MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
05485nam a2200397 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20230908000939.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2018 xxu e mmmm 00| 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB FBE MAK YL’18 YÜC |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Yücesan, Yiğit Anıl |
9 (RLIN) |
123435 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Uçak gövdesi kiriş yapılarında kullanılan hafifletme deliklerinin şekil eniyilemesi / |
Statement of responsibility, etc. |
Yiğit Anıl Yücesan. |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2018. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xiv, 87 pages ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Source |
rdacontent |
Content type code |
txt |
Content type term |
text |
337 ## - MEDIA TYPE |
Source |
rdamedia |
Media type code |
n |
Media type term |
unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE |
Source |
rdacarrier |
Carrier type code |
nc |
Carrier type term |
volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Temmuz 2018 |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Havacılık endüstrisi için havacılık yapılarında ağırlık azaltımı her zaman çok büyük<br/>önem taşımıştır. Ana taşıyıcı havacılık yapılarında (kanat kiriş, gövde çerçeve, gövde<br/>kiriş vb.) kenarı güçlendirilmiş hafifletme deliklerinin kullanımı ağırlık azaltımı için<br/>sıklıkla kullanılan bir yöntemdir. Bu tezde, yapısal mukavemeti ve burkulma<br/>stabilitesi ihlal edilmeden, T-625 Özgün Helikopter’in üst gövdesinde yanal olarak<br/>konumlanmış metalik gövde kirişinde bulunan hafifletme deliklerinin şekli<br/>eniyilenmiştir. İstenilen yanıtlar hesapsal maliyeti yüksek olan sonlu elemanlar<br/>analizleriyle elde edildiği için vekil model tabanlı eniyileme yaklaşımı kullanılmıştır.<br/>Vekil modeller maksimum von Mises gerilme değeri, minimum burkulma özdeğeri<br/>ve yapısal ağırlık için oluşturulmuştur. Çoklu başlangıç noktası yaklaşımı ile birlikte<br/>MATLAB’ın kısıtlı doğrusal olmayan çok değişkenli eniyileme fonksiyonu<br/>kullanılmıştır. Kiriş üzerindeki deliklerin özdeş olduğu durum ile kiriş merkezinden<br/>geçen eksene göre simetrik oldukları durum ayrı ayrı incelenmiştir. Sonuç olarak<br/>sözkonusu yapının ağırlığı yapısal dayanım ve stabiliteden feragat etmeden ilk<br/>tasarıma göre özdeş delikli eşit aralıklı durumda %8.69, özdeş olmayan delikli farklı<br/>aralıklı durumda ise %10.5 kadar azaltılmıştır. Özdeş delikli eşit aralıklı problemin çözümü olarak elde edilen eniyilenmiş tasarımda deliklerin dairesellikten çok fazla<br/>uzaklaşmadığı, dikey eksende daralırken yatay eksende genişledikleri görülmüştür.<br/>Özdeş olmayan delikli farklı aralıklı problem için ise elde edilen eniyilenmiş<br/>tasarımda merkezden uca ilerledikçe delik şekillerinde daireselleşme görülmektedir,<br/>bunun sebebi uç deliklerde gözlemlenen gerilme yığılmasının azaltılmasıdır. Son<br/>olarak ağırlık azaltımını destekleyecek şekilde merkez delik hariç diğer deliklerde<br/>yatay yarıçapın üst sınıra dayandığı gözlenmiştir. |
|
Summary, etc. |
Weight saving from aircraft structures has always been important in aircraft industry.<br/>Introducing flanged lightening holes to the primary aircraft structures (e.g., wing<br/>ribs, fuselage frame webs, and fuselage longerons) is a widely used approach to<br/>achieve weight savings. In this thesis, the lightening hole shapes in a metallic<br/>fuselage beam located laterally on the upper deck of Turkish Light Utility Helicopter<br/>(TLUH) is optimized for minimum structural weight, such that the structural strength<br/>and stability are maintained at certain levels. Since structural responses are computed<br/>through computationally expensive finite element analyses, surrogate based<br/>optimization approach is followed. Surrogate models are constructed for the<br/>maximum von Mises stress, the minimum buckling eigenvalue and the structural<br/>weight. Constrained nonlinear multivariable optimizer of MATLAB is used along<br/>with a multiple starting point approach for optimization. Optimization of the<br/>lightening holes on the beam is handled in two different cases: identical holes equal<br/>distance and non-identical holes non-equal distance assumptions. It is found that the<br/>structural weight of the fuselage beam can be reduced by 8.69% in identical hole<br/>equal distance assumption and 10.5% in non-identical hole non-equal distanceassumption compared to the initial design without sacrificing structural strength or<br/>stability. Optimum design of the identical hole equal distance problem shows that<br/>hole shapes are not significantly diverged from circular shapes. While it is observed<br/>that holes are enlarged horizontally, and shrunk vertically. When the design that is<br/>accepted as the optimum for the non-identical hole non-equal distance problem, it<br/>can be clearly deduced that hole shapes get more circular while moving from beam<br/>center to the tip in order to avoid stress concentration around the tip holes. Finally, to<br/>support the weight reduction, horizontal radii of the holes are increased and reached<br/>to the upper limit except for the central hole. |
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Dissertations, Academic |
9 (RLIN) |
32543 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Yapısal şekil eniyilemesi |
|
Uncontrolled term |
Vekil model (metamodel) |
|
Uncontrolled term |
Havacılık yapıları |
|
Uncontrolled term |
Hafifletme delikleri |
|
Uncontrolled term |
Structural shape optimization |
|
Uncontrolled term |
Surrogate model (metamodel) |
|
Uncontrolled term |
Aircraft structures |
|
Uncontrolled term |
Lightening holes |
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
9 (RLIN) |
77078 |
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS |
Uniform Resource Identifier |
<a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a> |
Materials specified |
Ulusal Tez Merkezi |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |