Tasarım eğitiminde transdisipliner yaklaşım / (Record no. 200436489)

000 -LEADER
fixed length control field 04242nam a2200469 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200436489
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231219000930.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2019 tu a e m 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200436489
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’19 ÇET
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Çetin, Zeynep Merve
Relator term author
9 (RLIN) 125904
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Tasarım eğitiminde transdisipliner yaklaşım /
Statement of responsibility, etc. Zeynep Merve Çetin ; thesis advisor Ayşe Müge Bozdayı.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Transdisciplinary approach to design education.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2019.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xi, 98 pages ;
Other physical details illustrations (some color) ;
Dimensions 30 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2019.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. 21.yüzyılın küresel sorunları, değişen toplumsal yapı ile yalnızca pozitif bilimleri değil aynı zamanda sosyal bilimler, beşerî bilimler ve tasarım alanlarını da etkilemektedir. Bu karmaşık sorunların çözümü için tek bir disiplinin bilgisi yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle, dünyada disiplinler arası etkileşimi sağlayabilecek yeni akademik yaklaşımlar ortaya konulmuştur. Transdisiplinerlik de bu yaklaşımlardan biridir.<br/>İklim meseleleri, sürdürülebilirlik, mülteci sorunları gibi küresel sorunların çözümü için ortaya konan transdisipliner yaklaşım; disiplinlerin ortak bir çalışma yürüterek bu küresel sorunlara bütüncül bir bakış açısıyla bakılması gerektiğini savunmaktadır. Sadece akademik bir yaklaşım değil, aynı zamanda bir davranış ve tutum olan transdisiplinerliğin kavram olarak anlaşılması, Türkiye’de ve dünyada tasarım eğitimindeki yerinin belirlenebilmesi bu tez çalışmasının odak noktasını oluşturmaktadır.<br/>Türkiye’de transdisipliner yaklaşımla ilgili çalışmaların başlangıcı niteliğinde olan bu tez ile transdisiplinerliğin tasarım eğitimi alanında yeni bir bakış açısı oluşturması ve Türkiye’deki tasarım eğitiminin bu konuda dünyanın önde gelen ülkelerinden biri olması yolunda ilerlemesine katkı sağlanması hedeflenmiştir.
Summary, etc. The global problems of the 21st century affect not only the natural sciences but also the social sciences, humanities and design fields with the changing social structure. The knowledge of a single discipline is insufficient to solve these complex problems. Thus, new academic approaches to interdisciplinary interaction in the world have been introduced. Transdisciplinarity is one of these approaches.<br/>The transdisciplinary approach, to address global issues such as climate issues, sustainability and refugee issues, argues that these global problems should be looked at from a holistic perspective by conducting a joint study of disciplines. Transdisciplinarity is not only an academic approach but at the same time its a manner and attitudes. Focal point of this thesis is to understand the concept of transdisciplinarity and to determine Turkey’s place in design education in the world.<br/>With this thesis, which is the beginning of the work related to the transdisciplinary approach, is aimed to create a new perspective in the field of design education in Turkey and to contribute to progress towards the becoming one of the world’s leading countries on the subject of transdisciplinary design education.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Language note In Turkish; abstract in Turkish and English.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Transdisipliner
Uncontrolled term Tasarım
Uncontrolled term Tasarım eğitimi
Uncontrolled term Disiplinerarası
Uncontrolled term Transdisciplinary
Uncontrolled term Design
Uncontrolled term Design education
Uncontrolled term Interdisciplinary
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Bozdayı, Ayşe Müge
Relator term advisor
9 (RLIN) 125894
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a>
Materials specified Ulusal Tez Merkezi
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Permanent Location Current Location Shelving location Date acquired Source of acquisition Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
      Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 2019-10-09 Bağış / Donation TEZ TOBB SBE TSR YL’19 ÇET TZ01004 2019-10-09 1 2019-10-21 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.