Korku yaratmak : (Record no. 200453335)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 10344nam a2200457 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200436491
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231219000948.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2023 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200453335
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’23 ERS
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Ersan, Selin
Relator term author
9 (RLIN) 142271
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Korku yaratmak :
Remainder of title Korku oyunlarında kullanılan tasarım unsurları üzerine bir inceleme /
Statement of responsibility, etc. Selin Ersan; thesis advisor Filiz Şenler.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Creating fear : A study on design elements used in horror games
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xvii, 168 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Nisan 2023.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Teknoloji, sorunları pratik şekilde çözmek, mevcut çözümleri iyileştirmek, yeni ürünler veya süreçler yaratmak için bilimsel bilgi, araç ve tekniklerin uygulanmasını ifade etmektedir. Elektronik, yazılım, biyoteknoloji, savunma ve hatta eğlence sektörü dahil olmak üzere çok alanı kapsamaktadır. Teknolojinin eğlence sektörüne en büyük katkılarından biri video oyunları olmuştur. Kökleri sinema sektörüne kadar ulaşan ve ondan beslenen video oyunları, dünya çapında her yaştan milyonlarca insan tarafından keyifle oynanmaktadır. Birçok video oyununun filmlere uyarlanması ve bunun tersinin gerçekleşmesiyle iki endüstri giderek iç içe geçmiş durumdadır. Zaman içerisinde, video oyunlarının etkileşimli deneyimi filmlerin sinematik hikâye anlatımıyla birleşmiş, bu durum yeni eğlence biçimlerinin yaratılmasına neden olmuştur. Video oyunları, bilgisayarda, konsollarda veya mobil cihazlarda oynanan ve oyuncunun etkileşim ve katılımını içeren elektronik oyunlardır. Video oyunları, en eski örneklerinin 1950'lerde piyasaya sürülmesinden bu yana önemli ölçüde gelişmiş ve kısa sürede son derece popüler bir eğlence biçimi haline gelmiştir. Aksiyon, macera, rol yapma, simülasyon, spor ve bulmaca oyunları dahil olmak üzere çeşitli türlerde video oyunu bulunmaktadır. Bu türlerin en popülerlerinden biri ise korku oyunlarıdır. Teknolojinin gelişmesiyle, oyunlarda yüksek grafikler, animasyonlar ve görsel efektler kullanılmaya başlanmış, genel anlamda görsel tasarıma katkı sağlamada çok önemli bir rol oynamıştır. Görsel tasarım ise oyunların vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Her ne kadar tüm oyun türlerinde etkili olsa da görsel tasarımın etkisinin ve katkısının en çok hissedildiği oyunlar korku oyunlarıdır. Karanlık, atmosferik ortamlar, tüyler ürpertici ve rahatsız edici görüntüler, aydınlatma ve gölgelerin etkili kullanımı, korku oyunlarında gergin ve öngörülemez bir atmosfer yaratmak için yaygın olarak kullanılır. Ürkütücü ses efektleri ve unutulmaz müzikler, korku ve gerilim duygusunu daha da artırabileceğinden, ses tasarımı da korku oyunlarında tasarımın önemli bir parçasıdır. Genel olarak, görsel tasarım, korku oyunlarında çok önemli bir unsurdur ve oyuncuların oynamayı bitirdikten sonra bile uzun süre hafızalarında kalabilecekleri tüyler ürpertici ve sürükleyici bir deneyim yaratmaya yardımcı olmaktadır. Video oyunlarında tasarım unsurlarının; yeri ve oyunlar için öneminin, istenilen etkiyi yaratmak için bu unsurlara güvenen korku oyunları üzerinde incelenerek kanıtlanması çalışmanın odak noktası olmuştur. Bu bağlamda çalışmanın birinci bölümünde oyun sektöründeki rekabet ve rekabete etkisi konusunda tasarım unsurlarının etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın önemi vurgulanmış ve alt amaçlar belirlenmiştir. İkinci bölümde ise video oyunlarının temelini oluşturan sinema ve video teknolojisinin, ortaya çıkışından günümüze kadar süren tarihsel süreci hakkında literatür taraması yapılmış, bu üç sektör arasındaki ilişki incelenmiştir. Üçüncü bölümde, çıkan ilk basit video oyunlarından günümüzdeki hiper gerçekçi oyunlara kadarki gelişim süreci ve korku oyunlarının tarihi incelenmiş, oyuncuların bu oyunları oynama nedenleri araştırılmıştır. Dördüncü bölümde video oyunu geliştirme aşamaları ve tasarım unsurları araştırılmış, beşinci bölümde ise bu unsurlar korku oyunları açısından incelenmiştir. Altıncı bölümde çalışma boyunca bahsedilen tasarım unsurları seçilen iki korku oyunu üzerinde incelenmiş, oyunlara katkısı ve oyunlar için önemi ortaya konulmuştur. Oyuncuların düşünce ve görüşlerini almak için bir anket çalışması yapılmış, ankete 128 kişinin katılımı sağlanmıştır. Katılımcılara 21 soru yöneltilmiş, anket sonuçları ve değerlendirmesine yedinci bölümde yer verilmiştir. Son bölümde ise çalışma, elde edilen bilgilerden ve anket sonuçlarından çıkarımlar yapılarak sonlandırılmıştır. Çalışma, korku oyunlarında atmosfer (ses, ışık, mekân), karakter tasarımı, ara sahneler ve renk kullanımının; korku duygusunu yaratmadaki büyük etkisini ortaya koymaktadır. Bu çalışmayla birlikte oyun sektöründeki geliştiriciler ve tasarımcılara tasarım unsurlarının önemini kanıtlamak ve ileride çıkaracakları oyunlar için onlara katkı sağlamak amaçlanmıştır.
Summary, etc. Technology refers to the application of scientific knowledge, tools and techniques to solve problems in a practical way, improve existing solutions, and create new products or processes. It covers a wide range of fields, including electronics, software, biotechnology, defense and even the entertainment industry. One of the biggest contributions of technology to the entertainment industry has been video games. Video games, which have their roots in the cinema industry and are fed by it, are enjoyed by millions of people of all ages around the world. The two industries are increasingly intertwined, with many video games being made into movies and vice versa. Over time, the interactive experience of video games combined with the cinematic storytelling of movies, resulting in the creation of new forms of entertainment. Video games are electronic games played on a computer, console or mobile device that involve player interaction and participation. Video games have evolved significantly since their earliest examples were introduced in the 1950s and have quickly become an immensely popular form of entertainment. There are several genres of video games, including action, adventure, role-playing, simulation, sports, and puzzle games. One of the most popular of these genres is horror games. With the development of technology, quality graphics, animations and visual effects have started to be used in games, and it has played a very important role in contributing to the visual design in general. Visual design has become an indispensable part of games. Although it is effective in all game genres, the games in which the effect and contribution of visual design are felt the most are horror games. Dark, atmospheric environments, creepy and disturbing images, effective use of lighting and shadows are commonly used in horror games to create a tense and unpredictable atmosphere. Sound design is also an important part of design in horror games, as spooky sound effects and haunting soundtracks can further enhance the sense of fear and tension. Overall, visual design is a very important element in horror games and helps to create a chilling and immersive experience that players can remember for a long time even after they have finished playing. The focus of the study has been to prove the place of design elements in video games and their importance for games by examining horror games that rely on these elements to create the desired effect. In this context, in the first part of the study, the effect of design elements on competition in the gaming industry was investigated. The importance of the study was emphasized and sub-objectives were determined. In the second part, a literature review was made about the historical process of cinema and video technology, which forms the basis of video games, from its emergence to the present and the relationship between these three sectors was examined. In the third chapter, the development process from the first simple video games to today's hyper-realistic games and the history of horror games were examined, and the reasons for playing these games were investigated. In the fourth section, video game development stages and design elements were investigated and in the fifth section, these elements were examined in terms of horror games. In the sixth chapter, the design elements mentioned throughout the study were examined on two selected horror games. Their contribution to the games and their importance for the games were revealed. A survey was conducted to get the thoughts and opinions of the players and 128 people participated in the survey. 21 questions were asked to the participants, the results of the survey and its evaluation are included in the seventh section. In the last part, the study was concluded by making inferences from the information obtained and the results of the survey. The study includes atmosphere (sound, light, environment), character design, cutscenes and color usage in horror games; reveals its great effect in creating the feeling of fear. With this study, it is aimed to prove the importance of design elements to developers and designers in the game industry and to contribute to their games.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Tasarım Unsurları
Uncontrolled term Korku Oyunu
Uncontrolled term Karakter
Uncontrolled term Atmosfer
Uncontrolled term Ara Sahne
Uncontrolled term Design Elements
Uncontrolled term Horror Games
Uncontrolled term Character
Uncontrolled term Atmosphere
Uncontrolled term Cutscene
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Şenler, Filiz
Relator term advisor
9 (RLIN) 125436
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 16/06/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’23 ERS TZ01540 16/06/2023 1 16/06/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.