Bilgisayar oyunları terminolojisinin kullanıcı deneyimi üzerine etkisi / (Record no. 200465729)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04354nam a2200445 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200465729
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20251006163804.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200465729
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TSR YL’25 IŞI
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Işık, İbrahim Aytuğ
Relator term author
9 (RLIN) 150215
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Bilgisayar oyunları terminolojisinin kullanıcı deneyimi üzerine etkisi /
Statement of responsibility, etc. İbrahim Aytuğ Işık ; thesis advisor Arda Bülben Yazıcı.
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2025.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent xvii, 153 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2025.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu çalışma, dijital oyunlarda kullanılan terminolojinin oyuncu deneyimi üzerindeki etkilerini ve oyun tasarımında nasıl bir erişilebilirlik aracı olarak değerlendirilebileceğini incelemektedir. Oyun dili; oyuncuların oyunu anlamlandırma, kurallara uyum sağlama ve oyun dünyasına dalma (immersion) süreçlerinde kritik bir rol oynamakta, aynı zamanda oyuncular arasında ortak bir anlam ağı oluşturarak topluluk hissini güçlendirmektedir. Ancak bu terminoloji her zaman tüm oyuncular için erişilebilir değildir; özellikle deneyimsiz oyuncular veya farklı dil/kültür gruplarından gelen bireyler için oyun içi terimler deneyimin önünde engel oluşturabilir. Araştırma kapsamında nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem benimsenmiştir. Battlefield V ve Rainbow Six Siege oyunları örneklem olarak seçilmiş; bu oyunlardaki terminolojik yapı analiz edilmiş ve çevrimiçi anket yoluyla oyuncuların oyun diliyle kurdukları ilişki ölçülmüştür. Bulgular, karmaşık ve bağlamsız terimlerin oyuncu deneyimini olumsuz etkileyebileceğini; ancak iyi tasarlanmış, bağlama yerleşik ve kültürel olarak uyumlu terminolojilerin hem deneyimi artırdığını hem de erişilebilirliği kolaylaştırdığını ortaya koymaktadır. Çalışma, oyun tasarımında dilin yalnızca teknik bir unsur değil; aynı zamanda deneyimsel, kültürel ve sosyal boyutları olan bir tasarım bileşeni olarak ele alınması gerektiğini vurgulamaktadır.
Summary, etc. This study examines how the terminology used in digital games influences player experience and how it can function as a tool for accessibility in digital game design. Game language plays a critical role in players' processes of understanding game mechanics, adapting to the rules, and immersing themselves in the game world. Moreover, it creates a shared semantic framework that fosters a sense of community among players. However, game terminology is not equally accessible to all; for inexperienced players or those from different linguistic/cultural backgrounds, ingame terms can be an obstacle to the engagement. A mixed-method was adopted in the study, where qualitative and quantitative data were combined. Battlefield V and Rainbow Six Siege games were selected as case studies; the terminological structure in these games was analyzed, and the relationship between players and the game language was measured through an online survey. The findings reveal that complex or context-free terms can negatively affect the player experience; however well-designed, contextualized, and culturally compatible terms both enhance the experience through engagement and accessibility. The study shows that terminology in game design is not only a technical element, but also an experiential, cultural, and social component that meaningfully shapes gameplay.<br/><br/>
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Oyun ve tasarımı
Uncontrolled term Terminoloji
Uncontrolled term Oyuncu deneyimi
Uncontrolled term Erişilebilirlik
Uncontrolled term Oyun dünyasına dalma
Uncontrolled term Game design
Uncontrolled term Terminology
Uncontrolled term Player experience
Uncontrolled term Accessibility
Uncontrolled term Immersion
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Yazıcı, Bülben
Relator term advisor
9 (RLIN) 125906
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 06/10/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TSR YL’25 IŞI TZ01829 06/10/2025 1 06/10/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.