Dijital oyunlarla fiziksel hayattaki engellerin analojisi "Average Human" / (Record no. 200465608)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04166nam a2200457 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200465608
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250930095455.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200465608
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’25 BİL
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Bilenler, Seda Aycan
Relator term author
9 (RLIN) 150157
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Dijital oyunlarla fiziksel hayattaki engellerin analojisi "Average Human" /
Statement of responsibility, etc. Seda Aycan Bilenler ; thesis advisor Arda Bülben Yazıcı.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The analogy of physical life obstacles through digital games "Average Human"
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2025.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xiv, 132 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2025.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Dijital oyunlar, yalnızca eğlence amacıyla değil; empati geliştirme, toplumsal farkındalık yaratma ve öğrenme süreçlerini destekleme potansiyeliyle de dikkat çeken güçlü araçlardır. Bu potansiyel, erişilebilirlik bilinci ve kapsayıcı tasarım yaklaşımlarını eğitime entegre etmek için önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu araştırma, dijital oyunların bireysel farklılıkları görünür kılma ve deneyimleme yoluyla empatiye dayalı farkındalık oluşturma potansiyelini incelemektedir. Çalışmanın odak noktası, fiziksel engelliliğin yanı sıra; duyusal, bilişsel ve geçici farklılıklar gibi bireylerin çevresel, toplumsal ve tasarım temelli engellerle karşılaştığı çok boyutlu deneyimlerdir. Engellilik, bireysel sınırlılıklardan çok, çevresel ve tasarım odaklı etkileşimlerin ürettiği çok boyutlu bir deneyim olarak değerlendirilmektedir. Çalışmanın odağında, bu deneyimlerin dijital oyunlar aracılığıyla nasıl aktarılabileceği ve özellikle tasarım öğrencilerinde empati temelli bir bilinç geliştirme potansiyeli yer almaktadır. Dijital oyunlar bu bağlamda eğitsel bir araç olarak ele alınmakta; kapsayıcı tasarım ve erişilebilirlik ilkelerinin oyun tabanlı öğrenme ortamlarına nasıl entegre edilebileceği araştırılmaktadır.<br/>
Summary, etc. Digital games are not merely tools for entertainment; they are powerful instruments with the potential to foster empathy, raise social awareness, and support learning processes. This potential offers significant opportunities to integrate accessibility awareness and inclusive design approaches into education. This research explores the potential of digital games to make individual differences visible and to cultivate empathy-based awareness through experiential engagement. The study focuses on the multifaceted nature of disability, encompassing not only physical impairments but also sensory, cognitive, and temporary differences, where individuals encounter environmental, social, and design-based barriers. Disability is framed not as a set of personal limitations but as a multi-dimensional experience shaped by interactions with surrounding conditions and design choices. At the core of this study lies the question of how such experiences can be conveyed through digital games, and how these games might foster empathy-based awareness particularly among design students. In this sense, digital games are considered educational means, and the research investigates how accessibility and inclusive design principles can be integrated into game-based learning environments.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Evrensel tasarım
Uncontrolled term Empati
Uncontrolled term Oyun
Uncontrolled term Dijital oyun
Uncontrolled term Oyun tabanlı öğrenme
Uncontrolled term Universal design
Uncontrolled term Empathy
Uncontrolled term Gaming
Uncontrolled term Digital games
Uncontrolled term Game-based learning
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Yazıcı, Bülben
Relator term advisor
9 (RLIN) 125906
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 30/09/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’25 BİL TZ01826 30/09/2025 1 30/09/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.