MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
04563nam a2200457 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200462727 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20241010161656.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2023 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200462727 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
İngilizce |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB SBE TSR YL’24 MEN |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Mendi, Feyza |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
147229 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
A Proposal of child-Friendly play space design model "skillscape" / |
Statement of responsibility, etc. |
Feyza Mendi ; thesis advisor Meryem Yalçın. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Çocuk dostu oyun alanı tasarım modeli önerisi "skillscape" |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xv, 182 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Ağustos 2024. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Çocuk gelişimi, toplumun geleceğini belirleyen kritik bir unsur olduğundan, çocukların yaşadıkları çevrenin özellikle erken çocukluk döneminde doğru şekillendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Çocuklar, mekânda çeşitli deneyimler yaşadıkça mekân bilinci oluşur, algıları uyarılır ve motor gelişimleri desteklenir. Oyun, çocukların fiziksel, zihinsel, duygusal, dilsel ve sosyal gelişimini destekleyen önemli bir öğrenme sürecidir. Bu nedenle, çocuk dostu mekânlar amacına uygun tasarım kriterlerine göre şekillendirilmelidir. Bu çalışmanın amacı, "gelişim dostu" mekân anlayışına yönelik bir model geliştirmektir. Çocuk gelişimini destekleyen mekânsal kriterler belirlenmiş ve örnek bir oyun mekânı önerisi sunulmuştur. Önerilen mekân, erişilebilirlik/ergonomi, güvenlik, estetik, kişisel alan, yaratıcılık, düzen, meydan okuma, hiyerarşi ve özerklik gibi kavramları ele alırken; hayal gücü, merak ve yaratıcılığı destekleyen zengin fiziksel uyaranlara sahip, esnek ve dönüştürülebilir bir tasarıma sahiptir. Tasarım için araştırma yöntemi benimsenmiş, literatür taraması ve anketler ile yarı yapılandırılmış görüşmelerle veriler toplanmıştır. Araştırmada, çocuğun bütünsel gelişimini etkileyen ve katkı sağlayan kriterler belirlenmiş, oyun mekânının nasıl şekillenmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. SkillScape oyun alanı modeli, çocuk gelişimini çeşitli açılardan destekleyen bir örnek olarak alana katkı sağlamayı hedeflemektedir. |
|
Summary, etc. |
Considering that child development determines the core of a society, addressing every aspect of children's needs should be the primary concern of society. It is crucial for children to live in a supportive environment which significantly influences their education and overall development. For the development of spatial awareness, sensory stimulation, and motor skills, children must have diverse experiences within their environment, primarily acquired through play. Correspondingly, the objective of this study is to develop a model for "child-friendly" play spatial design. After identifying the spatial criteria that support child development, a sample play space is proposed. The proposed space addresses concepts such as; accessibility/ergonomics, safety, aesthetics, personal space, creativity, order, challenge, hierarchy, and autonomy. It is designed as a flexible, transformable environment with rich physical stimuli that foster imagination, curiosity, and creativity. The methodology of this study involves a research-for-design approach. Initially, the educational role of play and play spaces in child development was examined and analyzed through a literature review. Subsequently, the prominent design criteria were evaluated from the perspectives of space designers and child development experts through surveys and semi-structured interviews. The SkillScape play space model aims to contribute to the field as an exemplary space that supports child development from various aspects. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
Source of heading or term |
etuturkob |
9 (RLIN) |
32546 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Play |
|
Uncontrolled term |
Space |
|
Uncontrolled term |
Development friendly |
|
Uncontrolled term |
Experience |
|
Uncontrolled term |
Early childhood |
|
Uncontrolled term |
Oyun |
|
Uncontrolled term |
Mekan |
|
Uncontrolled term |
Gelişim dostu |
|
Uncontrolled term |
Deneyim |
|
Uncontrolled term |
Erken çocukluk |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Yalçın, Meryem |
Relator term |
advisor |
9 (RLIN) |
125898 |
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
9 (RLIN) |
95247 |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |