Özyinelemeli çizim tabanlı sınırsız kapalı alan sanal gerçeklik motoru geliştirilmesi / (Record no. 200451900)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07966nam a2200529 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908001005.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200451900
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE BİL YL’22 GÜL
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Gülcü, Ali Emre
Relator term author
9 (RLIN) 140639
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Özyinelemeli çizim tabanlı sınırsız kapalı alan sanal gerçeklik motoru geliştirilmesi /
Statement of responsibility, etc. Ali Emre Gülcü; thesis advisor Ali Aydın Selçuk.
246 13 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Recursive rendering based infinite Closed space virtual reality engine development
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xvi, 57 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2022
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Sanal gerçeklik donanımları geçmişten beri askeri simülasyonlar ve tıbbi uygulamalar gibi gerçeklik gerektiren alanlarda kullanılmaktadır. Gelişen teknoloji ile birlikte maliyetin düşmesiyle sanal gerçeklik donanımları sıradan kullanıcılar tarafından da erişilebilir bir hale geldi. Sanal gerçeklik uygulamalarının simülasyon ve eğitimlerin yanı sıra yaygın olarak oyun ve sinema sektöründe de yer bulmasıyla farklı gereksinimler ortaya çıkmaya başladı. Tıbbi uygulama ve askeri simülasyonlarda özel alanlar tahsis edilip ek donanımlar kullanılabildiği için rahat ve kullanılabilir bir sanal gerçeklik deneyimi sunulabilmektedir. Ancak kısıtlı bir fiziksel alanda ve standart donanımla sanal gerçeklik uygulamalarını deneyimleyen kullanıcılar için bu her zaman mümkün olmamaktadır. Yaygın sanal gerçeklik donanımları genellikle kullanıcının kapalı bir oda içerisinde kullanacağı varsayımı ile tasarlanır. Hareketin tamamen doğal yürüme ile sağlanamayacağı bu ortamlar için ise farklı hareket yöntemleri geliştirilmiştir. Kapalı fiziksel ortamlarda büyük sanal ortamların deneyimlenebilmesi için öne çıkan en yaygın yöntemler oyun kolu ile yürüme ve ışınlanma yöntemleridir. Bu yöntemler her ne kadar kısıtlı alan problemini çözseler de, beyin tarafından gözlemlenen hareket ile vücut tarafından hissedilen hareketin uyuşmazlığı sebebiyle mide bulantısı ve baş dönmesi gibi yan etkilere sebep olmaktadır. Bu yan etkileri çözmeyi amaçlayan geçmiş yöntemlerin bazıları ek donanım gerektirirken, bazıları da sanal ortamı bozmaktadır. Bu çalışmada yan etkileri ek donanıma gerek duymadan aşmak için portal tabanlı, sanal alanı üst üste bindirmeli bir yöntem önerip ortam tasarımı için kurallar belirledik. Sunduğumuzun yöntemin, dikkat dağıtma ve haritalama gibi doğal yürüyüş tabanlı diğer geçmiş yöntemlerle ayrıntılı karşılaştırmasını yaptık. Hareket yöntemlerine benzer bir şekilde, performans kaybının da sanal gerçeklikte kullanıcı üzerinde yan etkilere sebep olması sebebiyle, bahsi geçen grafik motorunun geliştirilmesinde en yeni teknolojiler kullanılmıştır. 1990'ların grafik mimarisine göre geliştirilmiş olan ve uyumluluk kısıtları sebebiyle yeni donanımlara ayak uydurmakta zorluk yaşayan OpenGL gibi eski bir grafik uygulama arayüzü yerine, modern grafik kartları ve çok çekirdekli işlemci mimarileri göz önünde bulundurularak geliştirilmiş olan Vulkan grafik uygulama geliştirme arayüzü tercih edilmiştir. Portal tabanlı ortamların sunulması için geliştirdiğimiz grafik motoru ise bu arayüzle tam uyumlu olacak şekilde tasarlanmıştır. Çalışma sonunda OpenGL ve Vulkan kullanılarak ayrı ayrı geliştirilmiş olan grafik motorları arasında ayrıntılı performans kıyaslaması yapılarak yeni teknolojilerin kullanılmasıyla ciddi performans artışları görüldüğü gözlemlendi. Buna ek olarak ortaya çıkan uygulamayı modern başka bir sınırsız alan yöntemi olan ortam haritalama yöntemi ile kıyaslamak için bir kullanıcı testi gerçekleştirildi. Kullanıcı testlerinin sonucunda çalışmamız büyük çoğunluk tarafından tercih edilirken özgünlüğünden dolayı da olumlu geri beslemeler aldı.
Summary, etc. Virtual reality hardware has been in use for a while for applications where fidelity matters, like military simulations and medical applications. With the recent leaps in technology, virtual reality hardware costs decreased and the devices became more available to the regular users. In addition to simulation and training applications, virtual reality gained popularity in movie and game industries. This introduced new requirements for virtual reality hardware and applications. More intuitive military and medical simulations can be achieved with specialized hardware and environment. However, this is not always possible for a regular user with limited space and standard hardware. Mainstream virtual reality hardware is often designed for home usage with the assumption of it being used in regular rooms where the virtual movement cannot be achieved with the natural walking alone. Several virtual movement methods are developed to overcome space limitations. The most popular virtual locomotion methods are teleportation and shifting using controllers. While these methods solve the movement related problems, they introduce physiological problems such as naussea and dizziness, which are caused by mismatch of the perceived motion with the real movement. Past methods that resolve these side effects either requires specialized hardware or distorts the virtual environment. To solve these limitaions without side effects and requiring extra hardware, we propose a portal based overlapping environment method and defined an environment design ruleset for infinite spaces. We compared our proposed method to other natural walking based methods such as distraction and mapping. In addition to locomotion methods, low performance is also known to cause physiological side effects. We used the latest graphical application development interfaces while developing our grahics engine for significant performance improvement. Instead of OpenGL, which was designed with 1990s graphics architecture in mind and comes with a lot of technical debt caused by backward compatibility requirements, we opted to use Vulkan, which is entirely designed for modern graphics cards and multi core processors. Our portal based rendering engine is designed and optimized to be entirely compatible with these modern architechtures. In order to quantitatively compare performance difference, we also implemented a reference renderer in OpenGL. We observed that significant performance gains are achieved by using modern graphics technologies. In addition to performance comparisons, we conducted a user experience study to compare our portal based method to another modern environment mapping method. Most users preferred our method over the other one and gave positive feedbacks regarding its innovative approach.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Sanal gerçeklik
Uncontrolled term Hareket yöntemleri
Uncontrolled term Sınırsız alan
Uncontrolled term Portallar
Uncontrolled term Hücre portal çizgeleri
Uncontrolled term Ortam eşleme
Uncontrolled term Çok çekirdekli grafik motoru
Uncontrolled term Modern grafik motoru
Uncontrolled term Vulkan
Uncontrolled term OpenGL
Uncontrolled term Virtual reality
Uncontrolled term Locomotion methods
Uncontrolled term Infinite
Uncontrolled term Portals
Uncontrolled term Cell - portal graphs
Uncontrolled term Environment mapping
Uncontrolled term Multi-threaded graphics engine
Uncontrolled term Modern graphics engine
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Selçuk, Ali Aydın
9 (RLIN) 126357
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 10/02/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE BİL YL’22 GÜL TZ01484 10/02/2023 1 10/02/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.