MARC details
| 000 -LEADER |
| fixed length control field |
04166nam a2200457 i 4500 |
| 001 - CONTROL NUMBER |
| control field |
200465608 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
| control field |
TR-AnTOB |
| 005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
| control field |
20250930095455.0 |
| 007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
ta |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
| 035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
| System control number |
(TR-AnTOB)200465608 |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE |
| Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
| Language of cataloging |
eng |
| Description conventions |
rda |
| Transcribing agency |
TR-AnTOB |
| 041 0# - LANGUAGE CODE |
| Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
| Classification number |
TEZ TOBB SBE TSR YL’25 BİL |
| 100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
Bilenler, Seda Aycan |
| Relator term |
author |
| 9 (RLIN) |
150157 |
| 245 10 - TITLE STATEMENT |
| Title |
Dijital oyunlarla fiziksel hayattaki engellerin analojisi "Average Human" / |
| Statement of responsibility, etc. |
Seda Aycan Bilenler ; thesis advisor Arda Bülben Yazıcı. |
| 246 11 - VARYING FORM OF TITLE |
| Title proper/short title |
The analogy of physical life obstacles through digital games "Average Human" |
| 264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
| Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
| Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2025. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
| Extent |
xiv, 132 pages : |
| Other physical details |
illustrations ; |
| Dimensions |
29 cm |
| 336 ## - CONTENT TYPE |
| Content type term |
text |
| Content type code |
txt |
| Source |
rdacontent |
| 337 ## - MEDIA TYPE |
| Media type term |
unmediated |
| Media type code |
n |
| Source |
rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE |
| Carrier type term |
volume |
| Carrier type code |
nc |
| Source |
rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE |
| Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2025. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. |
| Summary, etc. |
Dijital oyunlar, yalnızca eğlence amacıyla değil; empati geliştirme, toplumsal farkındalık yaratma ve öğrenme süreçlerini destekleme potansiyeliyle de dikkat çeken güçlü araçlardır. Bu potansiyel, erişilebilirlik bilinci ve kapsayıcı tasarım yaklaşımlarını eğitime entegre etmek için önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu araştırma, dijital oyunların bireysel farklılıkları görünür kılma ve deneyimleme yoluyla empatiye dayalı farkındalık oluşturma potansiyelini incelemektedir. Çalışmanın odak noktası, fiziksel engelliliğin yanı sıra; duyusal, bilişsel ve geçici farklılıklar gibi bireylerin çevresel, toplumsal ve tasarım temelli engellerle karşılaştığı çok boyutlu deneyimlerdir. Engellilik, bireysel sınırlılıklardan çok, çevresel ve tasarım odaklı etkileşimlerin ürettiği çok boyutlu bir deneyim olarak değerlendirilmektedir. Çalışmanın odağında, bu deneyimlerin dijital oyunlar aracılığıyla nasıl aktarılabileceği ve özellikle tasarım öğrencilerinde empati temelli bir bilinç geliştirme potansiyeli yer almaktadır. Dijital oyunlar bu bağlamda eğitsel bir araç olarak ele alınmakta; kapsayıcı tasarım ve erişilebilirlik ilkelerinin oyun tabanlı öğrenme ortamlarına nasıl entegre edilebileceği araştırılmaktadır.<br/> |
|
| Summary, etc. |
Digital games are not merely tools for entertainment; they are powerful instruments with the potential to foster empathy, raise social awareness, and support learning processes. This potential offers significant opportunities to integrate accessibility awareness and inclusive design approaches into education. This research explores the potential of digital games to make individual differences visible and to cultivate empathy-based awareness through experiential engagement. The study focuses on the multifaceted nature of disability, encompassing not only physical impairments but also sensory, cognitive, and temporary differences, where individuals encounter environmental, social, and design-based barriers. Disability is framed not as a set of personal limitations but as a multi-dimensional experience shaped by interactions with surrounding conditions and design choices. At the core of this study lies the question of how such experiences can be conveyed through digital games, and how these games might foster empathy-based awareness particularly among design students. In this sense, digital games are considered educational means, and the research investigates how accessibility and inclusive design principles can be integrated into game-based learning environments. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
| Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
| Source of heading or term |
etuturkob |
| 9 (RLIN) |
32546 |
| 653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
| Uncontrolled term |
Evrensel tasarım |
|
| Uncontrolled term |
Empati |
|
| Uncontrolled term |
Oyun |
|
| Uncontrolled term |
Dijital oyun |
|
| Uncontrolled term |
Oyun tabanlı öğrenme |
|
| Uncontrolled term |
Universal design |
|
| Uncontrolled term |
Empathy |
|
| Uncontrolled term |
Gaming |
|
| Uncontrolled term |
Digital games |
|
| Uncontrolled term |
Game-based learning |
| 700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
Yazıcı, Bülben |
| Relator term |
advisor |
| 9 (RLIN) |
125906 |
| 710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
| Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
| Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
| 9 (RLIN) |
95247 |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
| Koha item type |
Thesis |
| Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |