000 -LEADER |
fixed length control field |
05491nam a2200433 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20230908000941.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2018 xxu e mmmm 00| 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB FBE MAK YL’18 KAR |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Karadaşlı, Arzu |
9 (RLIN) |
126276 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Uçak kanadı ve muharip uçak aerodinamik simülasyonlarında açık kaynak kod kullanımı ve sonuçların ticari yazılım sonuçları ile karşılaştırılması / |
Statement of responsibility, etc. |
Arzu Taşkonak. |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2018. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xxi, 85 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Source |
rdacontent |
Content type code |
txt |
Content type term |
text |
337 ## - MEDIA TYPE |
Source |
rdamedia |
Media type code |
n |
Media type term |
unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE |
Source |
rdacarrier |
Carrier type code |
nc |
Carrier type term |
volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Kasım 2018 |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Bu tez çalışmasında Stanford Üniversitesi tarafından geliştirilen açık kaynak çözücüsü<br/>SU2 yazılımı ile ticari ANSYS Fluent yazılımı, aerodinamik simülasyonları için artan<br/>karmaşıklıktaki test vakaları ile doğrulanarak bu yazılımların benzetim kabiliyetlerini<br/>ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu bağlamda ONERA M6, SACCON (kararlılık ve<br/>kontrol konfigürasyonu) ve X-31 test vakaları ile çalışmalar yürütülmüştür. ONERA<br/>M6 vakası transonik rejimde oluşan lambda şoku ile, SACCON vakası kanat gövde<br/>konfigürasyonu ile ve X-31 vakası tam ölçekli bir konfigürasyon olması nedeniyle<br/>tercih edilmiştir. ONERA M6 vakasında her iki yazılım ile benzetim yapılmış, SA ve<br/>k-ω SST türbülans modelleri incelenmiştir. Her iki yazılımda da k-ω SST türbülans<br/>modelinin daha kesin olduğu ve SU2 açık kaynak çözücüsünün ANSYS Fluent’e göre<br/>daha başarılı sonuç verdiği görülmüştür. SACCON vakasının düşük ses altı rejiminde<br/>ve yüksek hücum açılarındaki benzetimi SU2 açık kaynak çözücüsü kullanılarak<br/>yapılmıştır. Kullanılmış olan etki geometrisinin katkısı ile test verilerine oldukça yakın<br/>sonuçlar elde edilmiş, bilhassa kanat yüzeyindeki yoğun girdaplı akışa rağmen<br/>moment katsayısının kestirimindeki kesinlik SU2 yazılımına olan güveni arttırmıştır.X-31; kuyruk, kanat, burun fini gibi yapıları ve sahip olduğu kanardı ile tam ölçekli bir muharip uçaktır. X-31 vakası düşük ses altı rejiminde ve yüksek hücum açılarında ANSYS Fluent kullanılarak incelenmiştir. Finlerin ve kanardın oluşturduğu karmaşık akış yapısına rağmen, X-31 benzetiminde deneysel verilere yaklaşılmış, DLR TAU açık kaynak çözücüsü ile ise büyük oranda uyumluluk göstermiştir. Özetle her iki çözücü da verilen test vakaları ile güvenilirliği kanıtlanmıştır. Bilhassa bir açık kaynak çözücüsü olarak SU2’nin ortaya koyduğu sonuçlar, ticari yazılımlara ücret ödenmeden de göreceli olarak basit geometrilerde karmaşık benzetimlerin yapılabileceğini göstermiştir. |
|
Summary, etc. |
In this thesis, it is aimed to demonstrate the simulation capabilities of the open source SU2 code developed by Stanford University and the well known ANSYS Fluent on test cases with increasing complexity for aerodynamics simulations. Computational Fluid Dynamics simulations with ONERA M6, SACCON (Stability and Control Configuration) and X-31 test cases are executed for this purpose. ONERA M6 is chosen for transonic lambda shock formation, SACCON for its wing-body configuration and X-31 for being a full scale fighter aircraft. ONERA M6 case is simulated with both softwares and SA and k-ω SST turbulence models are used. It is observed that for the simulations with both softwares, k-ω SST yields more accurate results. Despite being an open source software, SU2 yields more accurate results than ANSYS Fluent on shock estimation. Low subsonic and high angle of attack simulation of SACCON is carried out with SU2. The results are consistent with test data. Especially, despite the highly vortical flow structure on the suction side, very good agreement with the test results are obtained for moment coefficients which demonstrates the reliability of the open source code. X-31 is a full scale fighter aircraft with a canard and nose, wing and tail fins. X-31 test case is simulated for low subsonic speeds and high angles of attack with ANSYS Fluent software. Considering the complexity of the flow caused by fins and canard, simulation results managed to approach the test data moreover the results show satisfactory agreement with DLR TAU open source code. Briefly, both softwares are proven for their high fidelity simulation capabilities on the given test cases. Particularly results demonstrated by the open source and absolutely free SU2 code showcases the accesibility of such complex simulations without any licence fees. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
Source of heading or term |
etuturkob |
9 (RLIN) |
32546 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Türbülans modeli |
|
Uncontrolled term |
Spalart Allmaras |
|
Uncontrolled term |
K-ω Shear Stress Transport |
|
Uncontrolled term |
Açık kaynak çözücü |
|
Uncontrolled term |
ANSYS Fluent |
|
Uncontrolled term |
SU2 |
|
Uncontrolled term |
Turbulence Model |
|
Uncontrolled term |
Spalart Allmaras |
|
Uncontrolled term |
K-ω Shear Stress Transport |
|
Uncontrolled term |
Open Source |
|
Uncontrolled term |
ANSYS Fluent |
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
9 (RLIN) |
77078 |
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS |
Uniform Resource Identifier |
<a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a> |
Materials specified |
Ulusal Tez Merkezi |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
|