Müşteri tiplerine göre mevcut ürün fiyatlama stratejilerinin geliştirilmesi ve kar maksimizasyonuna etkilerinin incelenmesi - bir banka örneği / (Record no. 200451579)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07942nam a2200433 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908001005.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200451579
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE END YL’22 KÖS
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Köse, Seda
Relator term author
9 (RLIN) 140332
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Müşteri tiplerine göre mevcut ürün fiyatlama stratejilerinin geliştirilmesi ve kar maksimizasyonuna etkilerinin incelenmesi - bir banka örneği /
Statement of responsibility, etc. Seda Köse; thesis advisor Tahir Hanalioğlu.
246 13 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Developing existing product pricing strategies according to customer types and investigation of their effects on profit maximization - a bank example
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xii, 53 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2022
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. İşletmelerin hedefleri doğrultusunda kullandığı pazarlama araçlarının finansman kaynağı ve kar getirisi sağlayan en önemli bileşenlerinden biri fiyattır. Doğru yer ve zamanda, uygun strateji ile fiyatlama yapmak, işletmelerin başlıca hedefi olan varlıklarının devamlılığını sağlama konusunda önemli bir husustur. Fiyatlandırma üretim ve hizmet giderleri, satış hacmi, rakiplerin fiyatları, pazar koşulları vb. unsurlara bağlı olarak değişmektedir. Dolayısıyla fiyatlandırma işleminin uygun yöntem ve stratejiler ile kurularak değişen ve dönüşen dünya dinamiklerine uygun çalışmalar ile desteklenmesi gerekmektedir. Bu tez çalışmasının amacı, müşteri bazlı fiyatlama adı verilen fiyatlandırma yönteminin incelenerek ürün ve fiyat çekiciliğinin devamlılığının sağlanması ve toplam karı maksimize edecek bir fiyat stratejisinin geliştirilmesidir. Bu kapsamda, anonim bir bankanın, vadeli mevduat ürünü ele alınarak fiyatlamayı etkileyen şirket içi ve dışı, pazara bağlı, etkenler incelenmiştir. Bu etkenlere müşterilerin tüketim davranışları, ürün ve fiyat sahiplikleri, varlık bilgileri, tahmini gelir hesaplamaları, müşterilerin ürünü satın alma eğilimleri, müşteriyle iletişim sağlanabilecek pazarlama kanalları, rakip fiyatları ve pazar koşulları örnek verilebilmektedir. Literatürde incelenen ilkeler doğrultusunda işletme, banka, yapısı ve ürünün tabiatına uygun yöntemler ile müşteri tiplerine karar verilmiştir. Ürüne halihazırda sahip olan mevcut müşterilerin ve potansiyel alıcıların ürüne olan talebini etkileyecek durumlar gözetilerek hazırlanan bir modelleme ile talep tahmini çalışılmıştır. Ürüne olan talebi etkileyecek bu unsurlara başlıca, müşterilerin fiyata karşı hassasiyeti, ürünü satın alma kararı ile ilişkin diğer hareketleri ve ürünün maliyetini oluşturan etkenler örnek verilebilmektedir. Bu çalışmada bahsi geçen, tahmin edilmesi amaçlanan talep, müşterilerin vadeli mevduat ürününü temdit edip etmeyeceği, yani vade sonunda ürün süresini uzatma işlemini gerçekleştirme işleminin hesaplanması, yönündedir. Hedeflenen talep ile gerçekleşen talep arasındaki varyansın en aza indirgenmesi amaçlanmıştır. Müşteri ve pazar hareketlerinin dinamik olduğu bu çalışma ortamı için en uygun çözümün Gradyan Artırma algoritması olduğuna karar verilmiştir. Pyhton programı kullanılarak hesaplanan talep tahmini sonrası kararlaştırılan mevcut müşteri grubu için fiyatlandırma süreci tasarlanmıştır. Ardından uygun fiyatlama yöntemleri ile belirlenen müşteriye özel fiyat, bankanın çeşitli iletişim kanalları ile müşteriye sunulmuş ve müşterilerin fiyata tepkisi ve satın alma dönüş oranları incelenmiştir. Hazırlanan yeni fiyat ile geçmiş fiyatın diğer ürünler ile penetrasyonu ve ürün özelinde kar/ maliyet analizi sonucu bu çalışmanın kar ve geliri artırdığı gözlenmiştir. Karlılık, elde edilen kar marjı ve ürünün bankaya kazandırdığı pazar payı ile de ayrıca incelenmiştir.
Summary, etc. One of the most important components of the marketing tools that businesses use in line with their goals is the financial source and the price. Pricing at the right place and time with the appropriate strategy is an important issue in terms of sustainability, which is the main goal of businesses. Pricing includes production and service costs, sales volume, competitors' prices, market conditions, etc. varies depending on the factors. Therefore, the pricing process should be established with appropriate methods and strategies and supported by studies in line with the changing and transforming world dynamics. The aim of this thesis is to analyze the pricing method called customer-based pricing, to ensure the continuity of product and price attractiveness and to develop a price strategy that will maximize total profit. In this context, the time deposit product of a joint stock bank is handled, and the internal and external factors affecting the pricing, depending on the market, are examined. Examples of these factors are customers' consumption behavior, product and price ownership, asset information, estimated income calculations, customers' purchasing tendencies, marketing channels to communicate with customers, competitor prices and market conditions. In line with the principles examined in the literature, the types of customers were decided with methods suitable for the business, bank, structure and nature of the product. Demand forecasting has been studied with a modeling prepared by considering the conditions that will affect the demand of existing customers and potential buyers who already own the product. The main factors that will affect the demand for the product are the sensitivity of the customers to the price, other actions related to the decision to purchase the product and the factors that make up the cost of the product. The demand mentioned in this study, which is intended to be estimated, is whether the customers will extend the time deposit product, that is, the calculation of the process of extending the product period at the end of maturity. It is aimed to minimize the variance between the targeted demand and the actual demand. It has been decided that the most appropriate solution for this working environment where customer and market movements are dynamic is the Boosting algorithm. The pricing process is designed for the existing customer group, which is decided after the demand forecast calculated using the Python program. Then, the customer-specific price determined by appropriate pricing methods was presented to the customer through various communication channels of the bank, and the reaction of the customers to the price and the purchase return rates were examined. It was observed that this study increased profit and income as a result of the new price and the penetration of the previous price with other products and the profit/cost analysis specific to the product. Profitability was also analyzed with the profit margin obtained and the market share that the product brought to the bank.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Artırma algoritması
Uncontrolled term Gradyan artırma algoritması
Uncontrolled term Müşteri bazlı fiyatlama
Uncontrolled term Kitlesel özelleştirme
Uncontrolled term Kar maksimizasyonu
Uncontrolled term Boosting algorithm
Uncontrolled term Gradient boosting algorithm
Uncontrolled term Customer-based pricing
Uncontrolled term Mass customization
Uncontrolled term Profit maximization
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Hanalioğlu, Tahir
9 (RLIN) 128804
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 24/01/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE END YL’22 KÖS TZ01500 24/01/2023 1 24/01/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.