MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
05913nam a2200577 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200464083 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20250311162611.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2024 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200464083 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB FBE MAK YL’24 ÜNA |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Ünal, Mehmet Bartu |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
148336 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Balistik darbe tehdidine karşı uçak kompozit yapısallarının tasarımı / |
Statement of responsibility, etc. |
Mehmet Bartu Ünal ; thesis advisor Erdem Acar. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Design of aircraft composite structures against ballisticimpact threats |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xxiv, 86 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2024. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Günümüzde savunma sektöründe yaşanan teknolojik gelişmeler, askeri hava araçlarının güvenliği ve dayanıklılığı üzerinde yeni zorluklar ortaya çıkarmıştır. Bu bağlamda, yüksek kinetik enerjiye sahip mühimmatlara karşı uçak yapısallarının tasarımı önemli bir araştırma ve geliştirme alanı haline gelmiştir. Özellikle uçakların balistik tehditlerine karşı hazırlanmış MIL-PRF-46103E standardında yer alan 12.7x99 AP gibi büyük kalibreye sahip mühimmatlar, hava araçlarının güvenliği ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. Kompozit uçak zırh yapılarında kullanılan teknik seramik ve kompozit (yüksek performanslı fiberler ve onları bir arada tutan polimerler) malzemeler geleneksel metal zırhlara göre çok daha hafiftir. Bu, uçakların daha fazla manevra kabiliyeti kazanmasına, daha yüksek hızlara ulaşmasına ve daha fazla yakıt tasarrufu sağlamasına yardımcı olur. Seramik malzemeler yüksek sertlikleri sayesinde büyük kalibre mühimmatların kırılmasını ve böylece mühimmatı, kinetik enerjileri düşük şarapneller haline getirmeye yararken, kompozit malzemeler ise kinetik enerjileri düşmüş şarapnelleri yüksek enerji sönümleme kabiliyetleri yardımıyla durdurur. Bu çalışmada balistik çarpışmalara karşı dayanıklı ve hafif yapılar tasarlamak amacıyla, çarpışma anında meydana gelen deformasyonu tahmin edebilen bir sonlu elemanlar modeli geliştirilmiştir. Malzeme karakterizasyon testleriyle ve literatür verileriyle elde edilen malzeme modellerinin doğruluğu her malzeme için ayrı ayrı kontrollü balistik testlerle doğrulanmış olup sonlu elemanlar analizlerinin gerçeğe en yakın olması hedeflenmiştir. Bu çalışma kapsamında kompozit uçak zırhlarının sonlu elemanlar modelleri LS-DYNA yazılımı kullanılarak geliştirilmiştir. Sonlu eleman modelleri verileri ışığında 12.7x99 AP mühimmatı tehdidi için optimum kompozit uçak zırhı üretilmiş ve V50 testleri gerçekleştirilmiştir. |
|
Summary, etc. |
The technological advancements in the defense sector today have introduced new challenges regarding the safety and durability of military aircraft. In this context, the design of aircraft structures against high-kinetic-energy ammunition has become a significant area of research and development. Especially, large-caliber ammunition, such as the 12.7x99 AP listed in the MIL-PRF-46103E standard, poses a serious threat to the safety of aircraft against ballistic threats. Technical ceramic and composite materials (high-performance fibers and polymers that hold them together) used in composite aircraft armor structures are much lighter than traditional metal armors. This helps aircraft gain greater maneuverability, reach higher speeds, and improve fuel efficiency. Due to their high hardness, ceramic materials enable the fragmentation of large-caliber ammunition, converting it into shrapnel with lower kinetic energy, while composite materials stop these fragments with reduced kinetic energy by utilizing their high energy-absorbing capacity. In this study, a finite element model capable of predicting the deformation occurring at the moment of impact has been developed to design structures that are both resistant to ballistic impacts and lightweight. The accuracy of the material models, obtained through material characterization tests and literature data, was validated for each material through controlled ballistic tests to ensure that finite element analyses closely reflect reality. Under this study, finite element models of composite aircraft armors were developed using LS-DYNA software. Based on the finite element model data, an optimized composite aircraft armor for the 12.7x99 AP ammunition threat was produced, and V50 tests were conducted. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
Source of heading or term |
etuturkob |
9 (RLIN) |
32546 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Terminal balistik |
|
Uncontrolled term |
Sonlu elemanlar modeli |
|
Uncontrolled term |
Teknik seramik |
|
Uncontrolled term |
Kompozit zırh yapıları |
|
Uncontrolled term |
Alümina |
|
Uncontrolled term |
Karbon elyaf takviyeli polimer |
|
Uncontrolled term |
Ultra yüksek moleküler ağırlıklı polietilen |
|
Uncontrolled term |
Johnson Holmquist malzeme modeli |
|
Uncontrolled term |
Johnson Cook malzeme modeli |
|
Uncontrolled term |
Gelişmiş kompozit hasar malzeme modeli |
|
Uncontrolled term |
Terminal ballistics |
|
Uncontrolled term |
Finite element modelling |
|
Uncontrolled term |
Technical ceramic |
|
Uncontrolled term |
Composite armor structures |
|
Uncontrolled term |
Alumina |
|
Uncontrolled term |
Carbon fiber reinforced polymer |
|
Uncontrolled term |
Ultra-high molecular weight polyethylene (UHMWPE) |
|
Uncontrolled term |
Johnson-Holmquist material model |
|
Uncontrolled term |
Johnson-Cook material model |
|
Uncontrolled term |
Advanced composite damage material model |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Acar, Erdem |
Relator term |
advisor |
9 (RLIN) |
73208 |
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
9 (RLIN) |
77078 |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |