MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
04957nam a2200445 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200436491 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20231219000943.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2018 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200450116 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
İngilizce |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE İKT YL’22 DÜZ |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Düzgün, Esra |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
138584 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Causal effects of education on the behaviour of parents toward their children / |
Statement of responsibility, etc. |
Esra Düzgün ; thesis advisor Nur Asena Caner. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Eğitim ebeveynlerin çocuklarına karşı davranışlarına nedensel etkileri |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xii, 120 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
30 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Ağustos 2022. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Araştırma sorusu, eğitimin ebeveynlerin çocuklarına yönelik davranışları üzerinde nedensel bir etkisinin olup olmadığıdır. Amaç, özellikle anne baba eğitiminin cezalandırma tarzlarını nasıl etkilediğini araştırmaktır. Kullanılan metodoloji Bulanık Regresyon Süreksizlik Tasarımıdır. Araç değişken olarak 1997 eğitim reformu kullanılmıştır. Sonuçlar, anne eğitiminin çocukların cep telefonu kullanmasını, oyun oynamasını, televizyon izlemesini yasaklama olasılığının yanı sıra harçlık vermeme ve tokat atma olasılığını da artırdığını göstermektedir. Anne eğitiminin ceza kullanımı üzerindeki olumsuz etkileri de sunulmuştur. Bölge sınıflandırması sonuçları, yüksek gelirli bölgelerde, anne eğitimi ile çocukların cep telefonu kullanmasını, oyun oynamasını, televizyon izlemesini yasaklama ve ayrıca çocukların istediğini almama ve tokat atma olasılığı arasında pozitif bir ilişki olduğuna dair kanıtlar ortaya koymaktadır. Ancak yüksek gelirli bölgelerde yaşayan ve eğitim düzeyi yüksek annelerde dayak, ceza verme, onlarla bir süre konuşmama, arkadaşlarıyla görüşmesine izin vermeme ve çocukları internetten yasaklama olasılıkları daha düşüktür. Bulgular hane gelir düzeyi, annelerin işgücüne katılımı ve 1986 doğum kohortu hariç tutularak kontrol edilmiştir. I. bölüm giriş bölümüdür. II.bölümde eğitim kavramı, ebeveyn eğitimi ve çocuk disiplin yöntemleri anlatılmaktadır. Daha sonra deneysel tanımlama sorunu ve çözümü açıklanmıştır. III.bölümde, veriler, yöntem ve model açıklanmaktadır. IV.bölümde analizin bulguları sunulmaktadır. Bölüm V, araştırmanın sonuç bölümüdür. |
|
Summary, etc. |
The research question is whether there is a causal impact of parental education on the behaviors of parents toward their children. The goal, in particular, is to investigate how the education of parents affects their punishment styles. The methodology that is used is the Fuzzy Regression Discontinuity Design. The 1997 education reform is used as an instrumental variable. The results indicate that maternal education raises the probability of banning the children from using mobile phones, playing games, watching TV, and also the probability of not giving pocket money and slapping. The negative impacts of maternal education on the usage of punishment are presented. The outcomes for region categorization reveal that there is a positive correlation between maternal education and the probability of banning the children from using mobile phones, playing games, watching TV, and also the probability of not buying what children want, and slapping in high-income regions. But, the probability of beating, punishments, not talking with them, not letting them see friends, and banning the children from the internet was lower among mothers with more education and living in high-income regions. The findings are checked for household income level, labor force participation, and the exclusion of the 1986 birth cohort. The outlines of this research are as follows. Chapter I is the introduction section. In chapter II, education, parental education, and child discipline methods are described. Then, the identification problem and its solution are explained. In chapter III, the data, methodology, and model are offered. In chapter IV, the findings are presented. Chapter V is the conclusion section of the research. |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Education |
|
Uncontrolled term |
Types of punishment |
|
Uncontrolled term |
Mothers |
|
Uncontrolled term |
Compulsory schooling |
|
Uncontrolled term |
Turkey |
|
Uncontrolled term |
Eğitim |
|
Uncontrolled term |
Ceza türleri |
|
Uncontrolled term |
Anneler |
|
Uncontrolled term |
Zorunlu eğitim |
|
Uncontrolled term |
Türkiye |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Caner, Asena |
Relator term |
advisor |
9 (RLIN) |
123941 |
Dates associated with a name |
1945- |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |