Uçak gövdesi kiriş yapılarında kullanılan hafifletme deliklerinin şekil eniyilemesi / (Record no. 200434901)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05485nam a2200397 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908000939.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2018 xxu e mmmm 00| 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MAK YL’18 YÜC
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Yücesan, Yiğit Anıl
9 (RLIN) 123435
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Uçak gövdesi kiriş yapılarında kullanılan hafifletme deliklerinin şekil eniyilemesi /
Statement of responsibility, etc. Yiğit Anıl Yücesan.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2018.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiv, 87 pages ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type code txt
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type code n
Media type term unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type code nc
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Temmuz 2018
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Havacılık endüstrisi için havacılık yapılarında ağırlık azaltımı her zaman çok büyük<br/>önem taşımıştır. Ana taşıyıcı havacılık yapılarında (kanat kiriş, gövde çerçeve, gövde<br/>kiriş vb.) kenarı güçlendirilmiş hafifletme deliklerinin kullanımı ağırlık azaltımı için<br/>sıklıkla kullanılan bir yöntemdir. Bu tezde, yapısal mukavemeti ve burkulma<br/>stabilitesi ihlal edilmeden, T-625 Özgün Helikopter’in üst gövdesinde yanal olarak<br/>konumlanmış metalik gövde kirişinde bulunan hafifletme deliklerinin şekli<br/>eniyilenmiştir. İstenilen yanıtlar hesapsal maliyeti yüksek olan sonlu elemanlar<br/>analizleriyle elde edildiği için vekil model tabanlı eniyileme yaklaşımı kullanılmıştır.<br/>Vekil modeller maksimum von Mises gerilme değeri, minimum burkulma özdeğeri<br/>ve yapısal ağırlık için oluşturulmuştur. Çoklu başlangıç noktası yaklaşımı ile birlikte<br/>MATLAB’ın kısıtlı doğrusal olmayan çok değişkenli eniyileme fonksiyonu<br/>kullanılmıştır. Kiriş üzerindeki deliklerin özdeş olduğu durum ile kiriş merkezinden<br/>geçen eksene göre simetrik oldukları durum ayrı ayrı incelenmiştir. Sonuç olarak<br/>sözkonusu yapının ağırlığı yapısal dayanım ve stabiliteden feragat etmeden ilk<br/>tasarıma göre özdeş delikli eşit aralıklı durumda %8.69, özdeş olmayan delikli farklı<br/>aralıklı durumda ise %10.5 kadar azaltılmıştır. Özdeş delikli eşit aralıklı problemin çözümü olarak elde edilen eniyilenmiş tasarımda deliklerin dairesellikten çok fazla<br/>uzaklaşmadığı, dikey eksende daralırken yatay eksende genişledikleri görülmüştür.<br/>Özdeş olmayan delikli farklı aralıklı problem için ise elde edilen eniyilenmiş<br/>tasarımda merkezden uca ilerledikçe delik şekillerinde daireselleşme görülmektedir,<br/>bunun sebebi uç deliklerde gözlemlenen gerilme yığılmasının azaltılmasıdır. Son<br/>olarak ağırlık azaltımını destekleyecek şekilde merkez delik hariç diğer deliklerde<br/>yatay yarıçapın üst sınıra dayandığı gözlenmiştir.
Summary, etc. Weight saving from aircraft structures has always been important in aircraft industry.<br/>Introducing flanged lightening holes to the primary aircraft structures (e.g., wing<br/>ribs, fuselage frame webs, and fuselage longerons) is a widely used approach to<br/>achieve weight savings. In this thesis, the lightening hole shapes in a metallic<br/>fuselage beam located laterally on the upper deck of Turkish Light Utility Helicopter<br/>(TLUH) is optimized for minimum structural weight, such that the structural strength<br/>and stability are maintained at certain levels. Since structural responses are computed<br/>through computationally expensive finite element analyses, surrogate based<br/>optimization approach is followed. Surrogate models are constructed for the<br/>maximum von Mises stress, the minimum buckling eigenvalue and the structural<br/>weight. Constrained nonlinear multivariable optimizer of MATLAB is used along<br/>with a multiple starting point approach for optimization. Optimization of the<br/>lightening holes on the beam is handled in two different cases: identical holes equal<br/>distance and non-identical holes non-equal distance assumptions. It is found that the<br/>structural weight of the fuselage beam can be reduced by 8.69% in identical hole<br/>equal distance assumption and 10.5% in non-identical hole non-equal distanceassumption compared to the initial design without sacrificing structural strength or<br/>stability. Optimum design of the identical hole equal distance problem shows that<br/>hole shapes are not significantly diverged from circular shapes. While it is observed<br/>that holes are enlarged horizontally, and shrunk vertically. When the design that is<br/>accepted as the optimum for the non-identical hole non-equal distance problem, it<br/>can be clearly deduced that hole shapes get more circular while moving from beam<br/>center to the tip in order to avoid stress concentration around the tip holes. Finally, to<br/>support the weight reduction, horizontal radii of the holes are increased and reached<br/>to the upper limit except for the central hole.
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Dissertations, Academic
9 (RLIN) 32543
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Yapısal şekil eniyilemesi
Uncontrolled term Vekil model (metamodel)
Uncontrolled term Havacılık yapıları
Uncontrolled term Hafifletme delikleri
Uncontrolled term Structural shape optimization
Uncontrolled term Surrogate model (metamodel)
Uncontrolled term Aircraft structures
Uncontrolled term Lightening holes
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a>
Materials specified Ulusal Tez Merkezi
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Damaged status Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Yeni / New Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 14/01/2019 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MAK YL’18 YÜC TZ00911 14/01/2019 1 14/01/2019 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.