From projective methods to real-time digital constructıon of architectural space in first-year architectural education / (Record no. 200462666)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06120nam a2200469 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200462666
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20241007110608.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2024 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200462666
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MİM YL’24 KAY
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Kaya, Elif Sultan
Relator term author
9 (RLIN) 147196
245 10 - TITLE STATEMENT
Title From projective methods to real-time digital constructıon of architectural space in first-year architectural education /
Statement of responsibility, etc. Elif Sultan Kaya; thesis advisor Aktan Acar.
246 13 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Birinci sınıf mimarlık eğitiminde projektif yöntemlerden mimari mekânın gerçek zamanlı dijital inşaatına
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxi, 168 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Ağustos 2024
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Mimarlık doğası gereği dört boyutlu dinamik bir yapıya sahiptir. Ancak mimarlık yüzyıllardır iki boyutlu temsil ve tasarım araçları ile tartışılmaktadır. Bu tez, mimarlığın dört boyutlu doğasını, bedenlenmiş biliş üzerinden mekânsal temsil, kavrayış ve anlayış boyutunda ortaya çıkarılıp çıkarılamayacağını araştırmıştır. Mimarinin dört boyutlu dinamik yapısının, onu üretmek için kullanılan araçlar ve bedenin katılımıyla daha iyi keşfedilip deneyimlenip deneyimlenemeyeceğini sorgulamaktadır. Bu tezde, mimari çizimin tarihsel kökenleri araştırılmış, ilkel mağara çizimlerinden karmaşık ortografik izdüşümlere doğru evrimi izlenmiş ve geleneksel yöntemler hakkındaki devam eden tartışmalara değinilmiştir. 18. yüzyılda sistematikleşen metodolojilerin çağdaş mimarlık eğitimi ve uygulamasında neden yaygın kaldığına dair kritik bir nokta ortaya konmuştur. Bedenlenmiş biliş teorisi, bilişsel süreçlerin vücudun fiziksel dünyayla olan etkileşimlerinde derinden kök saldığını ve zihin-beden bağlantısının düşünceleri ve bilişi temel olarak şekillendirdiğini öne sürer. Bu bağlamda araştırmada, bedenlenmiş biliş merceğinden mekânsal öğrenmenin potansiyel sonuçları tartışılmıştır. Tez kapsamında, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi'ndeki birinci sınıf mimarlık öğrencilerinin Temel Tasarım derslerinde Skybox Ai, Open Brush ve Arkio gibi yapay zekâ ve sanal gerçeklik araçlarıyla etkileşimini gözlemlenmiş, bu dijital araçların öğrencilerin mekânsal anlayışı ve tasarım süreçlerine etkisi değerlendirilmiştir. Bu araştırmaya dayanarak, özellikle VR'daki işbirlikçi mekânsal üretim gibi yeni yöntemlerle karşılaştırıldığında, mekânsal temsili anlama ve keşfetmede geleneksel ortografik projeksiyonun sınırları ve geleceği tartışılmıştır. Özetle bu tez, mimarlığın temsil ve üretim yöntemi olan geleneksel çizim yöntemlerini, son teknoloji ve bedenlenmiş bilişle desteklenen yenilikçi pedagojik stratejilerle harmanlayan kapsamlı bir mimarlık eğitiminin olanaklarını sorgulamıştır.
Summary, etc. Architecture inherently possesses a four-dimensional dynamic structure. However, architecture has been discussed using two-dimensional representation and design tools for centuries. This thesis explores whether the four-dimensional nature of architecture can be revealed through embodied cognition in terms of spatial representation, comprehension, and understanding. It questions whether the four-dimensional dynamic structure of architecture can be better explored and experienced through the tools used to produce it and the body's involvement. In this thesis, the historical origins of architectural drawing have been investigated, tracing its evolution from primitive cave drawings to complex orthographic projections and addressing ongoing debates surrounding traditional methods. A critical point is why the methodologies that became systematic in the 18th century have remained prevalent in contemporary architectural education and practice. The theory of embodied cognition posits that cognitive processes are deeply rooted in the body's interactions with the physical world and that the mind-body connection fundamentally shapes thoughts and cognition. In this context, the research discusses the potential implications of spatial learning through the lens of embodied cognition. In the scope of this thesis, first-year architecture students at TOBB University of Economics and Technology were observed interacting with artificial intelligence and virtual reality tools such as Skybox AI, Open Brush, and Arkio in their Basic Design courses, and the impact of these digital tools on the students' spatial understanding and design processes was evaluated. Based on this research, the limitations and future of traditional orthographic projection in understanding and exploring spatial representation were discussed, especially when compared to new methods like collaborative spatial production in VR. In summary, this thesis questions the possibilities of a comprehensive architectural education that integrates traditional drawing methods as the conventional means of architectural representation and production with innovative pedagogical strategies supported by cutting-edge technology and embodied cognition.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Architectural education
Uncontrolled term Embodied cognition
Uncontrolled term Orthographic projection
Uncontrolled term Architectural representation
Uncontrolled term VR technology
Uncontrolled term Basic design education
Uncontrolled term Mimarlık eğitimi
Uncontrolled term Bedensel biliş
Uncontrolled term Ortografik projeksiyon
Uncontrolled term Mimari temsil
Uncontrolled term VR teknolojisi
Uncontrolled term Temel tasarım eğitimi
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Acar, Aktan
9 (RLIN) 128798
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 07/10/2024 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MİM YL’24 KAY TZ01725 07/10/2024 1 07/10/2024 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.