MARC details
| 000 -LEADER |
| fixed length control field |
04354nam a2200445 i 4500 |
| 001 - CONTROL NUMBER |
| control field |
200465729 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
| control field |
TR-AnTOB |
| 005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
| control field |
20251006163804.0 |
| 007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
ta |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d |
| 035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
| System control number |
(TR-AnTOB)200465729 |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE |
| Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
| Language of cataloging |
eng |
| Description conventions |
rda |
| Transcribing agency |
TR-AnTOB |
| 041 0# - LANGUAGE CODE |
| Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
| Classification number |
TEZ TOBB SBE TSR YL’25 IŞI |
| 100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
Işık, İbrahim Aytuğ |
| Relator term |
author |
| 9 (RLIN) |
150215 |
| 245 10 - TITLE STATEMENT |
| Title |
Bilgisayar oyunları terminolojisinin kullanıcı deneyimi üzerine etkisi / |
| Statement of responsibility, etc. |
İbrahim Aytuğ Işık ; thesis advisor Arda Bülben Yazıcı. |
| 264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
| Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
| Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü, |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2025. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
| Extent |
xvii, 153 pages : |
| Other physical details |
illustrations ; |
| Dimensions |
29 cm |
| 336 ## - CONTENT TYPE |
| Content type term |
text |
| Content type code |
txt |
| Source |
rdacontent |
| 337 ## - MEDIA TYPE |
| Media type term |
unmediated |
| Media type code |
n |
| Source |
rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE |
| Carrier type term |
volume |
| Carrier type code |
nc |
| Source |
rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE |
| Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2025. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. |
| Summary, etc. |
Bu çalışma, dijital oyunlarda kullanılan terminolojinin oyuncu deneyimi üzerindeki etkilerini ve oyun tasarımında nasıl bir erişilebilirlik aracı olarak değerlendirilebileceğini incelemektedir. Oyun dili; oyuncuların oyunu anlamlandırma, kurallara uyum sağlama ve oyun dünyasına dalma (immersion) süreçlerinde kritik bir rol oynamakta, aynı zamanda oyuncular arasında ortak bir anlam ağı oluşturarak topluluk hissini güçlendirmektedir. Ancak bu terminoloji her zaman tüm oyuncular için erişilebilir değildir; özellikle deneyimsiz oyuncular veya farklı dil/kültür gruplarından gelen bireyler için oyun içi terimler deneyimin önünde engel oluşturabilir. Araştırma kapsamında nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem benimsenmiştir. Battlefield V ve Rainbow Six Siege oyunları örneklem olarak seçilmiş; bu oyunlardaki terminolojik yapı analiz edilmiş ve çevrimiçi anket yoluyla oyuncuların oyun diliyle kurdukları ilişki ölçülmüştür. Bulgular, karmaşık ve bağlamsız terimlerin oyuncu deneyimini olumsuz etkileyebileceğini; ancak iyi tasarlanmış, bağlama yerleşik ve kültürel olarak uyumlu terminolojilerin hem deneyimi artırdığını hem de erişilebilirliği kolaylaştırdığını ortaya koymaktadır. Çalışma, oyun tasarımında dilin yalnızca teknik bir unsur değil; aynı zamanda deneyimsel, kültürel ve sosyal boyutları olan bir tasarım bileşeni olarak ele alınması gerektiğini vurgulamaktadır. |
|
| Summary, etc. |
This study examines how the terminology used in digital games influences player experience and how it can function as a tool for accessibility in digital game design. Game language plays a critical role in players' processes of understanding game mechanics, adapting to the rules, and immersing themselves in the game world. Moreover, it creates a shared semantic framework that fosters a sense of community among players. However, game terminology is not equally accessible to all; for inexperienced players or those from different linguistic/cultural backgrounds, ingame terms can be an obstacle to the engagement. A mixed-method was adopted in the study, where qualitative and quantitative data were combined. Battlefield V and Rainbow Six Siege games were selected as case studies; the terminological structure in these games was analyzed, and the relationship between players and the game language was measured through an online survey. The findings reveal that complex or context-free terms can negatively affect the player experience; however well-designed, contextualized, and culturally compatible terms both enhance the experience through engagement and accessibility. The study shows that terminology in game design is not only a technical element, but also an experiential, cultural, and social component that meaningfully shapes gameplay.<br/><br/> |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
| Topical term or geographic name entry element |
Tezler, Akademik |
| Source of heading or term |
etuturkob |
| 9 (RLIN) |
32546 |
| 653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
| Uncontrolled term |
Oyun ve tasarımı |
|
| Uncontrolled term |
Terminoloji |
|
| Uncontrolled term |
Oyuncu deneyimi |
|
| Uncontrolled term |
Erişilebilirlik |
|
| Uncontrolled term |
Oyun dünyasına dalma |
|
| Uncontrolled term |
Game design |
|
| Uncontrolled term |
Terminology |
|
| Uncontrolled term |
Player experience |
|
| Uncontrolled term |
Accessibility |
|
| Uncontrolled term |
Immersion |
| 700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
Yazıcı, Bülben |
| Relator term |
advisor |
| 9 (RLIN) |
125906 |
| 710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
| Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
| Subordinate unit |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
| 9 (RLIN) |
95247 |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
| Koha item type |
Thesis |
| Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |