Küresel konumlama sistemi kaybı olan ortamlarda insansız hava araçları için geliştirilen alternatif seyrüsefer tekniği / (Record no. 200438839)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07747nam a2200421 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908000949.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2018 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200438839
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE ELE YL’20 ŞAH
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Şahin, Çağla
Relator term author
9 (RLIN) 128676
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Küresel konumlama sistemi kaybı olan ortamlarda insansız hava araçları için geliştirilen alternatif seyrüsefer tekniği /
Statement of responsibility, etc. Çağla Şahin ; thesis advisor İmam Şamil Yetik.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Alternative navigation method for unmanned aerial vehicles in global positioning system denied environments
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2020.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiv, 42 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type code txt
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type code n
Media type term unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type code nc
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Temmuz 2020
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. İnsanlı ve insansız uçaklarda küresel konumlama sistemindeki (GPS) kayıp, uçağın seyrüseferini etkilemektedir, fakat insanlı uçaklarda pilot tarafından seyrüsefer devam edebilirken, insansız uçaklarda uçağın kırımı gibi bir sonuç ile karşılaşılabilinmektedir. Bu sebeple, küresel konumlama sistemi olmayan ortamlarda uçakların seyrüseferlerine devam edememesi en sık görülen seyrüsefer sorunlarından birisidir. GPS kaybı durumunda, ataletsel seyrüsefer sistemi (INS) ile uçaklar seyrüseferine bir süre devam edebilse bile, uçaklardaki sürüklenmeden kaynaklı konumundaki hata gittikçe artmaktadır ve uçak takip edebilmesi gereken rotadan uzaklaşmaktadır. Bu sebeple bu tezde GPS bilgisinden beslenmeyen uçak üzerine yeryüzünü görecek şekilde yerleştirilmiş faydalı yük kamerası ile insansız hava aracının (İHA) konumunu bilmesini sağlayan bir sistem geliştirilmiştir. Bir tanesi uçak üzerine yerleştirilmiş faydalı yük kamerasından, bir diğeri de uydudan alınmış GPS konumu bilinen görsellerin olduğu iki adet görüntü verileri bulunmaktadır. Çeşitli öznitelik çıkarma sinir ağı modelleri ve iki görüntü seti içerisinde normalleştirilmiş değişken ortak enformasyon kullanılarak İHA'nın konumunun tespit edebilen bir yöntem geliştirilmiştir. Uydudan gelen görüntü setindeki görseller GPS konumları ile birlikte etiketlenip, İHA aracına verilmektedir. Bu iki görüntü seti öznitelik belirleme ve sınıflandırma için kullanılan sinir ağından geçirilip, öznitelikleri belirlendikten sonra, bu öznitelikler tasarlanan iki adet sinir ağından daha geçirilmektedir. İlk sinir ağında geçirildikten sonra, uydu görsellerinin İHA'dan gelen görsellerin içinde olup olmadığı tespit edilip, eğer İHA'dan gelen görüntü içerisinde uydu görselleri var ise, ikinci sinir ağından daha geçirilip, İHA konumunun uydu görselleri üzerinden eşleştirilmesi yapılmaktadır. İkinci sinir ağından alınan sonuçlara ile birlikte iki görüntü seti içerisinde normalleştirilmiş değişken ortak enformasyon kullanılmaktadır. İkinci sinir ağından gelen konum bilgisi sonucuna, normalleştirilmiş ortak enformasyon hesabında daha fazla ağırlık verilerek, eşleşmenin maksimum olduğu bölge aranmaktadır. GPS kaybı durumunda, İHA'dan alınan görseller içerisinde önceden verilmiş etiketlenmiş uydu görselleri aranıp ve uydu görselinden gelen obje, İHA görüntüsü üzerinden tespit edildiği anda, uydu görselinin GPS bilgisi, insansız hava aracına verilmektedir. Önerilen algoritmayı test etme amacıyla İHA tarafından toplanmış görüntüler ve uydudan alınmış görseller içeren iki veri seti bulunmuş ve etiketleme işlemleri yapılmıştır. Önerilen algoritma farklı öznitelik çıkarma sinir ağları kullanılarak, İHA görüntülerinin birleştirildiği ve birleştirilmediği senaryolarda test edilmiştir. Ortak enformasyon işlemi sonrasında elde edilen sonuçların, sinir ağının çıktılarına kıyasla, ortalama kareli hata ve kesişim kümesi oranları bakımından daha üstün olduğu gözlemlenmiştir.
Summary, etc. Navigation system for both unmanned and manned aerial vehicles are affected negatively in Global Positioning System (GPS) denied environment. Although pilot can take control on navigation in GPS-denied environment for manned aerial vehicles, for unmanned aerial vehicles (UAV), GPS-denied environment can cause catastrohic solutions. Because of this reason, it is one of the most common problems for aircrafts to continue navigation in GPS denied environment. In the case of GPS loss, even if the aircraft can continue its navigation for a while with the inertial navigation system (INS), the error due to the drift increases and the aircarft is moving away from the route it should follow. For this reason, a system that does not feed from GPS information has been developed and it enables the UAV to know the location of the aircraft with a payload camera placed on the UAV. There are two types of image data, one of which is from the payload camera placed on the aircraft, and the other is satellite image set which has GPS information for each satellite image. The position of the UAV is determined by using the feature extraction neural network model and normalized variant mutual information within two image sets. Images from the satellite image set are labelled with GPS information and given to the UAV. After these two sets of images are passed through the different feature extraction neural network models and classification and feature extraction is done for the image datasets, these features are passed through two more designed neural network. After passing on the first neural network, it is determined whether the satellite images are in the images coming from the UAV or not, and if there are satellite images in the image coming from the UAV, the second neural network is passed through and the UAV location is matched over the satellite images. Along with the results from the second neural network, normalized variant mutual information is used within the two image sets. In order to find the region where the match is maximum, maximum of normalized variant mutual information between these two images is calculated by giving more weight of the results from second network. In case of GPS loss, the developed algorithm starts to work and satellite images which have GPS information are searched in UAV camera images. If the UAV is in that area, GPS information from satellite image is given to the UAV. To test our algorithm, we find two image dataset, where one consists of images taken from UAV and the other one consists of the satellite images, and labelled these images. We conduct various experiments under different scenarios such as different feature extractor networks, stitched/unstitched input images on the UAV side. We observe that the performance after the mutual information module is higher compared to the performance of the neural network in terms of both mean squared error and intersection of union.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Görüntü işleme
Uncontrolled term Derin ögrenme
Uncontrolled term Alternatif seysüresefer sistemi
Uncontrolled term İnsansız hava araçları
Uncontrolled term Image registration
Uncontrolled term Deep learning
Uncontrolled term Alternative navigation system
Uncontrolled term Unmanned aerial vehicles
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Yetik, İmam Şamil
9 (RLIN) 126288
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Koha item type Thesis
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 28/10/2020 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE ELE YL’20 ŞAH TZ01129 28/10/2020 1 12/11/2020 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.