Seramik sanatçılarının ve endüstriyel seramik tasarımcılarının seramik eğitimine yönelik görüşleri / (Record no. 200451858)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04993nam a2200397 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200436491
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231219000946.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200451858
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’22 İNC
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name İnceoğlu, Azra Gürsoy
Relator term author
9 (RLIN) 140585
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Seramik sanatçılarının ve endüstriyel seramik tasarımcılarının seramik eğitimine yönelik görüşleri /
Statement of responsibility, etc. Azra Gürsoy İnceoğlu; thesis advisor Vedat Özsoy.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The opınıons of ceramıc artısts and ındustrıal ceramıc desıgners on ceramıc educatıon
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xi, 188 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Aralık 2022.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu araştırma ile seramik eğitimcilerinin, sanatçılarının ve endüstriyel seramik tasarımcılarının lisans düzeyinde seramik eğitimine ve bu eğitimin sanatsal ve endüstriyel uygulamalara katkılarına yönelik görüşlerinin değerlendirmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, 2021-2022 eğitim ve öğretim yılında uygulanan seramik eğitim programları konusunda görüşülen güzel sanatlar fakülteleri seramik bölümü öğretim elemanları, seramik alanında tasarımlarını gerçekleştiren tasarımcılar ve seramik sanatçıları ile sınırlı olmuştur. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre seramik eğitim programına ilişkin olumlu ve olumsuz durumlar belirlenmiştir. Bu durumlar seramik eğitim programında yer alan dersler, bu derslerin sayıca ağırlıkta olduğu alanlar, fiziki yeterlilik ve programların imkânları ile ilgilidir. Ayrıca eğitimci kadrosunun niteliği, bütçe imkânlarının sınırlılığı, yetersiz ekipman ve donanım, mezun istihdamında yaşanan sorunlar ortaya konulmuştur. Araştırmanın katılımcılarının görüşlerine göre, eğitim programı açısından seramik eğitimine yönelik kimi öğretim elemanı olumlu görüş bildirirken kimi öğretim elemanı da seramik eğitiminin olumsuz taraflarını dile getirmiştir. Seramik eğitiminde sanat ve tasarım alan seçimine yönelik görüşler de farklılaşmıştır. Bu araştırma göstermiştir ki, çok yönlü olması beklenen seramik eğitim programlarına ilişkin gerekli yenilikler ve düzenlemelerin yapılması hem öğrencilerin mezuniyetlerine ve istihdamlarına hem de seramik sektörüne olumlu katkılar sağlayabilecektir.
Summary, etc. This research, it is aimed to evaluate the opinions of ceramic educators, artists, and industrial ceramic designers on ceramics education at the undergraduate level and the contributions of this education to artistic and industrial applications. This research was limited to the lecturers of the ceramics department of the faculties of fine arts, designers, and ceramic artists who realized their designs in the field of ceramics and were interviewed about the ceramic education programs implemented in the 2021-2022 academic year. In the study, case study qualitative research patterns were used as a method. According to the findings obtained from the research, positive and negative situations related to the ceramic education program were determined. These situations relate to the courses in the ceramics education program, the areas where these courses are numbered, physical competence, and the opportunities of the programs. In addition, the quality of the educators, the limitation of budget opportunities, insufficient equipment, and the problems experienced in the employment of graduates were revealed. According to the opinions of the participants of the study, some instructors expressed a positive opinion about ceramics education in terms of the education program, while some instructors expressed the negative sides of ceramics education. Opinions on the choice of art and design field in ceramics education have also differed. This research has shown that making the necessary innovations and arrangements for ceramic education programs, which are expected to be multifaceted, will make positive contributions to both the graduation and employment of students and the ceramic sector.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Seramik eğitimi
Uncontrolled term Bilgisayar destekli seramik tasarımı eğitimi
Uncontrolled term Durum çalışması
Uncontrolled term Ceramic education
Uncontrolled term Computer aided ceramic design education
Uncontrolled term Case study
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Özsoy, Vedat
Relator term author
9 (RLIN) 48466
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 08/02/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’22 İNC TZ01488 08/02/2023 1 08/02/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.