Mimarlık eğitiminde tasarım sürecinin geliştirilmesi yönünde bir yöntem arayışı / (Record no. 200463651)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06228cam a2200421 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200463651
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250121111007.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field s2013 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200463651
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ GAZI FBE MİM Ph.D'13 ÖZD
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Özdemir, Elvan Elif
Relator term author
9 (RLIN) 147923
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Mimarlık eğitiminde tasarım sürecinin geliştirilmesi yönünde bir yöntem arayışı /
Statement of responsibility, etc. Elvan Elif Özdemir ; thesis advisor Aysu Akalın.
246 14 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Exploration of a method on architectural education through design process
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2013.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxi, 304 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Doktora)--Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü 2013
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Diğer disiplinlerden farklı olarak mimarlık eğitimi ile bu eğtimin temelini oluşturan mimari tasarım sürecinde bireye kaynağını insan yaratıcılığından alan `tasarım' kavramı üzerine yoğunlaşan `Mimari Tasarım Yapabilme' yeteneğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Dolayısıyla tez, mimari tasarım eğitiminde rol alan üç temel olgu üzerinde kurgulanmıştır. KİŞİ-SÜREÇ-ÜRÜN ile ifade edilen bu olgu ile KİŞİ, Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Teorisine göre analiz edilmiş ve bireyin öğrenme biçimi belirlenmiş, SÜREÇ, O'Neill ve Shallcross'un Beş Aşamalı Duyarlıklı Düşünce Modeli ile incelenmiş, ÜRÜN ise bu tasarım süreci sonunda elde edilen tasarım ürünün yaratıcı niteliği sorgulanmıştır. Mimarlık Bölümü lisans ilk yıl lisans öğrencileri ile başlayan bu çalışma, aynı bireylerin ikinci sınıftaki süreçlerinin de izlenmesi ile son bulmaktadır. Mimari tasarım eğitiminde verilen ilk yıl lisans eğitiminde amaçlanan, sorgulayan eleştirel düşünme becerisine sahip, üç boyutlu düşünebilme, algılama ve ürettiği düşünceyi somutlaştırabilme becerisine sahip bireyler yetiştirmektir. Tasarım eğitimi ile birlikte bu bireylere, `tasarlama eyleminin nasıl öğrenileceğini öğretmek' ise tasarım stüdyolarında gerçekleşmektedir. Bu çalışmada tasarım sürecini yaratıcı problem çözme eylemi olarak ele alan bir yaklaşımla farklı öğrenme biçimlerine sahip bireylerin tasarım stüdyolarındaki farklı müfredatlardaki tasarım süreci tavırları incelenmiş ve bu tavırların süreç sonunda elde edilen ürün ile ilişkisi olup olmadığına bakılmıştır. Aynı bireylerin mimari tasarım eğitiminin hem birinci sınıf hem de ikinci sınıftaki tasarım süreci davranışları incelenmiştir. Bireyin İkinci sınıftaki tasarım süreci davranışı ise Beş Aşamalı Duyarlıklı Düşünce Modeline göre analiz edilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, bireyin tercih ettiği öğrenme biçimi ile tasarım süreci tavırları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Tasarım süreci ürün arasındaki ilişkiye bakıldığında ise, farklı tasarım süreci tavırları gösteren bireylerin aynı nitelikte tasarım ürünü elde edebildiği ve aynı zamanda aynı tasarım süreci tavırları sergileyenlerinde farklı tasarım ürünü elde edebildikleri görülmektedir.
Summary, etc. Different from other educations at the architectural education with the basis of architectural design process; focused on the `design? concept which aimed to the student to gain the ability of `Making Architectural Design?. This study is based upon the analysis of 3 factors; PERSON-PROCESS-PRODUCT. In the analysis of the `PERSON?, this research is aimed to look for the ability factors and personal aptitudes of student designers according to Kolb?s (1984) Experiential Learning Theory (ELT). On the other hand the design `PROCESS? is examined with the `Five Stages of the Sensational Thinking Model? of O?Neill and Shallcross (5R) and the `PRODUCT? is assessed with sucess performance of the student designer at the end of the design process. A research was conducted tı evaluate the releationships and correleations between `PERSON-PROCESS-PRODUCT? at two different University, in the department of Architecture. Implemented in the second year design studio, the participants of the research were observed their behaviors through 14 weeks. The product which was gained at the end of rhe design process of 14 weeks, were assessed by their design instructors. At the end of this research it was found that according to Kolb?s Experiential Learning Theory as much as the converging and th accomodating learner, there are also assimilating learners, too, through second year architectural students. And it was also observed that the person who has specific learning style behave differently from the other persons who has different learning style through the design process at 14 weeks. Especially the research is tend to investigate the definition of `successful? and `unsuccessful? student designers also specify the behaviors of these successful design students through design process and the effects of the factors that makes them successful. Consequently, at the end of this research it was found that the converging learners are more successful than the other learners and `successful student designer? has a specific properties like they make well design researches at the beginning of the design problem, they can understand the design problem, they can take risks.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Kolb'un Deneysel Öğrenme Teorisi
Uncontrolled term Mimari Tasarım Süreci
Uncontrolled term O'Neill ve Shallcross'un Beş Aşamalı Duyarlıklı Düşünce Modeli
Uncontrolled term Yaratıcılık
Uncontrolled term Kolb's Experiential Learning Theory
Uncontrolled term Architectural DesignProces
Uncontrolled term Five Stages of the Sensational Thinking Model of O’Neill and Shallcross
Uncontrolled term Creativity
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Akalın, Aysu
Relator term advisor
9 (RLIN) 147925
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element Gazi Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 78502
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 21/01/2025 Bağış / Donation   TEZ GAZI FBE MİM Ph.D'13 ÖZD TZ01753 21/01/2025 1 21/01/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.