A Proposal of child-Friendly play space design model "skillscape" / (Record no. 200462727)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04563nam a2200457 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200462727
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20241010161656.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2023 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200462727
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’24 MEN
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Mendi, Feyza
Relator term author
9 (RLIN) 147229
245 10 - TITLE STATEMENT
Title A Proposal of child-Friendly play space design model "skillscape" /
Statement of responsibility, etc. Feyza Mendi ; thesis advisor Meryem Yalçın.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Çocuk dostu oyun alanı tasarım modeli önerisi "skillscape"
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xv, 182 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Ağustos 2024.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Çocuk gelişimi, toplumun geleceğini belirleyen kritik bir unsur olduğundan, çocukların yaşadıkları çevrenin özellikle erken çocukluk döneminde doğru şekillendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Çocuklar, mekânda çeşitli deneyimler yaşadıkça mekân bilinci oluşur, algıları uyarılır ve motor gelişimleri desteklenir. Oyun, çocukların fiziksel, zihinsel, duygusal, dilsel ve sosyal gelişimini destekleyen önemli bir öğrenme sürecidir. Bu nedenle, çocuk dostu mekânlar amacına uygun tasarım kriterlerine göre şekillendirilmelidir. Bu çalışmanın amacı, "gelişim dostu" mekân anlayışına yönelik bir model geliştirmektir. Çocuk gelişimini destekleyen mekânsal kriterler belirlenmiş ve örnek bir oyun mekânı önerisi sunulmuştur. Önerilen mekân, erişilebilirlik/ergonomi, güvenlik, estetik, kişisel alan, yaratıcılık, düzen, meydan okuma, hiyerarşi ve özerklik gibi kavramları ele alırken; hayal gücü, merak ve yaratıcılığı destekleyen zengin fiziksel uyaranlara sahip, esnek ve dönüştürülebilir bir tasarıma sahiptir. Tasarım için araştırma yöntemi benimsenmiş, literatür taraması ve anketler ile yarı yapılandırılmış görüşmelerle veriler toplanmıştır. Araştırmada, çocuğun bütünsel gelişimini etkileyen ve katkı sağlayan kriterler belirlenmiş, oyun mekânının nasıl şekillenmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. SkillScape oyun alanı modeli, çocuk gelişimini çeşitli açılardan destekleyen bir örnek olarak alana katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Summary, etc. Considering that child development determines the core of a society, addressing every aspect of children's needs should be the primary concern of society. It is crucial for children to live in a supportive environment which significantly influences their education and overall development. For the development of spatial awareness, sensory stimulation, and motor skills, children must have diverse experiences within their environment, primarily acquired through play. Correspondingly, the objective of this study is to develop a model for "child-friendly" play spatial design. After identifying the spatial criteria that support child development, a sample play space is proposed. The proposed space addresses concepts such as; accessibility/ergonomics, safety, aesthetics, personal space, creativity, order, challenge, hierarchy, and autonomy. It is designed as a flexible, transformable environment with rich physical stimuli that foster imagination, curiosity, and creativity. The methodology of this study involves a research-for-design approach. Initially, the educational role of play and play spaces in child development was examined and analyzed through a literature review. Subsequently, the prominent design criteria were evaluated from the perspectives of space designers and child development experts through surveys and semi-structured interviews. The SkillScape play space model aims to contribute to the field as an exemplary space that supports child development from various aspects.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Play
Uncontrolled term Space
Uncontrolled term Development friendly
Uncontrolled term Experience
Uncontrolled term Early childhood
Uncontrolled term Oyun
Uncontrolled term Mekan
Uncontrolled term Gelişim dostu
Uncontrolled term Deneyim
Uncontrolled term Erken çocukluk
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Yalçın, Meryem
Relator term advisor
9 (RLIN) 125898
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 10/10/2024 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’24 MEN TZ01721 10/10/2024 1 10/10/2024 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.