Consume to live, consume to die : (Record no. 200460833)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04907nam a2200409 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200460833
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20240607160922.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2023 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200460833
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE İŞL YL’24 ÖZÖ
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Özöğüten, Nazlı İdil
Relator term author
9 (RLIN) 145690
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Consume to live, consume to die :
Remainder of title the effects of mortality salience on consumer behavior /
Statement of responsibility, etc. Nazlı İdil Özöğüten ; thesis advisor Berna Tarı Kasnakoğlu.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Yaşamak için tüket, ölmek için tüket: ölüm düşüncesinin tüketici davranışları üzerindeki etkileri
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent x, 108 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Nisan 2024.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Ölüm bilinci (düşüncesi), ölümün kaçınılmazlığının bireylerin farkındalığına gelmesi ve bu farkındalığın insan davranışları ve tutumları üzerindeki etkilerini inceleyen bir kavramdır ve özellikle tüketim alanında insan davranışlarını nasıl etkilediğine dair kritik bir sorgulamayı temsil eder. Bu çalışma, ölüm bilincinin tüketim kalıpları üzerindeki kurulu etkisini aşarak, ölüm düşüncesinin tüketim faaliyetlerinin boyutlarını, şekillerini ve kapsamlarını nasıl şekillendirdiği hakkında alan yazıda daha önce keşfedilmemiş alanları incelemektedir. 23 ile 57 yaşları arasında değişen 18 katılımcıyla yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılarak veri toplanmış ve tematik analiz yoluyla verileri analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda "Tüketimi Maksimize Etme Çabası," "Özgürleştirici Tüketim," "Tüketimin Önemini Yitirmesi," "Manevi Yönelimli Tüketim," "Yaşam Kalitesini Artırma," "Sosyal Etkileşimlerle Şekillenen Tüketim" ve "Kişisel Zevklere Yönelik Tüketim" olmak üzere yedi ana tema ortaya çıkmıştır. Bu bulgular, bireylerin ölüm düşüncesiyle beraber tüketimi nasıl algıladıkları ve onunla nasıl etkileşimde bulundukları konusunda önemli noktaları vurgulayarak, ölüm düşüncesi ve tüketim arasındaki karmaşık etkileşimi ortaya koymaktadır. Tartışma bölümü, 'tüketimin gücü' ve 'bireyin gücü' olmak üzere iki ana perspektif etrafında gelişirken, zaman algısı kavramını da işin içine katıp tüketimin, yaşam yolculuğunun başlangıcı ya da sonu olarak nasıl ele alınabileceğini tartışmaktadır. Sonuçlar, gelecekteki araştırma yönlerini, mevcut çalışmanın katkılarını ve sınırlılıklarını özetleyerek, ölüm bilinci ile tüketici davranışları arasındaki nüanslı ilişkiye genel bir bakış sunmaktadır.
Summary, etc. Mortality salience is a concept that examines the realization of death's inevitability in individuals' awareness representing a critical inquiry into how it influences human behavior, particularly in the domain of consumption. This study transcends the established impact of mortality awareness on consumption patterns, venturing into unexplored areas regarding how the contemplation of death molds the dimensions, shapes, and scopes of consumption activities. Through semi-structured interviews with 18 participants, ranging in age from 23 to 57, this thesis methodically collects and analyzes data with thematic analysis, uncovering seven primary themes: "The Rush to Maximize Consumption," "Liberating Consumption," "The Diminishment of Consumption's Significance," "Spirituality-Oriented Consumption," "Enhancing Life Quality," "Consumption Shaped by Social Interactions," and "Consumption Oriented Towards Personal Pleasures." These findings highlight a complex interplay between how individuals interact with consumption in light of mortality awareness. The discussion revolves around the dual perspectives of 'consumption has power' versus 'individual's power,' incorporating the concept of time perception and affirming consumption as either a beginning or conclusion of life's journey. The conclusion summarizes future research contributions and limitations of the study, providing a overview of the nuanced relationship between mortality salience and consumer behavior.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Mortality salince
Uncontrolled term Consumption
Uncontrolled term Consumer behavior
Uncontrolled term Ölüm düşüncesi
Uncontrolled term Tüketim
Uncontrolled term Tüketici davranışları
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Kasnakoğlu, Berna Tarı
Relator term advisor
9 (RLIN) 87058
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 07/06/2024 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE İŞL YL’24 ÖZÖ TZ01670 07/06/2024 1 07/06/2024 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.