Uçak kanopisi ve yapısallarının kuş çarpması tehdidine karşı tasarım optimizasyonu / (Record no. 200460363)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07613nam a2200613 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200460363
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20240527132719.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2024 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200460363
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MAK YL’24 TEZ
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Tezel, Muhammed Cihan
Relator term author
9 (RLIN) 145435
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Uçak kanopisi ve yapısallarının kuş çarpması tehdidine karşı tasarım optimizasyonu /
Statement of responsibility, etc. Muhammed Cihan Tezel; thesis advisor Erdem Acar.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Design optimization of aircraft canopy and structures against the threat of bird strike
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxii, 72 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Nisan 2024
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Havacılıkta kuş çarpması tehdidi önemli bir problem haline gelmiştir. Kuş çarpmaları ciddi maliyet ve can kayıplarına sebep olabilmektedir. Uçak yapılarının kuş çarpması kazalarından hasar almadan kurtulabilmeleri için ilgili yönetmeliklere göre testler ve bilgisayar ortamında sonlu elemanlar analizleri yapılmaktadır. Ayrıca uçak yapılarının dayanıklı olmasının yanı sıra hafif olması da uçuş performasını ve maliyet açısından önemlidir. Bu çalışmada milli muharip uçağı yapılarının kuş çarpmasına karşı tasarım optimizasyonu yapılmıştır. Öncelikle kuş sonlu elemanlar modeli literatürde bulunan testlerle karşılaştırılmıştır. Kuş SPH yöntemiyle modellenmiş ve çarpışma sırasındaki davranışı testlerle tutarlılık göstermiştir. Ardından uçak yapılarına kuş çarpması analizleri için literatür taraması yapılmıştır. Milli muharip uçağı yapıları için kuş çarpması testleri planlanmıştır. Testler Roketsan'ın hava tabancası test sisteminde gerçekleştirilmiştir. Testlerde kullanılmak üzere yapay jelatin kuş modelleri üretilmiştir. Testleri yapılacak olan milli muharip uçağı yapılarının belirlenebilmesi için öncelikle test koşullarına uygun sonlu elemanlar modelleri oluşturulmuştur. Milli muharpi uçağı kanopisi için polikarbonat (PC) ve gerdirilmiş akrilik (stretched polymethyl methacrylate, SPMMA) malzemeleri bir termoplastik poliüretan (TPU) yapıştırıcı ile katmanlı hale getirilmiştir. PC ve SPMMA malzemelerinin modellenebilmesi için gerinme hızı oranına ve sıcaklığa bağlı olarak dayanım ve hasar çıktısı verebilen Johnson Cook malzeme modeli seçilmiştir. Kanopiye kuş çarpması test koşulları için oluşturulmuş sonlu elemanlar modelinde öncelikle ağ yakınsama çalışması yapılmıştır. Ardından çarpışma başarımı sağlayan en hafif yapı araştırılmıştır. Bunun için latin hiperküp örnekleme (latin hypercube sampling, LHS) yöntemiyle bir veri seti hazırlanmış ve çarpışma sonucunu tahmin edebilen bir destek vektör mekanizması (support vector machine, SVM) modeli oluşturulmuştur. Bu matematiksel model sayesinde genetik algoritma kullanılarak optimizasyon yapılmış ve en hafif tasarım belirlenmiştir. Benzer olarak kompozit yapılar için öncelikle sonlu elemanlar modeli oluşturulmuş ve ağ yakınsama çalışması yapılarak literatürde bulunan bir kompozit hücum kenarına kuş çarpması testleriyle doğrulanmıştır. Ardından test koşullarında kuş çarpmasına karşı dayanıklı en hafif kompozit plaka analizlerle belirlenmiştir. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) tarafından temin edilen kanopi ve kompozit plakalara kuş çarpması testleri gerçekleştirilmiştir. Testler sonucunda plakalar çarpışma başarımı göstermiştir ve sonlu elemanlar modeli test sonuçlarıyla tutarlılık sağlamıştır.
Summary, etc. The threat of bird strike in aviation has become a significant problem. Bird strikes can cause serious costs and loss of life. In order for aircraft structures to survive bird strike accidents without any damage, tests and finite element analyzes are carried out in accordance with the relevant regulations. In addition to being durable, aircraft structures are also lightweight, which is important in terms of flight performance and cost. In this study, design optimization of national combat aircraft structures against bird strike was carried out. First of all, the bird finite element model was compared with the tests in the literature. The bird was modeled using the SPH method and its behavior during impact was validated with the tests. Then, a literature review was conducted to analyze bird strikes on aircraft structures. Bird strike tests are planned for national combat aircraft structures. The tests were carried out on Roketsan's gas gun test system. Artificial gelatin bird models were produced for use in tests. In order to determine the national combat aircraft structures to be tested, finite element models suitable for the test conditions were first created. For the national combat aircraft canopy, polycarbonate (PC) and stretched polymethyl methacrylate (SPMMA) materials are layered with a thermoplastic polyurethane (TPU) adhesive. In order to model PC and SPMMA materials, the Johnson Cook material model, which can give strength and damage output depending on the strain rate and temperature, was chosen. Firstly, a mesh convergence study was carried out in the finite element model created for canopy bird strike test conditions. Then, the lightest structure that provides good crash performance was investigated. For this purpose, a data set was created with the latin hypercube sampling (LHS) method and a support vector machine (SVM) model that could predict the collision outcome was created. With this mathematical model, optimization was made using a genetic algorithm and the lightest design was determined. Similarly, for composite structures, a finite element model was first created and a mesh convergence study was conducted and it was validated by bird strike tests on a composite leading edge found in the literature. Then, the lightest composite plate resistant to bird strike under test conditions was determined by analysis. Bird strike tests on the canopy and composite plates supplied by TAI were carried out at Roketsan. As a result of the tests, the plates showed good collision performance and the finite element model was consistent with the test results.<br/>
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Kuş çarpması
Uncontrolled term Jelatin kuş modeli
Uncontrolled term SPH yöntemi
Uncontrolled term Uçak kanopisi
Uncontrolled term Polikarbonat
Uncontrolled term Gerdirilmiş PMMA
Uncontrolled term Kompozit zırhlar
Uncontrolled term Karbon fiber / epoksi
Uncontrolled term Johnson Cook malzeme modeli
Uncontrolled term Tasarım optimizasyonu
Uncontrolled term LHS yöntemi
Uncontrolled term SVM matematiksel modeli
Uncontrolled term Bird strike
Uncontrolled term Gelatin bird model
Uncontrolled term SPH method
Uncontrolled term Aircraft canopy
Uncontrolled term Polycarbonate
Uncontrolled term Stretched PMMA
Uncontrolled term Composite armours
Uncontrolled term Carbon fiber / epoxy
Uncontrolled term Johnson Cook material model
Uncontrolled term Design optimization
Uncontrolled term LHS method
Uncontrolled term SVM mathematical model
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Acar, Erdem
9 (RLIN) 73208
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 27/05/2024 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MAK YL’24 TEZ TZ01666 27/05/2024 27/05/2024 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.