Metamorphosis of first-year architecture students : (Record no. 200458807)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07617nam a2200433 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20231228122658.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2023 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200458807
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MİM YL’23 GÜR
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Gürsel, Tuğçe
Relator term author
9 (RLIN) 144214
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Metamorphosis of first-year architecture students :
Remainder of title insights from shelter and designer chests /
Statement of responsibility, etc. Tuğçe Gürsel; thesis advisor Aktan Acar.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Mimarlık öğrencilerinin dönüşümü: barınak ve tasarımcı sandıkları incelemeleri
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xviii, 119 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Eylül 2023
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu tez, Temel Tasarım Stüdyosunu, oyun tabanlı öğrenme ve gelişim ortamını kendisine esas alarak, öğrencilerin önceki öğrenmelerini yok saymayan, bunu bir tasarım ortamı olarak değil, öğrencinin ve yürütücünün gelişiminin ve dönüşümünün izlenebileceği bir açık alan olarak görmektedir. Temel Tasarım Stüdyosunda, öğrencinin kendi gelişim ve öğrenme sürecini izleyebilmesi, kendi yaptıklarından geri bildirim alabilmesi hedefiyle 'Tasarımcı Sandığı' ve 'Barınak' alanları oluşturulmuştur. Bu sayede kendi gelişiminin denetimini eline alabilmekte ve devam ettirebilmektedir. Bu tez, Tobb Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi'ndeki birinci sınıf mimarlık öğrencilerinin Temel Tasarım Stüdyosu bağlamındaki gelişimini ve evrimini incelemektedir. Çalışma öncelikle öğrencilerin 'Tasarımcı Sandıkları', 'Barınakları' ve stüdyo çalışmalarını inceleyerek ilerlemelerini izlemeyi ve anlamayı amaçlamaktadır. Bu araştırmaya iki temel soru rehberlik etmektedir: Stüdyo süresince öğrencilerin 'Tasarımcı Sandığı' ve 'Sığınak' projelerinin derinlemesine analizi yoluyla beceri ve yeteneklerdeki değişimler gözlemlenebilir mi ve bir yıl süren araştırma süreci boyunca öğrencilerin faaliyetleri analiz edilerek öğrencilerin gelişimi nasıl etkili bir şekilde izlenebilir ve anlaşılabilir? Araştırma, Piaget, Vygotsky ve Dewey dahil olmak üzere, bilişsel gelişim evreleri, aktif öğrenme ve sosyal etkileşimlerin rolünü vurgulayan temel eğitim teorilerine dayanmaktadır. Teorik araştırma sonuçlarına dayalı olarak, öğrencilerin gelişiminin izlenebilmesi amacıyla, 'Tasarımcı Sandıkları' ve 'Barınak' çalışmalarının analizi yoluyla gerçekleşmiştir. Öğrencilerin 'Tasarımcı Sandığına' ekledikleri içerikler ile 'Barınakta' yaptıkları çalışmalar, haftalık zaman çerçevesinde karşılaştırmalı bir şekilde incelenmiştir. Bu karşılaştırma için, öğrenci bazında çalışmalar öncelikle kronolojik olarak düzenlenmiştir. Kronolojik sıralama içerisinde, öğrencilerin çalışmalarında ortaya çıkan değişiklikler, dönüşümler ve farklılaşmaların izleri araştırılmıştır. Bu değişimlerin yaygın mı yoksa özgün mü olduğu değerlendirilmiştir. Bir değişim söz konusu olduğunda bu değişimin bağlantılı olabileceği diğer parametreleri anlayabilmek için stüdyo işlerine bakılmıştır. Bu işlere bakılırken, grup işlerinde grubun diğer elemanlarının çalışmalarıyla karşılaştırmalı taramalar yapılmıştır. Ayrıca, tekrarlayan öğrenciler ile düzenli devam eden öğrenciler arasındaki benzerlikler ve farklılıklar da incelenmiştir. Bu benzer dönüşümler bir araya getirilerek gruplandırılmış ve ortak özellikler belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin gelişimsel yörüngelerinde Asimilasyon, Deneme, Uyum, Kaos, Heyecan ve Entegrasyon gibi farklı aşamaları ortaya koymaktadır. Bu tez, tasarım eğitimi yaklaşımlarının geliştirilmesine katkıda bulunarak, salt tasarım sonuçlarından ziyade öğrenme ve gelişim sürecini vurgulamaktadır.
Summary, etc. This thesis considers the Basic Design Studio as a game-based learning and developmental environment, emphasizing the importance of not disregarding students' prior learning experiences. Instead of viewing it solely as a design space, it perceives it as an open area where both student and instructor development and transformation can be tracked. In the Basic Design Studio, 'Designer's Chest' and 'Shelter' areas have been established with the goal of allowing students to monitor their own progress, receive feedback on their work, and take control of their own development. This thesis examines the development and evolution of first-year architecture students at TOBB Economics and Technology University within the context of the Basic Design Studio. The study primarily aims to track and understand students' progress by analyzing their 'Designer's Chests,' 'Shelters,' and studio work. Two fundamental questions guide this research: Can changes in skills and abilities be observed through an in-depth analysis of students' 'Designer's Chest' and 'Shelter' projects throughout the studio period? And how can students' development be effectively tracked and understood through an analysis of their activities over a one-year research period? The research is based on fundamental educational theories emphasizing cognitive development stages, active learning, and social interactions, including theorists such as Piaget, Vygotsky, and Dewey. Based on the results of theoretical research, the analysis of 'Designer's Chest' and 'Shelter' projects was conducted to enable the tracking of students' development. The contents added to the 'Designer's Chest' and the work done in the 'Shelter' were comparatively examined within a weekly time frame. For this comparison, student works were primarily organized chronologically. Within this chronological order, changes, transformations, and differences in students' works were investigated. It was evaluated whether these changes were common or unique. When a change was identified, studio projects were examined to understand other parameters that might be related to this change. During this examination, comparative scans were made of group works with the works of other group members. Additionally, similarities and differences between recurring students and regularly attending students were examined. These similar transformations were grouped together, and common characteristics were sought. The findings from this study reveal various stages in students' developmental trajectories, such as Assimilation, Experimentation, Adaptation, Chaos, Excitement, and Integration. This thesis contributes to the development of design education approaches by emphasizing the learning and developmental process rather than just design outcomes.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Mimarlık eğitimi
Uncontrolled term Temel tasarım eğitimi
Uncontrolled term Digital oyun tabanlı öğrenme
Uncontrolled term Minecraft education edition
Uncontrolled term Bilişsel gelişim
Uncontrolled term Architectural education
Uncontrolled term Basic design education
Uncontrolled term Digital game-based learning
Uncontrolled term Minecraft education edition
Uncontrolled term Cognitive development
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Acar, Aktan
9 (RLIN) 128798
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 09/11/2023 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MİM YL’23 GÜR TZ01617 09/11/2023 09/11/2023 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.