Sosyal medya profilleri arasında benzerlik tespiti ve gösterimi / (Record no. 200434864)

000 -LEADER
fixed length control field 05926nam a2200517 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908000939.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2018 xxu e mmmm 00| 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE BİL YL’18 ERD
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Erdoğan, Ahmet Enis
9 (RLIN) 123288
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Sosyal medya profilleri arasında benzerlik tespiti ve gösterimi /
Statement of responsibility, etc. Ahmet Enis Erdoğan.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2018.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiii, 48 pages ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type code txt
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type code n
Media type term unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type code nc
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Ekim 2018
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Sosyal Medya” kullanıcıların bilgi paylaşımında bulunduğu platformlara verilen genel<br/>addır. Sosyal medya kullanımı son senelerde oldukça yaygınlaşmıştır. Kullanıcılar<br/>birden fazla Sosyal Medya Platformunda kişisel veya gündemdeki olaylar ile alakalı<br/>paylaşımlarda bulunmaktadır. Sosyal medyanın geniş kitleler tarafından kullanılması<br/>sosyal medya kullanıcıları hakkında bilgilerin çıkarılması ve kullanıcılar arasındaki<br/>benzerliklerin tespit edilmesi arayışını ortaya çıkarmıştır. Sosyal medya<br/>platformlarındaki kullanıcıların birbirlerine benzerliği tespit edildiği takdirde<br/>kullanıcıların eğilimleri, ilgi alanları, önem verdiği konular belirlenebilir. Ayrıca,<br/>reklamların hedef kitleye ulaşmasında da bu benzerlik bilgilerinden faydalanılabilir.<br/>Bununla birlikte, farklı amaçlarla gerçek sahibinin kim olduğunun doğrulanmasına<br/>ihtiyaç duyulan hesaplar da bu bilgiler ışığında tespit edilebilir. Bu çalışmada Doğal Dil<br/>İşleme(DDİ) teknikleri kullanarak kullanıcıların paylaşımları arasındaki benzerliklerin<br/>tespit edilmesi için geliştirdiğimiz teknikler sunulmuştur. Konu Modelleme ve Adlandırılmış Varlık Tespiti teknikleri kullanılarak kullanıcıların yazılı paylaşımlarından<br/>nitelik çıkarımı yapılmıştır. Bu nitelikler Word Embedding teknikleri ve Word Mover’s<br/>Distance tekniği kullanılarak kullanıcılar arasındaki benzerlikler çıkarılmıştır. DDİ<br/>tekniklerinin yanında kullanıcıların sosyal medya platformlarını kullandığı saatlerden,<br/>kullanıcı bilgilerinden ve kullanıcının arkadaşlarının isimlerinden yola çıkarak<br/>kullanıcılar arası benzerlik tespiti için teknikler önerilmiştir. Geliştirilen tekniklerden<br/>DDİ teknikleri ile oldukça etkili sonuçlar alınmıştır. Bu teknikler yardımı ile verilen bir<br/>kullanıcı kümesindeki toplulukların ve öbeklerin tespit edilebildiği gösterilmiştir. Ayrıca<br/>farklı sosyal medya platformlarındaki profiller arasında benzerlik tespiti yapılarak aynı<br/>kişiye ait sosyal medya profillerinin tespit edilebildiği gösterilmiştir. Çalışmada<br/>geliştirilen metriklerin farklı kullanıcı kümelerinde daha kolay denenmesi amacıyla bir<br/>web uygulaması geliştirilmiştir. Bu web uygulaması kullanıcılar arası benzerliklerin<br/>detaylı incelenmesini mümkün kılmıştır.<br/>
Summary, etc. Social Media is a generic name given to the digital platforms where users share<br/>information. The use of social media has become very popular in recent years. Users<br/>share personal information or their ideas about daily events on different social media<br/>platforms. The widespread use of social media has led to an interest to extract<br/>information from social media profiles and detect similarities among users. If similarity<br/>is detected between users, this information can be used to determine the tendencies,<br/>interests of users, the things that he/she cares about. Also such an information would<br/>make advertisements reach to their target audience. In addition, this information can be<br/>used in cases where there is a need to verify the real owner of a social media account. In<br/>this study, we have developed techniques to determine the similarities among the users<br/>using Natural Language Processing (NLP) techniques. Additionally attempts have been<br/>made to identify similarities between users by users’ access hours to the platform and users’ friends list. However, more effective results were obtained with NLP techniques.<br/>Topic Modeling and Named Entity Recognition techniques were used to extract features<br/>from the posts of users. Similarities between users were derived by feeding these<br/>features to Word Mover's Distance algorithm. Effective results have been obtained using<br/>the techniques developed with NLP techniques. It has been shown that communities and<br/>clusters in a user set can be detected with the help of these techniques. It has also been<br/>shown that social media profiles belonging to a person can be detected by identifying<br/>similarities among profiles in different social media platforms. In addition, a web<br/>application is developed to make it easier to experiment with the metrics developed in<br/>this work.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Sosyal medya analizi
Uncontrolled term Doğal dil işleme
Uncontrolled term Kelime katıştırma
Uncontrolled term Word2Vec
Uncontrolled term Word mover’s distance
Uncontrolled term Adlandırılmış varlık tespiti
Uncontrolled term Konu modelleme
Uncontrolled term Latent dirichlet allocation
Uncontrolled term Conditional random fields
Uncontrolled term Paragraph2Vec
Uncontrolled term Social media analysis
Uncontrolled term Natural language processing
Uncontrolled term Word embeddings
Uncontrolled term Named entity recognition
Uncontrolled term Topic modelling
Uncontrolled term Latent dirichlet allocation
Uncontrolled term Conditional random fields
Uncontrolled term Paragraph2Vec
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a>
Materials specified Ulusal Tez Merkezi
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Damaged status Not for loan Collection code Permanent Location Current Location Shelving location Date acquired Source of acquisition Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
      Yeni / New Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 2019-01-03 Bağış / Donation TEZ TOBB FBE BİL YL’18 ERD TZ00906 2019-01-03 1 2019-01-03 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.