Arkio as a potential collaborative design and production model for first year in architectural education / (Record no. 200464092)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06518nam a2200433 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200464092
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250313092429.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2024 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200464092
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title İngilizce
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MİM YL’24 ÜRG
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Ürgen, Senay
Relator term author
9 (RLIN) 148347
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Arkio as a potential collaborative design and production model for first year in architectural education /
Statement of responsibility, etc. Senay Ürgen ; thesis advisor Aktan Acar.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Mimarlık eğitiminde ilk yıl için potansiyel bir iş birlikçi tasarım ve üretim modeli olarak Arkio
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxvi, 115 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2024.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Teknolojideki gelişmeler, dijital araçların eğitimde benimsenmesini ve dönüşümünü önemli ölçüde hızlandırmıştır. Bu araçlar arasında, bilgisayar destekli tasarım ve sanal gerçeklik, mimarlık eğitiminde öne çıkan teknolojiler haline gelmiştir. Bu yenilikler, öğrencilerin fiziksel varlıklarına duyulan bağımlılığı azaltarak iş birliğine dayalı tasarım süreçleri için dönüştürücü bir potansiyel sunmaktadır. Bilgisayar destekli tasarım ve sanal gerçeklik, öğrencilerin ortak hedefler doğrultusunda birlikte çalışabilecekleri ortamlar yaratmak amacıyla mimarlık eğitimine giderek daha fazla entegre edilmektedir. Mimarlık öğrencileri ve profesyonelleri için özel olarak tasarlanmış bir platform olan Arkio, bina modelleme, iç mekan tasarımı ve peyzaj mimarlığı gibi alanlarda sanal üretim olanakları sunmaktadır. Bulut tabanlı iş birliği ve gerçek zamanlı etkileşim özellikleri sayesinde, Arkio mimarlık eğitimi için potansiyeli olan bir araçtır. Bireysel tasarım görevlerine odaklanan diğer sanal gerçeklik platformlarının aksine, Arkio, tek bir model üzerinde eş zamanlı çok kullanıcılı iş birliğini kolaylaştırmaktadır. Bu yapısı ile, özellikle birinci sınıf mimarlık öğrencileri için tasarım öğreniminde kolektif katılımı destekleyerek eğitim sürecinde önemli bir araç haline gelmektedir. Bu tez, Arkio'nun iş birliğine dayalı tasarım olarak potansiyelini ve ayırt edici özelliklerini analiz etmektedir. Birinci sınıf tasarım derslerine uygulanmasına odaklanarak, Arkio'nun mimarlık eğitimini geliştirme konusundaki güçlü ve zayıf yönleri değerlendirilmektedir. Ayrıca, bilgisayar destekli tasarım ve sanal gerçeklik teknolojilerinin iş birliğine dayalı tasarım iş akışlarına entegrasyonunu inceleyerek, Arkio ve benzeri platformların gelişimine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Araştırma, bu teknolojilerin iş birliğine dayalı tasarım süreçlerine etkilerini ve bu etkilerin mimarlık öğrencilerinin eğitim deneyimini nasıl şekillendirdiğini ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, Arkio'nun mimarlık eğitiminde kolektif katılımı destekleyen bir araç olduğu vurgulanmaktadır. Bununla birlikte, platformun teknik sınırlamaları ve kullanıcı deneyimi konusundaki iyileştirme gereklilikleri de tartışılmaktadır. Elde edilen bulgular, özellikle birinci sınıf mimarlık öğrencilerinin eğitim deneyimlerinin iş birliği ve üretim odaklı süreçlerle nasıl şekillendirilebileceğine dair yeni bakış açıları sunmaktadır.<br/>
Summary, etc. Advancements in technology have significantly accelerated the adoption and transformation of digital tools in education. Among these tools, computer-aided design and virtual reality have emerged as pivotal technologies in architectural education. These innovations diminish the dependency on students' physical presence, offering transformative potential for collaborative design processes. Computer-aided design and virtual reality are increasingly incorporated into architectural education to foster environments where students can work together toward shared objectives, enabling them to engage in collaborative design practices. Arkio, a platform designed specifically for architects and architecture students, offers virtual production capabilities across domains such as building modeling, interior design, and landscape architecture. With its cloud-based collaboration and real-time interaction features, Arkio is particularly valuable for architectural education. Unlike other virtual reality platforms that emphasize individual design tasks, Arkio facilitates simultaneous multi-user collaboration on a single model. This unique structure supports collective participation in design processes, making it an essential tool for learning design, especially for first-year architecture students. This thesis analyzes Arkio's potential and distinctive features as a collaborative design platform. By focusing on its application in first-year design courses, the study evaluates the strengths and weaknesses of Arkio in enhancing architectural education. Additionally, it examines the integration of CAD and VR technologies into collaborative design workflows, aiming to contribute to the development of Arkio and similar platforms. The research highlights the impact of these technologies on collaborative design processes and explores how they shape the educational experiences of architecture students. In conclusion, the findings emphasize Arkio's role as a tool that supports collective engagement in architectural education. However, the discussion also addresses the platform's technical limitations and the need for improvements in user experience. The insights gained provide new perspectives on how the educational experiences of first-year architecture students can be shaped through collaboration- and production-focused processes.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Arkio
Uncontrolled term Architectural education
Uncontrolled term Collaborative design
Uncontrolled term Virtual reality
Uncontrolled term Arkio
Uncontrolled term Mimarlık eğitimi
Uncontrolled term İş birlikçi tasarım
Uncontrolled term Sanal gerçeklik
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Acar, Aktan
Relator term advisor
9 (RLIN) 128798
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 13/03/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MİM YL’24 ÜRG TZ01784 13/03/2025 1 13/03/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.