Çevrimiçi ikinci el sektöründe satıcı-tüketici özelliklerinin satıcı-tüketiciye olan sadakate olan etkisi / (Record no. 200450423)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07103nam a2200493 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200436491
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231219000945.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2018 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200450423
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE İŞL YL’22 KAL
100 ## - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Kalender, Yunus
Relator term author
9 (RLIN) 126971
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Çevrimiçi ikinci el sektöründe satıcı-tüketici özelliklerinin satıcı-tüketiciye olan sadakate olan etkisi /
Statement of responsibility, etc. Yunus Kalender ; thesis advisor Berna Tarı Kasnakoğlu.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The charcterıstıcs of the seller-consumer ın onlıne second hand markets and theır effects on seller-consumer loyalty
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiv, 86 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Haziran 2022.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu tez kapsamında, pazarlama literatüründe aktif olarak araştırılan sadakat kavramını çevrimiçi ikinci el alışveriş sektöründe inceleyerek sadakat kavramına ve çevrimiçi ikinci el alışveriş bağlamına katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Tezin amacı çevrimiçi ikinci el kıyafet sektörü üzerinde ürün, satıcı-tüketici ve satıcı-tüketici ile tüketici arasında gerçekleşen etkileşime ilişkin karakteristik özelliklerin, tüketici sadakatine olan etkisini ortaya koymaktır. Bu niyetle, satıcı-tüketiciye ilişkin faktörler ve bu faktörlerin sadakat ile olan ilişkisini araştırmak için netnografik çalışma ve derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiş, ardından bulgular test edilmek üzere anket çalışması yürütülmüştür. Ayrıca, çevrimiçi ikinci el alışverişte satıcı-tüketiciye ilişkin faktörler alt başlıklar halinde incelenmiş ve çevrimiçi ikinci el alışverişte tüketiciler ile satıcı tüketicilere ilişkin davranışsal değişkenlere değinilmiştir. Tezde çevrimiçi ikinci el alışveriş ortamında var olan değişkenlerin satıcı-tüketiciye olan sadakate etkisi üzerine çalışılmıştır. Bu amaçla bir yılı aşan bir süre zarfında beş farklı ikinci el alışveriş platformunda, farklı zaman dilimlerinde satıcı-tüketici profilleri ve tüketici ile satıcı-tüketici arasında gerçekleşen etkileşim incelenmiştir. Yapılan bu netnografik gözlemin ardından konuyu daha iyi anlamak üzere dokuz kişi ile yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Bu katılımcılar çevrimiçi ikinci el alışverişte tüketici ve satıcı-tüketici rolüne sahip olan bireyler arasından seçilmiştir. Ardından, elde edilen değişkenlerin arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere çoğunluğu 22-28 yaşları arasında olan 322 katılımcı ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Ardından verilerin AMOS programında güvenilirlik testleri gerçekleştirilerek satıcı-tüketici sadakatine yol açan faktörler yapısal eşitlik modeli ile test edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda tüketici ve satıcı-tüketici arasında gerçekleşen etkileşimin satıcı-tüketiciye olan sadakate direkt pozitif etkisi olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca ürün ile ilgili karakteristik özelliklerin, tüketici ve satıcı tüketici arasında gerçekleşen etkileşimi arttırdığı gözlemlenmiştir. Ayrıca, sonuçlar satıcı-tüketiciye ait profil resmi, takipçi sayısı gibi karakteristik özelliklerin sadakat üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlar neticesinde gelecek araştırmalara tavsiyeler verilmiş ve ikinci el alışveriş sektörünü geliştirmek üzere satıcı-tüketiciler ile aracı platformlara yol gösterilmiştir.
Summary, etc. The purpose of this thesis is to contribute to the theory of loyalty which is actively researched in marketing literature and to contribute to the concept of online second-hand consumption by examining the loyalty concept in the online second-hand consumption context. With this intention, a netnographic study and in-depth interviews were conducted to investigate the factors related to the seller-consumer and the relationship of these factors with loyalty, and then a survey study was conducted to test the findings. In addition, the factors related to the seller-consumer in online second-hand shopping were examined under sub-headings. Behavioral variables related to consumers and seller-consumers in online second-hand shopping were discussed. In the thesis, the effect of the variables existing in the online second-hand shopping environment and their relationship with the loyalty of the seller-consumer have been studied. For this purpose, over a period of more than one year, the seller-consumer profiles and the interaction between the consumer and the seller-consumer were examined in five different second-hand shopping platforms, in different periods. After this netnographic observation, semi-structured in-depth interviews were conducted with nine people to better understand the subject. These participants were selected among individuals who have the role of consumer and seller-consumer in online second-hand shopping. Then, a survey was conducted with 322 participants, most of whom were between the ages of 22-28, to determine the relationship between the variables obtained. Then, the reliability tests of the data were carried out in the AMOS program, and the factors leading to seller-consumer loyalty were tested with the structural equation model. As a result of the analysis, it was understood that the interaction between the consumer and the seller-consumer has a direct positive effect on the loyalty of the seller-consumer. In addition, it has been observed that the characteristic features of the product increase the interaction between the consumer and the seller-consumer. In addition, the results show that characteristic features such as the profile photo of the seller-consumer and the number of followers is effective on loyalty. As a result of these results, recommendations were given for future research, and guidance was given to the seller-consumers and intermediary platforms in order to further develop the second-hand shopping sector.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Çevrimiçi İkinci El Alışveriş
Uncontrolled term Sadakat
Uncontrolled term Satıcı-Tüketici
Uncontrolled term Netnografi
Uncontrolled term Derinlemesine Mülakat
Uncontrolled term Yapısal Eşitlik Modeli
Uncontrolled term Tüketici Davranışları
Uncontrolled term Online Second-Hand Shopping
Uncontrolled term Loyalty
Uncontrolled term Seller-Consumer
Uncontrolled term Netnography
Uncontrolled term In-Depth İnterview
Uncontrolled term Structural Equation Model
Uncontrolled term Consumer Behavior
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Kasnakoğlu, Berna Tarı
Relator term advisor
9 (RLIN) 87058
Dates associated with a name 1945-
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 18/10/2022 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE İŞL YL’22 KAL TZ01411 18/10/2022 1 18/10/2022 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.