Exploring architectural education from hhe resilience perspective : (Record no. 200449156)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07374nam a2200421 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908001002.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200449156
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MİM YL’22 SAĞ
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Sağlık, Merve Nur
Relator term author
9 (RLIN) 137567
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Exploring architectural education from hhe resilience perspective :
Remainder of title The case of the pandemic experience /
Statement of responsibility, etc. Merve Nur Sağlık; thesis advisor Zelal Öztoprak.
246 13 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Dayanıklı esneklik perspektifinden mimarlık eğitimini keşfetmek: Pandemi deneyimi örneği
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xviii, 170 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Nisan 2022
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Son yıllarda tsunami, kuraklık, sıcak hava dalgaları, orman yangınları ve depremler gibi dünyada çok sayıda felaket meydana geldi. Doğal afetler dışında, ekonomik çöküş, salgın hastalıklar, sosyal çatışmalar, yoksulluk, dünya kaynaklarının giderek azalması, iklim değişikliğinin etkileri, terör ve savaş gibi pek çok krizle karşılaşıldı. Bu felaket ve afet döneminde, beklenmedik ve zorlayıcı olaylar karşısında sağ kalabilmek için dayanıklı ve esnek sistemlere ihtiyaç vardır. Dayanıklı esneklik (Resilience) kavramı bir sistemin, şoklar, krizler karşısında veya bir değişiklik sonrasında kendini toplama kabiliyetini ifade eder. Bu kavram, zorluklar karşısında karmaşık sistemlerin davranışlarını ve niteliklerini anlamak amacıyla birçok alanda kullanılmaktadır. Dayanıklı esneklik (resilience) kavramı farklı kaynaklarca farklı şekillerde dilimize aktarılmıştır. Bunlardan bir kısmı dayanıklılık, direnç, esneklik, yılmazlık, toparlanma, sağlamlık ve metanettir. Tek başına bu terimler yetersiz kaldığı için kavramın hem değişim, dönüşüm ve yenilenme boyutunu yansıtan esneklik; hem de güçlükler karşısında ayakta kalma boyutunu temsil eden dayanıklılık kavramı beraber kullanılmıştır. Pandemi ile birlikte, mimarlık eğitiminin esnek ve dirençli olma ihtiyacı gündeme gelmiştir. Dahası, pandemi sürecinde pek çok yeni araç ve yöntem deneyimlenmiştir ve bunların bazılarının kalıcı olacağı tahmin edilmektedir. Eğitim sisteminin pandemi sürecinde dönüşmesi, adaptif dayanıklılık çerçevesi ile uyuşmaktadır. Bu bağlamda, pandemi deneyimi, mimarlık eğitiminin zorluklar karşısında dönüşüm sürecine dair gözlemlenebilir bir örnek sunmaktadır. Yaşanan ve yaşanacak diğer zorluklar karşısında mimarlık eğitiminin dönüşümünü ve yeni koşullara uyumunu anlamak ve yönlendirmek için yaşanan güncel değişimleri anlamak ve analiz etmek büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, gelecek zorluklar karşısında mimarlık eğitiminin dönüşümüne dair içgörü sağlamak için pandemi örneğini ele almaktadır. Bu bağlamda mimarlık eğitiminin yaşadığı değişimler dayanıklı esneklik perspektifinden incelenmektedir. Bu amaçla öncelikle dayanıklı esneklik kavramı ve mimarlık eğitiminin bazı temel karakteristikleri (müfredat, araçlar, öğrenme ortamı ve etkileşim) tartışılmıştır. Böylece mimarlık eğitimine dayanıklı esneklik çerçevesinden bakmaya yardımcı olacak bir zemin oluşturulmuştur. Çerçeveyi belirledikten sonra, mimarlık eğitiminin daha önce geçirdiği dönüşümleri karşılaştığı zorluklarla ilişkili şekilde ele almak için mimarlık eğitimi üzerine bir literatür taraması yapılmıştır. Son olarak, TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü'nün pandemi deneyimine ilişkin hocalar, öğrenciler ve idari kadro ile mülakatlar yapılmıştır. Bu çalışma ile Türkiye'deki mimarlık eğitim sisteminin dayanıklılığını arttırmaya dair veri toplanması, stratejiler üretilmesi ve eğitim sisteminin gelecekteki krizlere daha iyi uyum sağlamasına katkı koymak hedeflenmiştir.
Summary, etc. There had been numerous disastrous events in the last decades, including natural disasters such as tsunamis, droughts, heatwaves, forest fires, and earthquakes. Moreover, there had been pandemics, economics crisis, social conflicts, poverty, the gradual decrease in world resources, effects of climate change, terrorism, and war. In the midst of this time of conflicts and disasters, resilience capacities of natural and social systems became more relevant than before. Resilience is a concept that emphasizes the ability or capacity of a system to absorb disturbance and prevent its function in the face of shocks, disturbances or while undergoing a change. Nowadays, resilience is utilized by many fields to understand the behavior and attributes of complex systems in the face of disturbances. With the global health crisis, namely the COVID-19 pandemic, the need for architectural education to be flexible and resilient in the face of disturbances has been brought into the focus. Moreover, new tools, ways, and methods were experienced during the "emergency remote learning" that took place to prevent the spread of the virus. It is predicted that positive aspects of emergency remote learning will remain, and higher education would transform. This response of the education system is similar to the adaptive resilience framework. In this manner, the recent pandemic experience provides an observable example of the adaptation process of architectural education in the face of disturbances. To understand and lead the transformation of the architectural education to new conditions, it is crucial to understand and analyze current changes that architectural education goes through. This study adopts resilience perspective and takes the example of the pandemic experience to provide insight into the transformation of architectural education in the face of future challenges. To do this, first, the concept of resilience and the genetic characteristics of the architectural education (curriculum, tools, learning environment and interaction) are discussed. A new understanding of resilience is developed, which is then used as a foundation to explore architectural education from the resilience perspective. After setting the framework, a literature review on architectural education is conducted in order to address the disturbances that education systems went through in relation with their transformations. Finally, the pandemic experience of TOBB ETU Department of Architecture is examined to provide data to develop strategies to increase the resilience of education systems and insights for adapting better to future disturbances.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term COVID-19
Uncontrolled term Pandemic
Uncontrolled term Architectural education
Uncontrolled term Resilience
Uncontrolled term Adaptation
Uncontrolled term Pandemi
Uncontrolled term Mimarlık eğitimi
Uncontrolled term Dayanıklı esneklik
Uncontrolled term Adaptasyon
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Öztoprak, Zelal
9 (RLIN) 127656
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 28/06/2022 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MİM YL’22 SAĞ TZ01398 28/06/2022 1 25/07/2022 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.