Çoklu hava-hava angajmanı problemine bir atış bölgesi tabanlı modelleme ve kontrol yaklaşımı / (Record no. 200464080)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07335nam a2200433 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200464080
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250318113820.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2024 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200464080
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE ELE Ph.D’24 KAR
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Karaca, Hüseyin Deniz
Relator term author
9 (RLIN) 148332
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Çoklu hava-hava angajmanı problemine bir atış bölgesi tabanlı modelleme ve kontrol yaklaşımı /
Statement of responsibility, etc. Hüseyin Deniz Karaca; thesis advisor Coşku Kasnakoğlu.
246 13 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title An engagement zone based modeling and control approach to the multi agent air-to-air engagement problem
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxiv, 128 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Doktora Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Eylül 2024
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Atış zarfı belirlenmesi problemi askeri havacılık tarihinin başlangıcından beri genel bir uygulama problemi olmuştur. Bu alandaki ilk çalışmalar atış cetvelleri/çizelgeleri yardımıyla gerçekleştirilmişken günümüze gelindiğinde bu problemler için karmaşık hesaplama yöntemleri ve ileri seviye uçuş benzetimlerinden faydalanılmaktadır. Hava görevlerinde güdümlü silahların veya füzelerin atış sonrası erişebilecekleri silah angajman alanı (WEZ) bilgisine geçek zamanlı olarak sahip olunması, görev başarımı için ve bilhassa hava-hava görevlerinde pilotlar için hayati bir önem taşımaktadır. Hızlı değişen dinamikleri sebebiyle hava-hava angajmanlarında WEZ bilgisine gerçek zamanlı ya da gerçek zamana yakın bir şekilde ihtiyaç duyulmaktadır. Bunun için hızlı çalışan fakat düşük detay seviyeli uçuş benzetimleri kullanılabileceği gibi, önceden elde edilmiş yüksek doğruluktaki altı serbestlik dereceli uçuş benzetim verileri kullanılarak da modelleme yapılabilir. Benzetim verilerinin kullanıldığı hava-yer görevlerinde bu teknik olası tüm uçuş koşullarındaki benzetim sonuçlarının modellemesi şeklinde uygulanabiliyorken, hava-hava problemlerinde tüm koşulları kapsamak için hedef irtifası, Mach sayısı ve görüş açıları gibi artan angajman parametrelerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu parametreler eklendiğinde WEZ modellemesi için gereken benzetim sayısı katlanarak artmaktadır. Bu problemin çözümü için, tez çalışmanın ilk kısmında genel kapsamlı bir hava-hava füzesi için yüksek doğrulukta ve detay seviyesinde altı serbestlik dereceli bir benzetim modelli geliştirilmiştir. Daha sonra yüksek sayıdaki benzetim ihtiyacının azaltılması amacıyla modern ardışık deney tasarımı yöntemleri ve sinir ağlarının yinelemeli kullanımına dayalı yeni bir modelleme yöntemi sunulmuştur. Bu yöntemde, yinelemeli bir şekilde deney tasarımı yoluyla elde edilen noktalarda uçuş benzetimleri ve modelleme yapılarak matematiksel WEZ modelleri istenen performans seviyesine gelene kadar devam edilerek türetilmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında ise çok etmenli bir hava-hava angajmanı için uçak modelleri geliştirilerek otonom angajman manevraları problemi ele alınmış, elde edilen WEZ modellerinin kontrol kısıtı veya başarım ölçütü şeklinde angajman problemine tanıtılması değerlendirilmiştir. Bu noktada yüksek dinamikler içeren bu sistem için geleneksel sürü kontrolü yöntemlerinin aksine son yıllarda hızla gelişen takviyeli öğrenme ile kontrol yöntemi uygulanmıştır. Çok etmenli hava-hava angajmanları için, önce tekli angajmanda otonom manevra kararı alacak bir algoritma hazırlanmıştır. Daha sonra, etmenlerin istenen sistem durumlarına hareket etmelerini sağlamak için bir hedef tahsis algoritması ve WEZ alanlarını dikkate alan bir çoklu angajman mimarisi oluşturulmuştur Çalışmanın sonucunda elde edilen öğrenme performansı ve angajman sonuçları benzetim ortamında farklı senaryoları için doğrulanmıştır.
Summary, etc. The problem of launch envelope generation has been a general application problem since the beginning of military aviation history. While the first studies in this field were carried out with the help of firing tables/charts, today, complex computational methods and advanced flight simulations are used for these problems. In air missions, having real-time weapon engagement zone (WEZ) information for guided weapons or missiles is of vital importance for mission success, especially for pilots in air-to-air missions. Real time WEZ information can be obtained through fast but low-fidelity flight simulations, or it can be modeled using previously obtained high accuracy six-degree-of-freedom flight simulation data. In this technique of using simulation data, while air-ground missions can be implemented by modeling simulated results in all possible flight conditions, the number of simulations needed to cover all conditions of air-to-air engagement increases exponentially with increasing parameters such as target altitude, Mach number, and aspect angles. In the first part of this thesis, in order to solve this problem a six-degree-of-freedom simulation model for a generic air-to-air missile with high fidelity and detail level is developed. Then, in order to reduce the need for a large number of flight simulations, a new modeling method based on modern sequential design of experiments and iterative use of neural networks is presented. In this method, flight simulations and modeling are performed at the design points iteratively and mathematical WEZ models are derived by continuing until the desired performance level is reached. In the second part of the study, the problem of autonomous engagement maneuvers is addressed by developing aircraft models for a multi-agent air-to-air engagement environment, and the introduction of the obtained WEZ models to the problem in the form of control constraints and performance indices is evaluated. In contrast to traditional swarm control methods, control with reinforcement learning, which has developed rapidly in recent years, has been applied for this highly dynamic system. For multi-agent air-to-air engagements, first an algorithm to take autonomous maneuver decisions in single engagement is prepared. Then, a target allocation algorithm and a multi-engagement architecture that considers WEZ domains are established to ensure that the agents move to the desired system states. The learning performance and engagement results obtained from the study are validated in a simulation environment for different scenarios.
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Uçuş Benzetimi
Uncontrolled term WEZ türetimi
Uncontrolled term Ardışık deney tasarımı
Uncontrolled term Otonom hava angajmanları
Uncontrolled term Takviyeli öğrenme
Uncontrolled term Flight Simulation
Uncontrolled term WEZ generation
Uncontrolled term Sequential design of experiments
Uncontrolled term Autonomus air engagements
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Kasnakoğlu, Coşku
9 (RLIN) 71445
Relator term advisor
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 10/03/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE ELE Ph.D’24 KAR TZ01794 10/03/2025 1 10/03/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.