmesi /
Statement of responsibility, etc. Yusuf Gökhan Küçükayan.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2016.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiv, 87 pages :
Other physical details charts and colored illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type term text
Content type code txt
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term unmediated
Media type code n
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
Carrier type code nc
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Nisan 2016
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Günümüzün sosyal ve insan yaşam standartları açısından en büyük problemlerinden birisi içinde bulunduğumuz trafik haline gelmiştir. Artan nüfus ve araç sayısı neticesinde mevcutta oluşan trafik problemleri katlanarak artmaktadır. Bu sebepten dolayı trafikte geçirilen zaman ve riskler de aynı oranda artmaktadır. Bu çalışmada araç trafiğinin rahatlatılması ve oluşabilecek risklerin minimuma veya önceden engellenebilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, büyük veri altyapıları ve algoritmaları, trafikte olay diye nitelendirilen kaza, trafik sıkışıklığı, yol çalışması, habersiz yapılan çalışmalar vb. gibi sebeplerden oluşabilecek aksaklıkların tespitinde kullanılmıştır. Bu tespitlerin yapılmasında yapay sinir ağlarından ve trafik problemi için optimize edilmiş modellerden faydalanılmıştır. Çalışmanın esas amacı büyük veri algoritmalarını kullanarak trafikte oluşabilecek herhangi bir olayın veya sıkışıklığın anlık tespiti ve buna bağlı olarak alınabilecek tedbirleri göstermektir. Tez kapsamında dünyada da en yoğun trafiklerden birisi olarak kabul gören İstanbul'un, pilot bölgesinden alınan trafik sensörlerindeki veriler işlenmiş olup toplamda 1 yıl içindeki veriler üzerinden model oluşturulup olay tespiti yapılmıştır. Yapılan çalışmalarda ve oluşturulan modelde %97 doğruluk oranıyla trafikteki olaylar tespit edilmiştir. Bu tespit edilen modele göre olay oluşmaya başladığında, verinin gelme hızını dikkate alarak, anlık tespit edilebilmektedir. Bu tespitlerden yola çıkarak önceden alınabilecek tedbirler ile olayın olduğu bölgedeki trafiğin diğer yollara aktarılması, olayın durumuna göre gerekli ekiplerin olay yerine gönderilmesi ve sinyalizasyon değişimleriyle kontrol altına alınıp bölgedeki trafik yoğunluğunun ve trafik güvenliğinin sağlanması hedeflenmiştir. Yapılan çalışmalar İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Trafik Müdürlüğünün 2015 yılı trafik verisi kapsamında yapılmış olup değişen trafik koşullarına göre oluşturulan model değişim koşullarına göre geliştirilip uyum sağlaması düşünülmüştür.
Summary, etc. In terms of social and individual living conditions, traffic has been one of the most significant problems of today's world. As a result of increasing population and vehicle number, existing traffic problems increase exponentially. Because of this reason, time wasted in traffic and possibility of having an accident increases with the rate. This thesis intends to relieve the vehicle traffic and reduce the probability of occurrence of risks to minimum or prevent in advance. In this context, big data infrastructures and algorithms are used in order to predict accident, traffic congestion, and road works, without notice works, which are named as "event". To predict all these events, this work takes advantages of artificial neural networks and models optimized for traffic congestion problems. The main purpose of the study is to predict real-time traffic events or congestion probability on time and offer related precautions to be taken. In the context of the thesis, the data from the traffic sensors has been collected for one year and used to form a model from the pilot area of Istanbul, which is known as one of the most crowded traffic on the world. As a result of the study and the model, traffic events has been detected with an accuracy rate of 97%. The events have been detected taking in the consideration of the data velocity. Based on the detections, the thesis has aimed transferring the traffic to another road, notifying the emergency units and proving the traffic security and resolving the traffic congestion with the help of the change in signalization. The study has been constructed with the 2015 traffic data from Istanbul Metropolitan Municipality Traffic Unit and the model formed by this data has been considered to be developed and accommodated with the changing conditions.
650 00 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
9 (RLIN) 32546
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Topical term or geographic name entry element Dissertations, Academic
9 (RLIN) 32543
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Olay algılama
Uncontrolled term Trafik modelleme
Uncontrolled term Yapay sinir ağları
Uncontrolled term Event detection
Uncontrolled term Traffic modelling
Uncontrolled term Neural network
710 #2 - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a>
Materials specified Ulusal Tez Merkezi
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Permanent Location Current Location Shelving location Date acquired Source of acquisition Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
      Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 2018-06-28 Bağış / Donation TEZ TOBB FBE BİL YL’16 KÜÇ TZ00865 2018-06-28 1 2018-06-28 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.