TY - BOOK AU - Kürkçü,Burak ED - TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. TI - Gürbüz kararlılık ve gürbüz performans odaklı kontrol teorisi geliştirilmesi ve uygulamaları PY - 2019/// CY - Ankara PB - TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü KW - Tezler, Akademik KW - Gürbüz kontrol KW - Bozucu-etki/Belirsizlik gözleyicisi KW - Kayan kipli kontrol KW - Gürbüz kararlılık KW - Gürbüz Performans KW - H¥-Sentezlemesi KW - Robust control KW - Disturbance/Uncertainty estimator KW - Sliding mode control KW - Robust stability KW - Robust performance KW - H¥-Synthesis N1 - Tez (Doktora)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Ocak 2019 N2 - Bu tez çalı¸smasının kapsamı, bozucu-etki/belirsizlik tahmincisine dayalı kontrol sistemleri için açık bir problem olan gürbüz kararlılık, performans ve bant geni¸sli˘gi gereksinimlerinin açık matematiksel ifadelerle elde edilmesidir. Bu problem, tekgiri ¸s-tek-çıkı¸slı (TGTÇ) do˘grusal sistemler, çok-giri¸s-çok-çıkı¸slı (ÇGÇÇ) do˘grusal sistemler, minimum/minimum-olmayan fazlı sistemler ve do˘grusal olmayan sistemler olarak dört kategoriye ayrılabilir. Tezde, bu açık problemi çözmek için bozucuetki/ belirsizlik tahmincisine dayalı gürbüz kontrol yakla¸sımları ele alınmı¸stır. Verilen tüm durumlar için gürbüz kararlılık, performans ve bant geni¸sli˘gi gereksinimi için açık matematiksel ifadeler türetilmi¸stir. Önerilen yapı ve geli¸stirilen teorinin TGTÇ ve minimum-olmayan fazlı kısmı, pan-tilt sistemi ve rotasyonel bir mekanik sistem üzerinde do˘grulanmı¸stır. Teorinin ÇGÇÇ kısmı, yanal ve boylamsal kanalları arasında önemli kenetlenmelere sahip olan özel bir uçak için tam ölçekli bir otopilot sistemi ile do˘grulanmaktadır. Bozucu-etki/belirsizlik tabanlı integral kayan kipli kontrol sistemi için, do˘grusal-benzeri gösterimi aracılı˘gı ile analitik gürbüzlük ifadeleri ortaya atılmı¸stır. Önerilen metodoloji, yüksek hassasiyetli bir gimbal kontrol uygulamasında deneysel olarak gösterilmi¸stir. Literatürdeki en son yöntemlerle yapılan kar¸sıla¸stırmalar, tez çalı¸sması kapsamında önerilen yöntemin dikkat çekici performans ve gürbüzlük avantajları getirdi˘gini göstermektedir; An open problem in disturbance/uncertainty estimator based control is to obtain explicit mathematical expressions for robust stability, performance, and bandwidth requirement. This problem can be divided into four categories as single-inputsingle- output (SISO) linear systems, multi-input-multi-output (MIMO) linear system, minimum/non-minimum phase systems, and nonlinear systems. In this thesis, a disturbance/uncertainty estimator based robust control approaches are studied to resolve this open problem respectively. Explicit mathematical expressions for robust stability, performance and bandwidth requirement are derived for all cases. The SISO and non-minimum phase parts of the theory are verified on a pan-tilt system and a rotary mechanical system. The MIMO part of the theory is verified on a full scale autopilot for a custom aircraft with significant couplings among its lateral and longitudinal channels. Moreover, an integral sliding mode controller is built and integrated into the robustness analysis via its quasi-linear representation. The proposed methodology is experimentally verified on a high-precision gimbal control application. Comparisons with state-of-the art methods in literature show noticeable performance and robustness improvements UR - https://tez.yok.gov.tr/ ER -