Pekiştirmeli öğrenme yöntemleri ile iha baz istasyonu için veri iletim hızı tabanlı optimal güzergah belirlenmesi / (Record no. 200451445)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07169nam a2200529 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908001005.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200451445
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE ELE YL’22 SAZ
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Sazak, Melih Doğanay
Relator term author
9 (RLIN) 140242
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Pekiştirmeli öğrenme yöntemleri ile iha baz istasyonu için veri iletim hızı tabanlı optimal güzergah belirlenmesi /
Statement of responsibility, etc. Melih Doğanay Sazak; thesis advisor Ali Murat Demirtaş.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Data transmission rate based optimal trajectory determination for uav base station using reinforcement learning methods
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxii, 63 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2022
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu çalışmada, kullanıcılara verilen hizmeti artırmak için İnsansız Hava Aracı (İHA) üzerine bağlı baz istasyonu (Bİ) ile optimal güzergâh planlaması yapılmıştır. Çalışma iki parçada incelenmiştir: İlk çalışmada İHABİ, 3-boyutta hareket kabiliyeti ile farklı hizmet kalitesi gereksinimlerine sahip hareketsiz kullanıcılara hizmet etmektedir. Güzergâh planlaması yapılırken İHABİ'nin kapsama alanı ve İHABİ ile statik yer baz istasyonu arasındaki ana ağa iletim kapasitesi sınırlandırılmıştır. Bu kısıtlamalar altında amaç, İHABİ için pekiştirmeli öğrenme (ing. Reinforcement Learning, RL) kullanılarak uçuş sırasında kullanıcılara sağlanan toplam veri hızını en üst düzeye çıkaran bir güzergâh bulmaktır. Problemimizde Q-Öğrenme (ing. Q-Learning, QL) uygulaması ile İHABİ, istenilen amaca ulaşmak için doğru aksiyonları almayı öğrenmektedir. Farklı öğrenme parametreleri ile deneme yanılma süreçleri sonucunda uygun parametreler belirlenmiş ve RL modeli bu parametrelerle eğitilmiştir. Kısıtlamaların etkilerini analiz etmek için farklı iletişim senaryoları karşılaştırılmıştır. Bahsedilen kısıtların ve heterojen hizmet kalitesi taleplerinin etkilerine göre İHABİ'nin güzergâh tercihleri ve toplam iletim hızı değişimleri incelenmiştir. Öne çıkan üç sonuç, kapsama, ana ağa iletim ve heterojen hizmet kalitesinin etkilerini göstermiştir. İHABİ, kapsama alanı kısıtlaması arttıkça irtifasını artırma eğilimindedir. Ayrıca, ana ağa iletim kısıtlaması, İHABİ'nin yörüngesini statik yer baz istasyonuna yaklaştırmaya zorlamaktadır. Son olarak İHABİ, kullanıcıların farklı hizmet kalitesi gereksinimlerini mümkün olduğunca dikkate almaktadır. İHABİ, bu kısıtlamaları karşılamak için en uygun güzergâhı belirleyerek toplam iletim hızını maksimize etmektedir. Çalışmanın ikinci kısmında İHABİ, sabit yükseklikte harekete ederek hareketli kullanıcılara hizmet sağlamaktadır. Kullanıcılar belirli bir örüntüyü takip ederek hareketini gerçekleştirmektedir. Bu koşullar altında İHABİ için minimumun maksimizasyonu ve maksimizasyon problemleri ele alınarak, ilgili problem için İHABİ'ye uygun güzergâh aranmaktadır. Problemimizde değişen ağ topolojisi sebebiyle Derin Q-Öğrenmesi (ing. Deep Q-Learning, DQN) algoritmasından yararlanılmıştır. Simülasyon sonuçları, minimumun maksimizasyonu probleminde İHABİ'nin kullanıcılara olan mesafesini dengeleyerek adil bir hizmet sağlamaya çalıştığını, maksimizasyon probleminde ise İHABİ'nin kullanıcıların fazla olduğu yerlere uğrayarak toplam hizmet miktarını maksimize etmeye çalıştığını göstermektedir.
Summary, etc. In this study, optimal trajectory planning is made with the base station (BS) connected to the Unmanned Aerial Vehicle (UAV) in order to increase the service provided to the users. The study is analyzed in two parts: In the first part of the study, UAV-BS serves immobile users with different quality of service (QoS) requirements with its 3-dimensional mobility. While planning the trajectory, the coverage area of UAV-BS and the backhaul capacity between UAV-BS and the Ground Base Station (GBS) are limited. Under these constraints, the goal is to find a trajectory for the UAV-BS that maximizes the total data rate available to users during the flight using reinforcement learning. UAV-BS learns to take the right actions to achieve the desired goal using Q-Learning algorithm in our problem. As a result of trial and error processes with different learning parameters, appropriate parameters are determined and the reinforcement learning model is trained with these parameters. Different communication scenarios are compared to analyze the effects of constraints. Trajectory preferences and total transmission rate changes of UAV-BS are examined according to the effects of the mentioned constraints and heterogeneous QoS demands. Three prominent results demonstrate the effects of coverage, backhaul, and heterogeneous QoS. The UAV-BS tends to increase in altitude as the coverage increases. In addition, the backhaul constraint forces the trajectory of the UAV-BS to approach the GBS. Finally, UAV-BS takes into account the different QoS requirements of users as much as possible. UAV-BS maximizes the total transmission rate by determining the most suitable trajectory to meet these constraints. In the second part of the study, UAV-BS provides services to mobile users by moving at a fixed altitude. Users perform their movement by following a certain pattern. Under these conditions, the maximization of the minimum and maximization problems for UAV-BS are handled, and a suitable trajectory for UAV-BS is sought for the related problem. Deep Q-Learning algorithm is used in our problem due to the changing network topology. The simulation results show that in the maximizing of minimum problem, UAV-BS tries to provide a fair service by balancing its distance to the users, and in the maximization problem, UAV-BS tries to maximize the total amount of service by visiting the places where the number of users are high.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Hava baz istasyonu
Uncontrolled term Sınırlu kapsama alanı
Uncontrolled term Ana ağa iletim kapasitesi
Uncontrolled term Heterojen hizmet kalitesi
Uncontrolled term İHA
Uncontrolled term Hareketli kullanıcı
Uncontrolled term Kablosuz iletişim
Uncontrolled term Pekiştirmeli öğrenme
Uncontrolled term Derin pekiştirmeli öğrenme
Uncontrolled term Air base station
Uncontrolled term Limited coverage
Uncontrolled term Backhaul capacity
Uncontrolled term Heterogeneous quality of service
Uncontrolled term UAV
Uncontrolled term Mobile user
Uncontrolled term Wireless communication
Uncontrolled term Reinforcement learning
Uncontrolled term Deep reinforcement learning
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Demirtaş, Ali Murat
9 (RLIN) 132179
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 20/01/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE ELE YL’22 SAZ TZ01502 20/01/2023 1 20/01/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.