MARC details
| 000 -LEADER |
| fixed length control field |
06044nam a2200541 i 4500 |
| 001 - CONTROL NUMBER |
| control field |
200466378 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
| control field |
TR-AnTOB |
| 005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
| control field |
20251202092735.0 |
| 007 - PHYSICAL DESCRIPTION FIXED FIELD--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
ta |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
171111s2025 xxu e mmmm 00| 0 eng d |
| 035 ## - SYSTEM CONTROL NUMBER |
| System control number |
(TR-AnTOB)200466378 |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE |
| Original cataloging agency |
TR-AnTOB |
| Language of cataloging |
eng |
| Description conventions |
rda |
| Transcribing agency |
TR-AnTOB |
| 041 0# - LANGUAGE CODE |
| Language code of text/sound track or separate title |
Türkçe |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
| Classification number |
TEZ TOBB FBE ELE YL’25 SAR |
| 100 1# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
Sarıgül, Serdar |
| Relator term |
author |
| 9 (RLIN) |
151048 |
| 245 10 - TITLE STATEMENT |
| Title |
Frekans modülasyonlu sürekli dalga otomotiv radarı ve evrişimsel sinir ağı ile kentsel ormanlık alanlarda yaya tespiti ve hedef sınıflandırması / |
| Statement of responsibility, etc. |
Serdar Sarıgül; thesis advisor İmam Şamil Yetik. |
| 246 13 - VARYING FORM OF TITLE |
| Title proper/short title |
Pedestrian detection and target classification ın urban forestry environment with FMCW automotive radar and CNN |
| 264 #1 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
| Place of production, publication, distribution, manufacture |
Ankara : |
| Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2025. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
| Extent |
xiv, 42 pages : |
| Other physical details |
illustrations ; |
| Dimensions |
29 cm |
| 336 ## - CONTENT TYPE |
| Content type term |
text |
| Content type code |
txt |
| Source |
rdacontent |
| 337 ## - MEDIA TYPE |
| Media type term |
unmediated |
| Media type code |
n |
| Source |
rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE |
| Carrier type term |
volume |
| Carrier type code |
nc |
| Source |
rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE |
| Dissertation note |
Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Haziran 2025 |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. |
| Summary, etc. |
Bu tez, Frekans Modülasyonlu Sürekli Dalga (FMSD) otomotiv radarı kullanılarak karmaşık kent ortamlarında araç ve ağaç gibi engellerin yarattığı çevresel zorluklara odaklanarak yaya tespitini inceleyen bir çalışmayı sunmaktadır. Geleneksel çalışmaların sıklıkla basitleştirilmiş radar hedef modellerine dayandığı bir ortamda, bu araştırma ormansal bir alanın gerçekçi üç boyutlu temsilini kullanarak gerçek koşullara yakın olarak temsil eden sürüş senaryolarını analiz etmektedir. Çalışmanın önemli bir bileşeni olarak ağaç modelindeki rüzgar etkisiyle oluşan hareketin radar sinyal bütünlüğünü nasıl etkilediğini anlamak amacıyla farklı bakış açılarında Radar Kesit Alanı (RKA) analizleri gerçekleştirilmiştir. Rüzgarlı koşullarda dalların dinamik davranışı ilave gürültü ve mikro-Doppler imzaları oluşturmakta ve bu durum yaya tespit performansını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu sorunları ele almak için, radar spektrogramlarından mikro-Doppler özelliklerinin çıkarılması ve sınıflandırılması amacıyla Evrişimsel Sinir Ağı (ESA) tabanlı bir mimari kullanılmıştır. Geliştirilen ve eğitilen ESA modeli yaya imzalarını çevresel faktörlerden kaynaklanan gürültülerden ayırt edebilmek üzere tasarlanmıştır. Performans değerlendirmesi ise doğruluk fonksiyonu, kayıp fonksiyonu ve karışıklık matrisleri gibi ölçümlerle gerçekleştirilmiştir. Deneysel sonuçlar, önerilen ESA tabanlı tespit sisteminin çevresel gürültü ve hareket kaynaklı bozulmalar karşısında güçlü sınıflandırma yeteneği sunduğunu göstermektedir. Geleneksel yaklaşımlarla kıyaslandığında sistem, gerçekçi koşullarda daha yüksek güvenilirlik ve tespit doğruluğu sergilemektedir. Sonuç olarak bu çalışma çevresel gerçekçiliğin ve dinamik senaryo modellemesinin önemini vurgulayarak radar tabanlı yaya tespitinin gelişimine katkıda bulunmaktadır. Elde edilen bulguların otonom sürüş uygulamalarında daha güvenli ve dayanıklı algılama sistemlerinin tasarımına yönelik değerli fikirler sunması beklenmektedir. |
|
| Summary, etc. |
This thesis studies the pedestrian detection in complex urban environments by using Frequency Modulated Continuous Wave (FMCW) automotive radar with a particular focus on some challenges caused by obstacles such as trees and vehicles. While some studies rely on simplified radar target models, this research introduces realistic 3D representations of forestry environment to simulate driving scenarios that represents real world conditions. A significant component of this work includes Radar Cross Section (RCS) analysis across various aspect angles to understand how wind-induced motion in tree model affects radar signal integrity. The dynamic behavior of the branches of trees under windy conditions introduces additional clutter and micro-Doppler noise which can adversely impact pedestrian detection performance. To address these issues, convolutional neural network (CNN) is employed for the extraction and classification of micro-Doppler signatures from radar spectrograms. The CNN model is designed and trained to distinguish pedestrian features from signals which are under environmental interference. The performance evaluation is performed by using metrics such as accuracy function, lossfunction and confusion matrices. Experimental results indicate that the proposed CNN based detection method provides robust classification in the presence of environmental noise and distortions. When it is compared to traditional approaches, the detection and the classification system demonstrates improved reliability and detection accuracy under realistic conditions. All in all, this study contributes to the development of pedestrian detection systems by highlighting the importance of realistic and proper scenario modeling. It is expected that the results provide valuable conception for the development of safer and more resilient perception systems in autonomous driving applications.<br/><br/> |
| 653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
| Uncontrolled term |
Frekans modülasyonu sürekli dalga |
|
| Uncontrolled term |
Otomotiv radarı |
|
| Uncontrolled term |
Evrişimsel sinir ağı |
|
| Uncontrolled term |
Derin öğrenme |
|
| Uncontrolled term |
Mikro-doppler imzaları |
|
| Uncontrolled term |
Radar spektrogramı |
|
| Uncontrolled term |
Sinyal işleme |
|
| Uncontrolled term |
Yaya tespiti |
|
| Uncontrolled term |
Hedef sınflandırma |
|
| Uncontrolled term |
Frequency modulated continuous wave |
|
| Uncontrolled term |
Automotive radar |
|
| Uncontrolled term |
Convolutional neural network |
|
| Uncontrolled term |
Deep learning |
|
| Uncontrolled term |
Micro-doppler signatures |
|
| Uncontrolled term |
Radar spectrogram |
|
| Uncontrolled term |
Signal processing |
|
| Uncontrolled term |
Pedestrian detection |
|
| Uncontrolled term |
Target classification |
| 700 1# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
Yetik, İmam Şamil |
| 9 (RLIN) |
126288 |
| 710 ## - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
| Corporate name or jurisdiction name as entry element |
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. |
| Subordinate unit |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
| 9 (RLIN) |
77078 |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
| Koha item type |
Thesis |
| Source of classification or shelving scheme |
Other/Generic Classification Scheme |