Thinking and producing the future in the practical and educational fields of architecture during and after the Covid 19 Pandemic / (Record no. 200453245)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 08742nam a2200421 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20230908001006.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2022 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200453245
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MİM YL’22 ŞAH
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Karaaslan, Derya Şahin
Relator term author
9 (RLIN) 142129
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Thinking and producing the future in the practical and educational fields of architecture during and after the Covid 19 Pandemic /
Statement of responsibility, etc. Derya Şahin Karaaslan; thesis advisor Murat Sönmez.
246 13 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Kovid 19 salgını süreci ve sonrasında mimarlığın eğitim ve pratik alanlarında geleceği düşünmek ve üretmek
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xix, 142 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Ocak 2022
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Mimarlığın tarihsel süreçte yaşadığı değişim ve dönüşümler neden-sonuç ilişkisi içerisinde incelendiğinde, bu değişim ve dönüşümlerin belirli etkiler karşısında mimarlığın düşünce ve pratik alanlardaki adaptasyonu veya entegrasyonu olarak ortaya çıktığı gözlemlenmiştir. Bugün içerisinde bulunduğumuz Covid-19 salgını hayatımızın birçok alanında olduğu gibi mimarlık alanında da bir takım etkilere/sonuçlara neden olmuştur. Bu çalışma, salgını bir durum olarak ele almakta ve bu durumun etkilerine karşı mimarlık disiplininde oluşan adaptasyonları ve entegrasyonları; diğer bir ifade ile mimarlığın eğitim ve pratik alandaki tepkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda çalışmanın kapsamı güncel eğitim ve pratik ortamlardır. Covid-19'un gündelik yaşantının her alanına yaptığı derinlemesine etkiler düşünüldüğünde, mimari düşünce ve pratikler ile ilişkili eğitim ve yapısal uygulamalarda büyük bir kırılmanın yaşandığı iddia edilebilir. Bu amaç, kapsam ve iddialar bağlamında bu çalışma, araştırma metodolojisi olarak iki aşamalı bir yöntem izlenmiştir. Bunlardan birincisi derinlemesine görüşmelerdir. Alanında uzman 10 akademisyen-eğitimci ve 10 mimar-eğitimci olmak üzere toplamda 20 kişi ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sırasında mimarlığının bugünü ve geleceğine yönelik olarak birçok farklı alanda 8 temel soru sorulmuştur. Görüşmeleri yapmak ve bu sayede eğitim ve pratik ortamın güncel durumuna yönelik bilgi ve veriler toplamak için "arch.futures" adı altında online bir düşünce platformu kurulmuştur. Derinlemesine görüşmeleri kapsayan videolar, metne dönüştürülmüş ve MaxQda-18 programı aracılığıyla deşifre edilmiştir. Deşifreler sırasında metinler kodlama yöntemi ile içerdikleri konular bağlamında kavramlar ile eşleştirilmiştir. Kavramların araştırma soruları ile bağlantıları ve kullanım sıklıkları haritalama yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen kavram haritasında belirgin kavram ilişkileri tespit edilmiş ve bu ilişkiler bağlamında kavramlar analiz edilmiştir. Çalışmanın ikinci aşaması olan anket, birinci aşamayı tamamlayan katılımcılara uygulanmıştır. Anket, derinlemesine görüşmelerde ortaya çıkan yeni açılımlar ve sorularla desteklenmiştir. Anket aracılığıyla katılımcıların görüşme sürecinde tartışma kapsamı dışında kalan veya gözden kaçan bazı alanları yeniden değerlendirmelerine fırsat yaratılmıştır. Pandemi mimarlığın hem eğitim hem pratik alanlarında var olduğu bilinen farklı problemlerin daha net bir biçimde algınlanmasına yönelik önemli bir etki yaratmıştır. Bu etkinin mimarlığın eğitim ve pratik alanlarının yeniden düşünülmesi ve sorgulanmasında tetikleyici bir rol oynadığı/oynayacağı söylenebilir. Yapılan derinlemesine görüşmeler ve anketten elde edilen bulgular, eğitim sisteminin; özgünlüğünün, içeriğinin ve güncelliğinin günümüz teknoloji çağına göre yeniden düzenlenmesi gerektiği ve teknoloji ile entegre bir yapıda olması gerektiği sonucunu göstermektedir. Olay ve durumlar karşısında daha sorgulayıcı daha eleştirel, etik kurallar çerçevesinde toplumsal ve çevresel problemlere karşı duyarlı olunması gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, bütün bu sorgulamaların açığa çıkmasında tetikleyici rol üstelenen pandeminin, mimarlık alanında önemli bir kırılma noktası oluşturduğu söylenebilir.
Summary, etc. When the changes and transformations that architecture has experienced in the historical process are examined in a cause-effect relationship, it has been observed that these changes and transformations emerge as the adaptation or integration of architecture in the fields of thought and practice in the face of certain effects. The Covid-19 pandemic experienced nowadays has caused some effects in the field of architecture as well as in numerous areas of life. This study considers the pandemic as a situation and aims to examine the adaptations and integrations in the discipline of architecture against the effects of this situation, in other words, the reactions of architecture in the field of education and practice. In this context, the scope of the study is current education and practical environments. Considering the profound effects of Covid-19 on every aspect of daily life, it can be claimed that there has been a major break in educational and structural practices related to architectural thoughts and practices. In the context of this purpose, scope, and claims, a two-phased method was followed as a research methodology in this study. The first of these is in-depth interviews which were conducted with a total of 20 people, including 10 academic educators and 10 architect educators, who are experts in their fields. Throughout the interviews, 8 main questions were asked in various fields regarding the present and future of architecture. An online thinking platform called "arch. futures" has been established to conduct interviews and thus collect information and data on the current state of the education and practical environment. The videos containing the in-depth interviews were transcribed and decoded using the MaxQda-18 program. During deciphering, the texts were matched with the concepts in the context of the subjects they included with the coding method. The connections of the concepts with the research questions and their frequency of use were examined by the mapping method. In the concept map obtained, distinctive concept relationships were identified, and concepts were analyzed in the context of these relationships. The survey, which is the second stage of the study, was applied to the participants who completed the first stage. The survey was supported by new insights and questions that emerged from the in-depth interviews. Through the questionnaire, an opportunity was created for the participants to re-evaluate some areas that were out of the scope of the discussion or overlooked during the interview process. The pandemic has had a significant impact on a clearer perception of the different problems that are known to exist in both the educational and practical fields of architecture. It can be said that this effect generates rethinking and questioning the educational and practical fields of architecture. In-depth interviews and findings from the survey indicate that the originality, content, and actuality of the education system should be rearranged according to the age of technology and should be integrated with technology. It has also been shown that it is necessary to be more inquisitive and critical in the face of events and situation, and to be sensitive to social and environmental problems within the framework of ethical rules. As a result, it can be said that the pandemic, which played a triggering role in the emergence of all these inquiries, constituted an important breaking point in the field of architecture.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Architectural education
Uncontrolled term Architectural practices
Uncontrolled term Covid-19 pandemic
Uncontrolled term Arch.futures
Uncontrolled term The future of architecture
Uncontrolled term Mimarlık eğitimi
Uncontrolled term Mimari pratikler
Uncontrolled term Covid-19 salgını
Uncontrolled term Mimarlığın geleceği
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Sönmez, Murat
9 (RLIN) 128796
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 05/06/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MİM YL’22 ŞAH TZ01528 05/06/2023 1 05/06/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.