Uçak kanadı ve muharip uçak aerodinamik simülasyonlarında açık kaynak kod kullanımı ve sonuçların ticari yazılım sonuçları ile karşılaştırılması / (Record no. 200435031)

000 -LEADER
fixed length control field 05491nam a2200433 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908000941.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2018 xxu e mmmm 00| 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MAK YL’18 KAR
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Karadaşlı, Arzu
9 (RLIN) 126276
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Uçak kanadı ve muharip uçak aerodinamik simülasyonlarında açık kaynak kod kullanımı ve sonuçların ticari yazılım sonuçları ile karşılaştırılması /
Statement of responsibility, etc. Arzu Taşkonak.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2018.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxi, 85 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type code txt
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type code n
Media type term unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type code nc
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Kasım 2018
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu tez çalışmasında Stanford Üniversitesi tarafından geliştirilen açık kaynak çözücüsü<br/>SU2 yazılımı ile ticari ANSYS Fluent yazılımı, aerodinamik simülasyonları için artan<br/>karmaşıklıktaki test vakaları ile doğrulanarak bu yazılımların benzetim kabiliyetlerini<br/>ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu bağlamda ONERA M6, SACCON (kararlılık ve<br/>kontrol konfigürasyonu) ve X-31 test vakaları ile çalışmalar yürütülmüştür. ONERA<br/>M6 vakası transonik rejimde oluşan lambda şoku ile, SACCON vakası kanat gövde<br/>konfigürasyonu ile ve X-31 vakası tam ölçekli bir konfigürasyon olması nedeniyle<br/>tercih edilmiştir. ONERA M6 vakasında her iki yazılım ile benzetim yapılmış, SA ve<br/>k-ω SST türbülans modelleri incelenmiştir. Her iki yazılımda da k-ω SST türbülans<br/>modelinin daha kesin olduğu ve SU2 açık kaynak çözücüsünün ANSYS Fluent’e göre<br/>daha başarılı sonuç verdiği görülmüştür. SACCON vakasının düşük ses altı rejiminde<br/>ve yüksek hücum açılarındaki benzetimi SU2 açık kaynak çözücüsü kullanılarak<br/>yapılmıştır. Kullanılmış olan etki geometrisinin katkısı ile test verilerine oldukça yakın<br/>sonuçlar elde edilmiş, bilhassa kanat yüzeyindeki yoğun girdaplı akışa rağmen<br/>moment katsayısının kestirimindeki kesinlik SU2 yazılımına olan güveni arttırmıştır.X-31; kuyruk, kanat, burun fini gibi yapıları ve sahip olduğu kanardı ile tam ölçekli bir muharip uçaktır. X-31 vakası düşük ses altı rejiminde ve yüksek hücum açılarında ANSYS Fluent kullanılarak incelenmiştir. Finlerin ve kanardın oluşturduğu karmaşık akış yapısına rağmen, X-31 benzetiminde deneysel verilere yaklaşılmış, DLR TAU açık kaynak çözücüsü ile ise büyük oranda uyumluluk göstermiştir. Özetle her iki çözücü da verilen test vakaları ile güvenilirliği kanıtlanmıştır. Bilhassa bir açık kaynak çözücüsü olarak SU2’nin ortaya koyduğu sonuçlar, ticari yazılımlara ücret ödenmeden de göreceli olarak basit geometrilerde karmaşık benzetimlerin yapılabileceğini göstermiştir.
Summary, etc. In this thesis, it is aimed to demonstrate the simulation capabilities of the open source SU2 code developed by Stanford University and the well known ANSYS Fluent on test cases with increasing complexity for aerodynamics simulations. Computational Fluid Dynamics simulations with ONERA M6, SACCON (Stability and Control Configuration) and X-31 test cases are executed for this purpose. ONERA M6 is chosen for transonic lambda shock formation, SACCON for its wing-body configuration and X-31 for being a full scale fighter aircraft. ONERA M6 case is simulated with both softwares and SA and k-ω SST turbulence models are used. It is observed that for the simulations with both softwares, k-ω SST yields more accurate results. Despite being an open source software, SU2 yields more accurate results than ANSYS Fluent on shock estimation. Low subsonic and high angle of attack simulation of SACCON is carried out with SU2. The results are consistent with test data. Especially, despite the highly vortical flow structure on the suction side, very good agreement with the test results are obtained for moment coefficients which demonstrates the reliability of the open source code. X-31 is a full scale fighter aircraft with a canard and nose, wing and tail fins. X-31 test case is simulated for low subsonic speeds and high angles of attack with ANSYS Fluent software. Considering the complexity of the flow caused by fins and canard, simulation results managed to approach the test data moreover the results show satisfactory agreement with DLR TAU open source code. Briefly, both softwares are proven for their high fidelity simulation capabilities on the given test cases. Particularly results demonstrated by the open source and absolutely free SU2 code showcases the accesibility of such complex simulations without any licence fees.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Türbülans modeli
Uncontrolled term Spalart Allmaras
Uncontrolled term K-ω Shear Stress Transport
Uncontrolled term Açık kaynak çözücü
Uncontrolled term ANSYS Fluent
Uncontrolled term SU2
Uncontrolled term Turbulence Model
Uncontrolled term Spalart Allmaras
Uncontrolled term K-ω Shear Stress Transport
Uncontrolled term Open Source
Uncontrolled term ANSYS Fluent
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a>
Materials specified Ulusal Tez Merkezi
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Damaged status Not for loan Collection code Permanent Location Current Location Shelving location Date acquired Source of acquisition Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
      Yeni / New Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 2019-01-30 Bağış / Donation TEZ TOBB FBE MAK YL’18 KAR TZ00934 2019-01-30 1 2019-02-01 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.