MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
04659nam a2200409 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200436491 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20240208143913.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2023 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200459693 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE İŞL YL’23 BİL |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Bilici, Gülcan Bengisu |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
144901 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Kompulsif satın alma davranışının ürün spesifik takintili tüketim davranışına etkisinde nedensellik yönelimlerinin aracı etkisi / |
Statement of responsibility, etc. |
Gülcan Bengisu Bilici; thesis advisor Berna Tarı Kasnakoğlu. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
The mediating role of causality orientations in the relationship between compulsive buying behavior and item-obsessive consumption behavior |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2023. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xii, 299 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Aralık 2023. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Ürün-spesifik takıntılı tüketim, genellikle bir ürüne karşı aşırı ve takıntılı bir ilgi ve tüketim eğilimini ifade eder ve bireylerin bir ürüne karşı hissettiği güçlü ve kontrol edilemez istekler ve tüketim üzerine yoğun bir dürtü veya bağlılık hissi ile gerçekleşir. Ancak alan yazında tek ürüne yönelik takıntılı tüketimi ve bu tüketimi nelerin etkilediğini tüketici davranışları çerçevesinde incelenmediği fark edilmiştir. Dolayısıyla bu çalışmada ürün-spesifik takıntılı tüketim yapan tüketicilerin tüketim davranışları incelenmiştir. Bu tez kapsamında kompulsif satın alma davranışının ürün-spesifik takıntılı tüketim davranışına etkisi arasındaki ilişkide Öz Belirleme Teorisi kapsamında nedensellik yönelimlerinin aracılık etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 18 ile 74 yaş arasındaki yetişkin 372 kişiye çevirimiçi ortamda anket uygulanmıştır. Araştırmaya konu olan modelin analizini yapmak için Hayes'in (2013) SPSS için geliştirdiği Process Makro eklentisi kullanılmıştır. Process Makro'da Model 4 analizi esas alınmıştır. Model 4 analizi sonucu kompulsif satın alma davranışı ile ürün-spesifik takıntılı tüketim davranışına etkisi arasındaki ilişki istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu ilişkide özerk ve kontrol yönelimlerinin aracı etkisi istatiksel olarak anlamlı bulunurken kişisel olmayan yönelimin aracı etkisi anlamını yitirmiştir. |
|
Summary, etc. |
Item-obsessive consumption generally refers to an excessive and obsessive interest and tendency to consume a particular item, occurring with strong and uncontrollable desires and intense impulses or attachments towards consuming a item that individuals feel. However, it has been noticed that in the literature, obsessive consumption focused on a single item and what influences this consumption have not been examined within the framework of consumer behavior. Therefore, in this study, the consumption behaviors of consumers who engage in item-obsessive consumption have been examined. This thesis aims to investigate the mediating effect of causality orientations within the framework of Self-Determination Theory in the relationship between compulsive buying behavior and item-obsessive consumption behavior. In the study, a survey was conducted online with 372 adults aged between 18 and 74. Hayes's (2013) Process Macro extension for SPSS was used to analyze the model under investigation. The analysis was based on Model 4 in the Process Macro. As a result of the Model 4 analysis, the relationship between compulsive buying behavior and the impact on item-obsessive consumption behavior was found to be statistically significant. In this relationship, the mediating effects of autonomous and controlled orientations were found to be statistically significant, while the mediating effect of the impersonal orientation has lost its significance. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
Source of heading or term |
etuturkob |
9 (RLIN) |
32546 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Ürün-Spesifik takıntılı tüketim |
|
Uncontrolled term |
Kompulsif satın alma davranışı |
|
Uncontrolled term |
Öz belirleme teorisi |
|
Uncontrolled term |
Item-Obsessive consumption behavior |
|
Uncontrolled term |
Compulsive buying behavior |
|
Uncontrolled term |
Self determination theory |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Kasnakoğlu, Berna Tarı |
Relator term |
advisor |
9 (RLIN) |
87058 |
Dates associated with a name |
1945- |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |