Aydınlatma tasarımı eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları ile aydınlatma tasarımlarının incelenmesi / (Record no. 200451854)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04270nam a2200445 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200436491
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231219000946.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200451854
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’22 MAH
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Mahitapoğlu, Betül
Relator term author
9 (RLIN) 140577
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Aydınlatma tasarımı eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları ile aydınlatma tasarımlarının incelenmesi /
Statement of responsibility, etc. Betül Mahitapoğlu; thesis advisor Ahmet Fatih Karakaya.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Investigation of lighting designs with augmented reality applications in lighting design education
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xii, 112 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Aralık 2022.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Aydınlatma tasarımı eğitim süreçleri mekân tasarımı eğitiminde önemli bir rol oynamaktadır. Lisans düzeyinde incelendiğinde, mekân tasarımı öğrencilerine yönelik standartlaştırılmış bir eğitim modeli görülememiştir hatta bazı üniversitelerin aydınlatma eğitimi konusunda ders önerileri dahi mevcut değildir. Bu durum meslek sahibi olarak mezun olacak olan öğrencilerin fiziksel çevre kontrolleri hakkında edindikleri bilgilerin farklı düzeylerde olduğunu göstermektedir. Zaman içinde dijital teknolojiler geliştikçe, boyut malzeme ve renk hissi veren birçok yeni ifade aracı da ortaya çıkmıştır. Bu yeni teknolojilerin aydınlatma tasarımı eğitiminde öğrencileri destekleyeceği düşünülmüş ve bir araştırma planlanıp yürütülmüştür. Bu çalışmada bilgisayar destekli tasarım araçlarının sahneyi görüntüleme biçimlerine göre öğrencilerin aydınlatma ürünü yerleşim kararları üzerinde etkisinin olup olmadığı araştırılmış ve gerçeklik araçlarının tasarım sürecine dâhil edildiği durumdaki adaptasyonları ölçülmüştür. Sonuç olarak bilgisayar destekli tasarım araçlarının farklılaşmasının aydınlatma kararları üzerinde etkili olduğu ve artırılmış gerçeklik destekli teknolojilerin aydınlatma tasarımı eğitimi sürecine öğrencilerin adaptasyonunun olumlu yönde olduğu bulunmuştur.
Summary, etc. Lighting design education processes play an important role in interior design education. When examined at the undergraduate level, there is no standardized education model for space design students, and some universities do not even have course proposals on lighting education. This situation demonstrates that students who will graduate as professionals have different levels of knowledge about physical environmental controls. As digital technologies have evolved over time, many new means of expression have emerged that give a sense of size, material and color. It was thought that these new technologies would support students in lighting design education and a research was planned and conducted. In this study, it was investigated whether computer-aided design tools have an effect on students' lighting product placement decisions according to the way they view the scene, and their adaptations were measured when reality tools were included in the design process. As a result, it was found that the differentiation of computer-aided design tools has an impact on lighting decisions and the adaptation of augmented reality supported technologies to the lighting design education process is positive.<br/>
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Aydınlatma tasarımı
Uncontrolled term Tasarım eğitimi
Uncontrolled term Arttırılmış gerçeklik
Uncontrolled term Teknoloji kabul modeli
Uncontrolled term Sürdürülebilirlik
Uncontrolled term Lighting design
Uncontrolled term Design education
Uncontrolled term Augmented reality
Uncontrolled term Technology acceptance model
Uncontrolled term Sustainability
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Karakaya, Ahmet Fatih
Relator term author
9 (RLIN) 140579
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 08/02/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’22 MAH TZ01481 08/02/2023 1 08/02/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.