Push and pull factors in international students' decision-making processes : (Record no. 200460917)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05015nam a2200385 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200460917
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20240610153458.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2023 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200460917
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE MIS YL’24 DEM
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Demirok, Recai
Relator term author
9 (RLIN) 145751
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Push and pull factors in international students' decision-making processes :
Remainder of title case of Somali students in Türkiye /
Statement of responsibility, etc. Recai Demirok ; thesis advisor Kadir Aydın Gündüz.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xii, 106 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Nisan 2024.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Uluslararası öğrenci hareketliliği son çeyrek yüzyılda dört kat artmıştır. Türkiye ise, aynı dönemde kayda değer bir sıçrama göstererek uluslararası öğrenci girişinde yirmi katlık bir artış yaşamıştır. Bu tez, Somalili öğrenci göçünü, çok çeşitli faktörlerin söz konusu olduğu dikkate değer bir vaka olarak ele alarak, bu öğrencilerin neden ve nasıl Türkiye'ye geldiklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Göç ve uluslararası öğrenci hareketliliği literatüründen faydalanan çalışma, uluslararası öğrencilerin karar verme süreçlerini makro, mikro ve mezo düzeylerde incelemektedir. Bu araştırma, 'küresel merkezde öne çıkan destinasyonlara odaklanan mevcut araştırmaların sunduğu teori ve çerçevelerden faydalanmakla birlikte, analitik amaç, gelişmekte olan bir ev sahibi ülkenin Somalili öğrencilerin gözünde nasıl hızla uygun bir seçeneğe dönüştüğünü ortaya koymaktır. Ampirik analiz, Somali kökenli otuz öğrenciyle yapılan yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmelere dayanmaktadır. Bulgular, göç öncesi faktörlerin makro düzeyde tüm öğrenciler için ortak olduğunu ortaya koymaktadır. Özel okul öğrencileri iş beklentileri ve aile etkisi gibi mikro düzeydeki faktörlerden etkilenirken, devlet okulu öğrencileri mezo düzeydeki faktörlerden etkilenmiştir. Türkiye'nin makro düzeydeki politikalarının ve mezo düzeydeki kolaylaştırıcı kurumlarının her iki grup için de etkili olduğu görülmüştür. Uluslararası öğrencileri rasyonel tüketiciler olarak gören piyasa odaklı varsayımların aksine, uluslararası eğitim sisteminin periferisinde yer alan öğrencilerin karar verme süreçlerine hem kısa hem de uzun vadeli planlarını şekillendirdiği iddia edilen fayda maksimizasyonunu engelleyen sınırlı bilgi ve çeşitli zorluklar etki etmiştir.
Summary, etc. International Student Mobility (ISM) has increased four times over the last quarter-century. Meanwhile, showing a remarkable leap, Türkiye has experienced a twenty-time increase in international student inflow. Somali student immigration is a worth-considering case, where a wide range of factors are underway, and this thesis aims to examine why and how these students ended up in Türkiye. Drawing on the literature on migration and ISM, this study analyzes the decision-making processes of international students at the macro, micro, and meso-levels. Although the research benefits from the theories and frameworks offered by the extant research which has focused on the popular destinations at the 'global center', the analytical purpose is to reveal how an emerging host country has turned into a viable option rapidly in the eyes of the Somali students. The empirical analysis is based on semi-structured, in-depth interviews with 30 students of Somali origin. The findings reveal that macro-level pre-migration factors were common to all students. While private school students were influenced by micro-level factors such as job prospects and family influence, public-school students were influenced by meso-level factors. Türkiye's policies at the macro-level and facilitating institutions at the meso-level were found to be effective for both groups. Contrary to market-driven assumptions that consider international students as rational consumers, the decision-making processes of these students who were at the periphery of the international education system were marked by limited information and various challenges that impede the alleged utility maximization in both short and long-term plans.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term International student mobility
Uncontrolled term Push-pull factors
Uncontrolled term Türkiye
Uncontrolled term Uluslararası öğrenci hareketliliği
Uncontrolled term İtici-çekici faktörler
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Gündüz, Kadir Aydın
Relator term advisor
9 (RLIN) 132935
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 10/06/2024 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE MIS YL’24 DEM TZ01674 10/06/2024 1 10/06/2024 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.