Baysal, Özlem

Deneyim tasarımı bağlamında ticari sergilemelerde bir tasarım ilkesi olarak geçicilik / Temporariness as a principle of design in commercial exhibitions in the context of experience design. Özlem Baysal ; thesis advisor Şaha Aslan. - xvii, 155 pages : illustrations ; 30 cm

Tez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Temmuz 2019.

Bu araştırma, mekânı, deneyim tasarımı bağlamında bir tasarım ilkesi olarak
geçicilik kavramı üzerinden tartışmaya açmayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında,
çok boyutlu bir deneyim alanı olarak kabul edilen mekân ve deneyim odaklı üretilen
ticari sergileme mekânlarının tasarım üzerine olan etkileri ile bu mekânların
yüklendiği anlamlara dair iş birlikleri sorgulanmıştır. Geçicilik kavramı, deneyim ve
pazarlama kavramları üzerinden tariflenerek bir tasarım ilkesi olarak araştırmanın
temelini oluşturmaktadır. Çalışma ‘geçici mekân’ olarak da tanımlanan ‘pop-up
mekân’ları analiz etmeyi amaçlamakta ve ticari sergileme mekânlarını bir ‘deneyim
tasarımı’ problemi kabul etmektedir. Bu bağlamda geçicilik kavramı pazarlama ve
tasarım alanlarının ara kesitinde, mekân algısı özelinde ele alınmıştır.
Bu bağlamda tezin birinci bölümünde, konunun önemi, amacı – kapsamı, yöntemi
ve kurgusu aktarılmıştır. İkinci bölümünde, tezin bağlamını oluşturan deneyim ve
deneyim tasarımı kavramları okuyucuya sunulmuştur. Üçüncü bölümünde, tezin
temelini oluşturan geçicilik kavramı detaylandırılmıştır. Dördüncü bölümünde,
deneyim ve ticari sergilemeyle olan ilişkisini açıklamak adına pazarlama kavramlarına
açıklık getirilmiştir. Beşinci bölümünde, örnekler üzerinden ticari sergileme
mekânlarının geçiciliği tartışılırken; altıncı bölümde sonuç ve öneriler sunulmuştur. This research aims to open a discussion for space on the concept of temporality as
a design principle in the context of experience design. Within the scope of the study,
the effects of spaces that are considered as a multi-dimensional experience space and
the commercial exhibition spaces which are created through experience-oriented on
the design, and the collaborations regarding the meanings of these spaces are
questioned. The concept of temporality is defined through experience and marketing
notions and it forms the basis of the research as a design principle. The study purposes
to analyse ‘the pop-up spaces’, which are also described as ‘temporary spaces’, and
accepting commercial exhibition spaces as an ‘experience design’ problem. In this
context, the temporality concept has been tackled in the cross-section of marketing and
design areas, and especially in space perception.
In this sense, the importance of the topic, aim - scope, method and construction of
the research are explained in the first chapter of the thesis. In the second chapter, the
concepts of experience and experience design, which form the context of the thesis,
are presented to the reader. In the third chapter, the concept of temporality which
constructs the basis of the thesis is elaborated. In the fourth chapter, the concepts of
marketing are explained in order to explain the relationship between experience and
commercial exhibition. In the fifth section, the temporality of commercial exhibition
spaces is debated through examples; in the last chapter, conclusions and
recommendations are presented in detail.


Dissertations, Academic

Deneyim Deneyim tasarımı Ticari sergilemeler Geçicilik Experience Experience design Retail stores Temporariness