MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
04270nam a2200445 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200436491 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20231219000946.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2022 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200451854 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE TSR YL’22 MAH |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Mahitapoğlu, Betül |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
140577 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Aydınlatma tasarımı eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları ile aydınlatma tasarımlarının incelenmesi / |
Statement of responsibility, etc. |
Betül Mahitapoğlu; thesis advisor Ahmet Fatih Karakaya. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Investigation of lighting designs with augmented reality applications in lighting design education |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xii, 112 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Aralık 2022. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Aydınlatma tasarımı eğitim süreçleri mekân tasarımı eğitiminde önemli bir rol oynamaktadır. Lisans düzeyinde incelendiğinde, mekân tasarımı öğrencilerine yönelik standartlaştırılmış bir eğitim modeli görülememiştir hatta bazı üniversitelerin aydınlatma eğitimi konusunda ders önerileri dahi mevcut değildir. Bu durum meslek sahibi olarak mezun olacak olan öğrencilerin fiziksel çevre kontrolleri hakkında edindikleri bilgilerin farklı düzeylerde olduğunu göstermektedir. Zaman içinde dijital teknolojiler geliştikçe, boyut malzeme ve renk hissi veren birçok yeni ifade aracı da ortaya çıkmıştır. Bu yeni teknolojilerin aydınlatma tasarımı eğitiminde öğrencileri destekleyeceği düşünülmüş ve bir araştırma planlanıp yürütülmüştür. Bu çalışmada bilgisayar destekli tasarım araçlarının sahneyi görüntüleme biçimlerine göre öğrencilerin aydınlatma ürünü yerleşim kararları üzerinde etkisinin olup olmadığı araştırılmış ve gerçeklik araçlarının tasarım sürecine dâhil edildiği durumdaki adaptasyonları ölçülmüştür. Sonuç olarak bilgisayar destekli tasarım araçlarının farklılaşmasının aydınlatma kararları üzerinde etkili olduğu ve artırılmış gerçeklik destekli teknolojilerin aydınlatma tasarımı eğitimi sürecine öğrencilerin adaptasyonunun olumlu yönde olduğu bulunmuştur. |
|
Summary, etc. |
Lighting design education processes play an important role in interior design education. When examined at the undergraduate level, there is no standardized education model for space design students, and some universities do not even have course proposals on lighting education. This situation demonstrates that students who will graduate as professionals have different levels of knowledge about physical environmental controls. As digital technologies have evolved over time, many new means of expression have emerged that give a sense of size, material and color. It was thought that these new technologies would support students in lighting design education and a research was planned and conducted. In this study, it was investigated whether computer-aided design tools have an effect on students' lighting product placement decisions according to the way they view the scene, and their adaptations were measured when reality tools were included in the design process. As a result, it was found that the differentiation of computer-aided design tools has an impact on lighting decisions and the adaptation of augmented reality supported technologies to the lighting design education process is positive.<br/> |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Aydınlatma tasarımı |
|
Uncontrolled term |
Tasarım eğitimi |
|
Uncontrolled term |
Arttırılmış gerçeklik |
|
Uncontrolled term |
Teknoloji kabul modeli |
|
Uncontrolled term |
Sürdürülebilirlik |
|
Uncontrolled term |
Lighting design |
|
Uncontrolled term |
Design education |
|
Uncontrolled term |
Augmented reality |
|
Uncontrolled term |
Technology acceptance model |
|
Uncontrolled term |
Sustainability |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Karakaya, Ahmet Fatih |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
140579 |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |