MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
07034nam a2200433 i 4500 |
001 - CONTROL NUMBER |
control field |
200464093 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
TR-AnTOB |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20250313101844.0 |
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
ta |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
171111s2024 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
System control number |
(TR-AnTOB)200464093 |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
Language of cataloging |
eng |
Description conventions |
rda |
Transcribing agency |
TR-AnTOB |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
İngilizce |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
TEZ TOBB FBE MİM YL’24 KEK |
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Keklik, Mehtap |
Relator term |
author |
9 (RLIN) |
148348 |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Multidimensional digital game and learning space for basic design studio : |
Remainder of title |
Manifold Garden / |
Statement of responsibility, etc. |
Mehtap Keklik ; thesis advisor Aktan Acar. |
246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Temel tasarım stüdyosu için çok boyutlu dijital oyun ve öğrenme ortamı: Manifold Garden |
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
xxi, 147 pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
29 cm |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Content type code |
txt |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
unmediated |
Media type code |
n |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Carrier type code |
nc |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2024. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Bu tez, dijital çağın öğrencileri ile geleneksel eğitim sistemleri arasındaki bariyerleri aşmayı amaçlayarak dijital oyunların mimarlık eğitimine entegrasyonunu ele almaktadır. Dijital çağda doğan öğrenciler, ezbere dayalı öğrenme yaklaşımlarına uyum sağlamakta zorlanmakta ve bu durum, eğitimcileri alternatif yöntemler geliştirmeye yönlendirmektedir. Bu bağlamda, dijital oyun tabanlı öğrenme öne çıkan bir yaklaşım olarak ortaya çıkmaktadır Tez, mekansal bir puzzle oyun olan Manifold Garden'ın mimarlık eğitimi temel tasarım stüdyosunda bir egzersiz olarak kullanımını incelemektedir. "Yer-leş-ik" olarak adlandırılan Manifold Garden egzersizi, yerçekimi manipülasyonu, sonsuz mekanlar ve tekrarlayan çevreler gibi oyun mekaniklerinden faydalanarak, mekanı çok katmanlı bir deneyim ve etkileşim alanına dönüştürmeyi amaçlamaktadır. Egzersiz, öğrencilerden, duvar, tavan, rampa, merdiven ışık ve gölge gibi mekan kurucu unsurların önemini dikkate alarak gerçek dünya fizik kuralları ile var olamayacak bir mekanın yeniden üretimini beklemektedir. Çalışma, 2021-2022, 2022-2023 ve 2023-2024 akademik yıllarında TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Temel Tasarım Stüdyosu derslerinde gerçekleştirilen Yer-leş-ik egzersizlerinden elde edilen verilere dayanmaktadır. Veriler, ders sırasında aktif bir iletişim aracı olarak kullanılan Microsoft Teams platformundan ve öğrencilerin OneNote sayfalarından toplanmıştır. Bu veriler; öğrenci yorumlarını, süreç boyunca paylaşılan görsel ve yazılı içerikleri ve egzersizlerin sonuçlarını içermektedir. Bir tasarım egzersizi olan çalışma, tasarımlar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar, öğrencilerin tasarım seçimleri, karşılaşılan problemler ve bu problemlere karşı geliştirilen çözüm stratejileri, önceki çalışmaların etkileri ve egzersizden elde edilen bilgilerin sonraki çalışmalara yansımalarını incelemektedir. Literatür taraması ve Yer-leş-ik egzersizinden elde edilen sonuçlar, dijital oyunların eğitim bağlamında güçlü bir potansiyel sunduğunu göstermektedir. Manifold Garden, birinci sınıf mimarlık öğrencilerine mekansal deneyimlerini farklı perspektiflerden geliştirebilecekleri yeni bir deneyim ve etkileşim aracı sunmaktadır. Öte yandan, Yer-leş-ik egzersizi öğrencileri, dijital olarak oluşturulmuş ve imkasız fiziksel kurallarla yönetilen bir mekanın gerçek dünya ile entegrasyonundan doğan bir dizi tasarım problemine yaklaşmaya teşvik ederek, farklı stratejiler geliştirmelerini ve bu problemlere farklı açılardan bakmalarını sağlamaktadır. Birçok öğrencinin, geçmiş öğrenimlerinden yararlandığı ve Yer-leş-ik egzersizinden edindikleri çeşitli bilgileri sonraki projelerine aktardığı gözlemlenmiştir. |
|
Summary, etc. |
This thesis addresses the integration of digital games into architectural education, aiming to overcome the barriers between students of the digital age and traditional educational systems. Students born into the digital era often struggle to adapt to rote-based learning approaches, prompting educators to develop alternative methods. In this context, digital game-based learning emerges as a prominent approach. This thesis examines the use of Manifold Garden, a spatial puzzle game, as an exercise in the basic design studio of architectural education. The Manifold Garden exercise, named "Yer-leş-ik" aims to transform space into a multilayered experiential and interactive domain by leveraging game mechanics such as gravity manipulation, infinite spaces, and recursive environments. The exercise requires students to reproduce a space that cannot exist in the real world, taking into account the importance of spatial elements such as walls, ceilings, stairs, ramps, light, and shadow. The study is based on data obtained from the Yer-leş-ik exercises, conducted in the Basic Design Studio course at TOBB University of Economics and Technology during the 2021-2022, 2022-2023, and 2023-2024 academic years. The data were collected from the Microsoft Teams platforms and the students' OneNote pages, used as an active communication tool during the courses. These data include student comments, visual and written content shared throughout the process, and the results of exercises. The study examines similarities and differences among the designs, students' design choices, problems encountered, solution strategies developed, the influence of previous works, and the reflection of the knowledge gained from the exercise in subsequent projects. The literature review and the results obtained from Yer-leş-ik exercise demonstrate that digital games offer a strong potential in the educational context. Manifold Garden provides first-year architecture students with a new experiential and interactive space where they can develop their spatial understanding from different perspectives. The Yer-leş-ik exercise, on the other hand, encourages students to approach a series of design problems arising from the integration of a digitally created space, governed by impossible physical rules, with the real world, prompting them to develop different strategies and view these problems from multiple angles. It was observed that many students benefited from their prior learning and transferred various insights gained from the Yer-leş-ik exercise to their subsequent projects. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
Source of heading or term |
etuturkob |
9 (RLIN) |
32546 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
Architectural education |
|
Uncontrolled term |
Basic design studio |
|
Uncontrolled term |
Digital game-based learning |
|
Uncontrolled term |
Manifold garden |
|
Uncontrolled term |
Mimarlık eğitimi |
|
Uncontrolled term |
Temel tasarım stüdyosu |
|
Uncontrolled term |
Dijital oyun tabanlı öğrenme |
|
Uncontrolled term |
Manifold garden |
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Acar, Aktan |
Relator term |
advisor |
9 (RLIN) |
128798 |
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
Subordinate unit |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
9 (RLIN) |
77078 |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |