Katı yakıtlı roket motorlarında astar arayüz ayrılmasının modellenmesi için yeni bir yaklaşım geliştirilmesi / (Record no. 200464389)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 08236nam a2200553 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200464389
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250509093036.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200464389
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB FBE MAK YL’25 BAĞ
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Bağcı, Fevzi Emirhan
Relator term author
9 (RLIN) 148751
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Katı yakıtlı roket motorlarında astar arayüz ayrılmasının modellenmesi için yeni bir yaklaşım geliştirilmesi /
Statement of responsibility, etc. Fevzi Emirhan Bağcı ; thesis advisor Erdem Acar.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Developing a novel approach for modeling liner interface debonding in solid propellant rocket motors
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2025.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xxii, 65 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Nisan 2025.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Katı yakıtlı roket motorları, taktik füze sistemlerinde yaygın olarak kullanılan ve füzeye gerekli itkiyi sağlayan alt sistemdir. Yakıtın gövdeye yapışık olduğu motor konfigürasyonunda, motor gövdesi yalıtıldıktan ve astar uygulandıktan sonra yakıt, gövde içerisine dökülerek üretim gerçekleştirilir. Gövde/yalıtım ile yakıt arayüzüne uygulanan astar, yakıtın yapışmasını sağlar. Astar arayüzünde gerçekleşecek bir ayrılma, motoru başarısızlığa götürebilmektedir. Motor, üretiminden ateşlenmesine kadar geçen sürede bu arayüzde ayrılmaya sebep olabilecek pek çok zorlayıcı ortama maruz kalmaktadır ve süreç boyunca motorun bütünlüğünün korunması kritiktir. Bu sebeple astar arayüzünün karakteristik malzeme özelliklerini belirlemek önem kazanmaktadır. Bu arayüz yapıştırıcı özellik gösterdiği için yapıştırıcı gibi modellenebilmektedir. Yapıştırıcı arayüzün modellenmesi; yapışma mukavemeti, kırılma enerjisi ve başlangıç modülü üzerinden tanımlanan ve yaygın olarak kullanılan kohezif bölge modeli ile gerçekleştirilebilmektedir. Bu model ile kırılma bölgesinde çekme ve ayrılma arasında bir yasa tanımlanır. Bu yasada çekme, bir eşik değerine kadar ayrılma arttıkça artar ve sonrasında ayrılma arttıkça azalır. Bu tezin amacı, katı yakıtlı roket motorunda astar arayüzünü sonlu elemanlar analizinde kohezif bölge modeli ile modellemek ve bu modelde soyulma testinin kullanılabilirliğini araştırmaktır. Bu yaklaşımla kohezif bölge modeli oluşturma sürecinin, numune seviyesi testlerdeki verilerin direkt kullanımı ile yalınlaştırılması hedeflenmiştir. Çalışma kapsamında ilk olarak literatürde yakıt, yalıtım ve astar malzeme modellerinin kullanıldığı çalışmanın doğrulaması yapılmıştır. Doğrulama sonrasında yapışma çekme ve soyulma testleri gerçekleştirilmiştir. Soyulma testinden elde edilen çıktılar ve enerji denklemleri kullanılarak astarın kırılma enerjisi hesabı gerçekleştirilmiştir. Yapışma çekme testinden elde edilen yapışma mukavemeti ve soyulma testinden elde edilen kırılma enerjisi parametreleri ile astarın kohezif bölge modeli oluşturulmuştur. Oluşturulan kohezif bölge modeli ile soyulma testinin sonlu elemanlar analizi gerçekleştirilmiştir. Analizden elde edilen kuvvet-deplasman grafiği ile test sonucu karşılaştırılmıştır. Ek olarak analizde elde edilen çekme-ayrılma eğrisi ile kohezif bölge modeli ile tanımlanan çekme-ayrılma eğrisi karşılaştırılmıştır. Her iki karşılaştırmada da analiz sonuçlarıyla test sonucu arasında yeterli seviyede benzerlik görülmüştür. Soyulma testinin literatürde yaygın kullanılan çift ankastre sandviç kiriş testi yerine kullanılabillirliğini değerlendirmek için soyulma testi ile elde edilen kohezif bölge modeli ile çift ankastre sandviç kiriş testi sonlu elemanlar analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda arayüzde elde edilen çekme-ayrılma eğrileri karşılaştırılmıştır ve yeterli seviyede benzerlik görülmüştür. Sonuç olarak astar arayüzünün kohezif bölge modeli ile modellenmesinde soyulma testinin kullanılabileceği değerlendirilmiştir ve kohezif bölge modeli oluşturma sürecinin yalınlaşması sağlanmıştır. Daha uygulanabilir bir test yöntemine geçilmesi sayesinde; maliyetin azalması ve model oluşturma süreci açısından verimliliğin artırılması sağlanmıştır.
Summary, etc. Solid propellant rocket motors are subsystems widely used in tactical missile systems and provide the required thrust for the missile. In case bonded motor configuration, propallant is casted into the case after being insulated and application of liner. Liner is applied into case/insulation and propellant interface to ensure the bonding of the propellant. Debonding occuring at the liner interface may lead to failure of the motor. Motor is exposed to various challenging environment which may cause debonding of the interface throughout the time between production and fire. It is important to maintain the structural integrity of the motor during this time. Therefore, determining the characteristic properties of the liner gains prominence. Since liner acts as an adhesive, it can be modeled as an adhesive. Commonly, adhesive interface can be modeled via cohesive zone model which is defined with adhesive strength, fracture energy and initial modulus.The aim of this study is to model the liner interface with cohesive zone model in solid rocket propellant motors and to examine the usage of peel test for this model. It is aimed to simplify the creation of cohesive zone model by direct usage of specimen level test data. Initially; propellant, insulation and liner material models are validated with a study from literature for this study. After the validation, bond in tension and peel tests are performed. Liner's fracture energy is calculated with outputs of peel test and energy equations. Cohesive zone model of liner is created with adhesive strength obtained from the bond in tension tests and fracture energy obtained from the peel tests. Finite element analysis of the peel test is performed with the created cohesive zone model. Force-displacement graphics obtained from the analysis and test output are compared. In addition, traction-separation curves obtained from the analysis and defined with cohesive zone model are compared. It is observed that sufficient similarity is accomplished between analyses and tests for the both of the comparisons. Finite element analysis of double cantilever sandwich beam test is performed that includes the cohesive zone model created via peel test to evaluate the usage of peel test instead of commonly used double cantilever sanwich beam. Traction-separation curves obtained from the analysis are compared and sufficient similarity is accomplished. As a conclusion, it is evaluated that peel test can be used for modeling the cohesive zone model of the liner interface and process of creating cohesive zone model is simplified. Due to switch to a more feasible test method, the cost is reduced and efficiency is increased in terms of model development process.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Kohezif bölge modeli
Uncontrolled term Soyulma testi
Uncontrolled term Yapışma çekme testi
Uncontrolled term Arayüz ayrılması
Uncontrolled term Yakıt-astar-gövde arayüzü
Uncontrolled term Astar
Uncontrolled term Kırılma enerjisi
Uncontrolled term Katı yakıtlı roket motoru
Uncontrolled term Sonlu elemanlar analizi
Uncontrolled term Cohesive zone model
Uncontrolled term Peel test
Uncontrolled term Bond in tension test
Uncontrolled term Interface debonding
Uncontrolled term Propellant-liner-case interface
Uncontrolled term Liner
Uncontrolled term Fracture energy
Uncontrolled term Solid propellant rocket motor
Uncontrolled term Finite element analysis
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Acar, Erdem
Relator term advisor
9 (RLIN) 73208
710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Fen Bilimleri Enstitüsü
9 (RLIN) 77078
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 09/05/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB FBE MAK YL’25 BAĞ TZ01801 09/05/2025 1 09/05/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.