The scientific turn in the 18th and 19th century Serbian enlightenment / (Record no. 200466229)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05091nam a2200457 i 4500
001 - CONTROL NUMBER
control field 200466229
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field TR-AnTOB
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20251105103530.0
007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION
fixed length control field ta
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER
System control number (TR-AnTOB)200466229
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency TR-AnTOB
Language of cataloging eng
Description conventions rda
Transcribing agency TR-AnTOB
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number TEZ TOBB SBE TAR YL’25 AYD
100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Aydın, Emin Alp
Relator term author
9 (RLIN) 150631
245 10 - TITLE STATEMENT
Title The scientific turn in the 18th and 19th century Serbian enlightenment /
Statement of responsibility, etc. Emin Alp Aydın ; thesis advisor Hasan Çolak.
246 11 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title 18 ve 19. yüzyıl Sırp aydınlanmasında bilimsel dönüşüm
264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Place of production, publication, distribution, manufacture Ankara :
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer TOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2025.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent ix, 131 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 29 cm
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Content type code txt
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term unmediated
Media type code n
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Carrier type code nc
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Ağustos 2025.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bu tez, Sırp Aydınlanmasını imparatorluk yönetimi, dini gelenek ve akılcı modernitenin şekillendirdiği karmaşık ve melez bir hareket olarak incelemektedir. Sırp Aydınlanması, Batılı modellerin basit bir taklidi değil; Osmanlı, Habsburg ve Rus imparatorlukları arasında sıkışmış, egemen olmayan bir Ortodoks toplum olmanın getirdiği zorluklara kültürel olarak müzakere edilmiş bir yanıttır. Çalışma, Aydınlanma fikirlerinin yerel ihtiyaçlara uyarlanmasının başlıca yolunun, bilim ve eğitimi konuşma dili olan Sırpçayla ifade etmek anlamına gelen "halk diline geçiş" (vernacularization) olduğunu savunmaktadır. Bu dilsel dönüşüm, bilimsel bir dönüm noktasını temsil eder: dua merkezli öğrenmeden gözlem, ölçüm ve toplumsal fayda temelli ampirik ve faydacı bilgiye doğru bir geçiş. Dositej Obradović, Teodor Janković-Mirijevski ve Vuk Karadžić gibi figürlerin yakından incelenmesi yoluyla, tez; dil, entelektüel ağlar ve pedagojideki değişimleri imparatorluk ve kültürel sınırlar boyunca izlemek için ulusötesi ve iç içe geçmiş bir tarih yaklaşımını benimsemektedir. Ortodoks kurumların Aydınlanma fikirlerini nasıl yaydığı, devlet destekli okulların bu fikirleri nasıl dönüştürdüğü ve edebiyat ile halk kültürünün onları halka nasıl ulaştırdığı ortaya konulmaktadır. Islahatçılar Ortodoksluğu reddetmemiş; aklı Hristiyan hümanizmiyle birleştirerek Aydınlanma değerleriyle uyumlu bir "rasyonel dindarlık" oluşturmuşlardır. Tez, imparatorluk kısıtlamaları, kültürel yenilik ve halk dilinin seferber edilmesi arasındaki ilişkileri yeniden düşünerek, Sırp Aydınlanmasını daha geniş Avrupa ve Balkan entelektüel akımları içinde yeniden konumlandırmakta ve "çevresel" Aydınlanmaların dışlandığı anlatılara meydan okumaktadır.
Summary, etc. This thesis examines the Serbian Enlightenment as a complex, hybrid movement shaped by imperial rule, religious tradition, and rationalist modernity. It was not merely an imitation of Western models but a culturally negotiated response to the challenges of being a non-sovereign Orthodox society caught between the Ottoman, Habsburg, and Russian empires. The study argues that vernacularization—using spoken Serbian to discuss science and education—was the primary way the Enlightenment ideas were adapted to local needs. This vernacular shift marks the scientific turn: a move from devotional learning toward empirical, utilitarian knowledge that re-centred Serbian intellectual life on observation, measurement, and public usefulness. Through close analysis of figures such as Dositej Obradović, Teodor Janković-Mirijevski, and Vuk Karadžić, the thesis employs a transnational and entangled history approach to trace shifts in language, intellectual networks, and pedagogy across imperial and cultural boundaries. It reveals how Orthodox institutions spread the Enlightenment ideas, how state-funded schools transformed them, and how literature and folklore made them accessible to the public. Reformers did not reject Orthodoxy but merged reason with Christian humanism to form a rational piety compatible with the Enlightenment values. By rethinking the links between imperial constraint, cultural innovation, and vernacular mobilization, the thesis repositions the Serbian Enlightenment within broader European and Balkan intellectual currents, challenging narratives that marginalize the "peripheral" Enlightenments.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Tezler, Akademik
Source of heading or term etuturkob
9 (RLIN) 32546
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term The Serbian enlightenment
Uncontrolled term Vernacularization
Uncontrolled term Scientific turn
Uncontrolled term Transnational networks
Uncontrolled term Cultural transfer
Uncontrolled term Sırp aydınlanması
Uncontrolled term Yerelleştirme
Uncontrolled term Bilimsel dönüşüm
Uncontrolled term Ulusötesi ağlar
Uncontrolled term Kültürel transfer
700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Çolak, Hasan
Relator term advisor
9 (RLIN) 114370
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME
Corporate name or jurisdiction name as entry element TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Subordinate unit Sosyal Bilimler Enstitüsü
9 (RLIN) 95247
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Other/Generic Classification Scheme
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Not for loan Collection code Home library Current library Shelving location Date acquired Source of acquisition Total Checkouts Full call number Barcode Date last seen Copy number Date shelved Koha item type
    Other/Generic Classification Scheme Ödünç Verilemez-Tez / Not For Loan-Thesis Tezler Merkez Kütüphane Merkez Kütüphane Tez Koleksiyonu / Thesis Collection 05/11/2025 Bağış / Donation   TEZ TOBB SBE TAR YL’25 AYD TZ01842 05/11/2025 1 05/11/2025 Thesis
Devinim Yazılım Eğitim Danışmanlık tarafından Koha'nın orjinal sürümü uyarlanarak geliştirilip kurulmuştur.