İlkokul öğrencilerinin kültürel miras konusunda bilinçlenmesinde dijital oyunlaştırmanın ve görsel arayüz tasarımının rolü / (Record no. 200462777)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04909nam a2200409 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200462777
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20241017164452.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2024 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200462777
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’24 KOY
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Koyutürk, Nursena
Relator term author
9 (RLIN) 147273
245 10 - TITLE STATEMENT
Title İlkokul öğrencilerinin kültürel miras konusunda bilinçlenmesinde dijital oyunlaştırmanın ve görsel arayüz tasarımının rolü /
Statement of responsibility, etc. Nursena Koyutürk ; thesis advisor Vedat Özsoy.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The role of digital gamificatıon and visual interface design in raising awareness of primary school students about cultural herıtage
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiii, 216 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Haziran 2024.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Kültürel miras, geçmişten günümüze taşınan ve gelecek nesillere aktarılması gereken değerlerdir. Günümüzde bu miras çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalmıştır ve bu nedenle sürdürülebilirliği önemlidir. Küçük yaşlardan itibaren eğitim yoluyla kültürel miras bilincini aşılamak, bu sürdürülebilirliği sağlamanın temel yoludur. İlkokul ve ortaokul Sosyal Bilgiler ile Görsel Sanatlar ders programları incelenmiş, özellikle İlkokul 4. sınıf amaç ve kazanımları analiz edilmiştir. Nitel araştırma yöntemi ve açıklayıcı durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmada sınıf öğretmeni, uzman sanat eğitimcileri, katılımcı gözlemci ve 27 kişilik 4.sınıf öğrencisi yer almıştır. Kültürel miras kazanımlarını dijital öğrenme ortamında görseller, oyunlar ve bilgilerle desteklemek amacıyla "Kültür Avı" adlı bir görsel arayüz tasarlanmıştır. Bu arayüz, Türkiye'nin kültürel miras ögelerini öğretmeye yönelik oyunlar içermektedir. Gözlemler ve görüşmeler, geliştirilen görsel arayüz tasarımı ve ders-ünite planı önerilerinin, 4.sınıf öğrencilerinin kültürel mirasa ilgilerini artırdığını, onları bilinçlendirdiğini ve eğlendirerek eğittiğini göstermiştir. Sosyal Bilgiler dersinde yapılan mini eşleştirme testi ve Görsel Sanatlar dersinde 9 grubun görsel arayüz tasarımları, uzmanlarca dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme, projenin İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin kültürel miras konusunu öğrenmelerine ve belirli bir düzeyde bilinç kazanmalarına katkı sağladığını ortaya koymuştur.
Summary, etc. Cultural heritage is a value that has been carried from the past to the present and needs to be transmitted to future generations. Today, this heritage faces various challenges, making its sustainability crucial. Instilling awareness of cultural heritage through education from early ages is key to ensuring its continuity. The primary school and middle school Social Studies and Visual Arts curricula were examined, focusing particularly on the objectives and goals of the 4th grade. A qualitative research method and an explanatory case study design were employed. The study involved classroom teachers, expert art educators, participant observer, and 27 fourth-grade students. To support cultural heritage goals in a digital learning environment, a visual interface called "Kültür Avı" was designed. This interface includes games aimed at teaching Turkey's cultural heritage elements. Observations and interviews indicated that the developed visual interface design and lesson unit plan suggestions increased fourth-grade students' interest in cultural heritage, raised awareness, and effectively educated them in an enjoyable manner. A mini matching test in Social Studies class and visual interface designs by 9 groups in Visual Arts class were evaluated by experts through graded scoring rubric. This evaluation demonstrated that the project contributed to fourth-grade students learning about cultural heritage and gaining awareness to a certain extent.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Görsel iletişim araçları yoluyla kültürel miras eğitimi
Uncontrolled term Dijital oyunla öğrenme
Uncontrolled term İlkokul sanat eğitiminde görsel arayüz tasarımı kullanımı
Uncontrolled term Cultural heritage education through visual communications tools
Uncontrolled term Learning through digital games
Uncontrolled term Visual interface design in primary art education
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Özsoy, Vedat
Relator term advisor
9 (RLIN) 48466
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 17/10/2024 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’24 KOY TZ01728 17/10/2024 1 17/10/2024 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.