MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
04723nam a2200445 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200436491 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20231219000931.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2019 tu ab e m 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200436589 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE TSR YL’19 BAY |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Baysal, Özlem |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
126037 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Deneyim tasarımı bağlamında ticari sergilemelerde bir tasarım ilkesi olarak geçicilik / |
Statement of responsibility, etc. |
Özlem Baysal ; thesis advisor Şaha Aslan. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Temporariness as a principle of design in commercial exhibitions in the context of experience design. |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2019. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xvii, 155 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
30 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2019. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Bu araştırma, mekânı, deneyim tasarımı bağlamında bir tasarım ilkesi olarak<br/>geçicilik kavramı üzerinden tartışmaya açmayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında,<br/>çok boyutlu bir deneyim alanı olarak kabul edilen mekân ve deneyim odaklı üretilen<br/>ticari sergileme mekânlarının tasarım üzerine olan etkileri ile bu mekânların<br/>yüklendiği anlamlara dair iş birlikleri sorgulanmıştır. Geçicilik kavramı, deneyim ve<br/>pazarlama kavramları üzerinden tariflenerek bir tasarım ilkesi olarak araştırmanın<br/>temelini oluşturmaktadır. Çalışma ‘geçici mekân’ olarak da tanımlanan ‘pop-up<br/>mekân’ları analiz etmeyi amaçlamakta ve ticari sergileme mekânlarını bir ‘deneyim<br/>tasarımı’ problemi kabul etmektedir. Bu bağlamda geçicilik kavramı pazarlama ve<br/>tasarım alanlarının ara kesitinde, mekân algısı özelinde ele alınmıştır.<br/>Bu bağlamda tezin birinci bölümünde, konunun önemi, amacı – kapsamı, yöntemi<br/>ve kurgusu aktarılmıştır. İkinci bölümünde, tezin bağlamını oluşturan deneyim ve<br/>deneyim tasarımı kavramları okuyucuya sunulmuştur. Üçüncü bölümünde, tezin<br/>temelini oluşturan geçicilik kavramı detaylandırılmıştır. Dördüncü bölümünde,<br/>deneyim ve ticari sergilemeyle olan ilişkisini açıklamak adına pazarlama kavramlarına<br/>açıklık getirilmiştir. Beşinci bölümünde, örnekler üzerinden ticari sergileme<br/>mekânlarının geçiciliği tartışılırken; altıncı bölümde sonuç ve öneriler sunulmuştur. |
|
Summary, etc. |
This research aims to open a discussion for space on the concept of temporality as<br/>a design principle in the context of experience design. Within the scope of the study,<br/>the effects of spaces that are considered as a multi-dimensional experience space and<br/>the commercial exhibition spaces which are created through experience-oriented on<br/>the design, and the collaborations regarding the meanings of these spaces are<br/>questioned. The concept of temporality is defined through experience and marketing<br/>notions and it forms the basis of the research as a design principle. The study purposes<br/>to analyse ‘the pop-up spaces’, which are also described as ‘temporary spaces’, and<br/>accepting commercial exhibition spaces as an ‘experience design’ problem. In this<br/>context, the temporality concept has been tackled in the cross-section of marketing and<br/>design areas, and especially in space perception.<br/>In this sense, the importance of the topic, aim - scope, method and construction of<br/>the research are explained in the first chapter of the thesis. In the second chapter, the<br/>concepts of experience and experience design, which form the context of the thesis,<br/>are presented to the reader. In the third chapter, the concept of temporality which<br/>constructs the basis of the thesis is elaborated. In the fourth chapter, the concepts of<br/>marketing are explained in order to explain the relationship between experience and<br/>commercial exhibition. In the fifth section, the temporality of commercial exhibition<br/>spaces is debated through examples; in the last chapter, conclusions and<br/>recommendations are presented in detail. |
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Dissertations, Academic |
9 (RLIN) |
32543 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Deneyim |
|
Uncontrolled term |
Deneyim tasarımı |
|
Uncontrolled term |
Ticari sergilemeler |
|
Uncontrolled term |
Geçicilik |
|
Uncontrolled term |
Experience |
|
Uncontrolled term |
Experience design |
|
Uncontrolled term |
Retail stores |
|
Uncontrolled term |
Temporariness |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Aslan, Şaha |
Relator term |
advisor |
9 (RLIN) |
126038 |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
856 40 - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS |
Uniform Resource Identifier |
<a href="https://tez.yok.gov.tr/">https://tez.yok.gov.tr/</a> |
Materials specified |
Ulusal Tez Merkezi |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |