Sosyal medyada psikoloji : (Record no. 200465588)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04215nam a2200457 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200465588
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250926145347.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200465588
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE PSİ YL’25 YÖR
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Yörük, Buse
Relator term author
9 (RLIN) 150140
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Sosyal medyada psikoloji :
Remainder of title izlenimler ve psikoterapi beklentileri /
Statement of responsibility, etc. Buse Yörük ; thesis advisor İlknur Dilekler Aldemir.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Psychology on social media: perceptions and psychotherapy expectations
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2025.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xii, 145 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Ağustos 2025.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu tez çalışmasının amacı; sosyal medyadaki psikoloji temalı içeriklerin psikoterapiye ilişkin beklentileri nasıl şekillendirdiğini ve içeriklere yönelik izlenimleri hem daha önce psikoterapi deneyimi olmayan bireyler hem de psikoterapistlerin perspektifinden incelemektir. Bu amaç doğrultusunda psikoterapi deneyimi olmayan on iki birey ve sosyal medyadaki psikoterapi içerikleri hakkında bilgisi olan on iki psikoterapistle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler refleksif tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bireyler sosyal medyada psikoterapiye dair edinilen bilgilerin kimi zaman kendilerine ve psikoterapi sürecine katkısını vurgularken kimi zaman kafa karışıklığı yaratabileceğini belirtmişlerdir. Psikoterapistler ise, bu içeriklerin bireyin psikoterapi beklentilerini çeşitli yönlerde şekillendirirken kişilere zarar verici etkileri olabileceğini de vurgulamışlardır. Her iki grup da içeriklerin psikoterapiye yönlendirici etkisi olduğunu ifade etmiştir. Bulgular, sosyal medyadaki psikoloji temalı içeriklerin kişiler üzerindeki ve psikoterapi beklentilerine yönelik etkisinin çift yönlü olabileceğini göstermektedir. Bu nedenle psikoterapistlerin bu beklentileri dikkate alarak süreci yapılandırmalarının önemi ortaya konmaktadır.
Summary, etc. The aim of this thesis is to examine how psychology-themed content on social media shapes psychotherapy expectations and how these contents are perceived from the perspectives of both individuals without prior therapy experience and psychotherapists. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with twelve individuals with no psychotherapy experience and twelve psychotherapists familiar with psychotherapy-related content on social media. The data were analyzed using the reflexive thematic analysis method. While participants highlighted that information about psychotherapy on social media could sometimes contribute to themselves and the therapeutic process, they also reported that it could create confusion. Psychotherapists emphasized that such content could shape therapy expectations in various ways, but may also have potentially harmful effects. Both groups stated that the content might direct individuals toward psychotherapy. The findings suggest that psychology-themed content on social media can have a dual impact on individuals and their expectations of psychotherapy. Therefore, it is important for psychotherapists to structure the process by taking these expectations into consideration.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Psikoterapi beklentileri
Uncontrolled term Sosyal medya
Uncontrolled term Psikoloji temalı içerikler
Uncontrolled term Tematik analiz
Uncontrolled term Psikoterapist görüşler
Uncontrolled term Psychotherapy expectations
Uncontrolled term Social media
Uncontrolled term Psychology-themed content
Uncontrolled term Thematic analysis
Uncontrolled term Psychotherapist perspectives
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Aldemir, İlknur Dilekler
Relator term advisor
9 (RLIN) 142328
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 26/09/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE PSİ YL’25 YÖR TZ01824 26/09/2025 1 26/09/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.