000 04817nam a2200505 i 4500
999 _c200437106
_d55318
003 TR-AnTOB
005 20230908000945.0
007 ta
008 171111s2019 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 _a(TR-AnTOB)200437106
040 _aTR-AnTOB
_beng
_erda
_cTR-AnTOB
041 0 _atur
099 _aTEZ TOBB FBE END YL’19 DOĞ
100 1 _aDoğan, Hazal Berve
_eauthor
_9126588
245 1 0 _aBeklenmedik uçak yönlendirmelerini azaltma :
_bZaman serisi analizi ve yapay sinir ağları ile modelleme /
_cHazal Berve Doğan ; thesis advisor Tahir Hanalioğlu.
246 1 1 _aReduce unexpected airline diverts: modelling with time series analysis and neural network
264 1 _aAnkara :
_bTOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
_c2019.
300 _axv, 69 pages :
_billustrations ;
_c29 cm
336 _2rdacontent
_btxt
_atext
337 _2rdamedia
_bn
_aunmediated
338 _2rdacarrier
_bnc
_avolume
502 _aTez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Temmuz 2019
520 _aBu çalışmada, bir havayolu şirketinin beklenmeyen yönlendirmelerinin sebep oldu-ğu maliyetlerin en aza indirgenmesi amacı ile bir karar destek sistemi tasarlanmış-tır. Söz konusu havayolu şirketi tarafından temin edilen meteorolojik veriler ışığın-da R programlama dili kullanılarak, görüş mesafesini öngörmek amacı ile yapılan analizlerin sonuçları sunulmuştur. Verilerin zaman serisi analiz yöntemleri kullanı-larak incelenmesi ile öngörülerde bulunmak amaçlanmıştır. İleriye dönük 3 saate karşılık gelecek şekilde ayrıntılı değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Zaman serisi analizlerinden AR, MA, ARMA, ARIMA, AutoARIMA ve VAR kullanılarak elde edilen sonuçlar, hata oranı fonksiyonlarına göre karşılaştırılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, MATLAB programlama dili kullanılarak yapay sinir ağları oluşturul-muş, bu yöntem ile elde edilen meteorolojik verilerin tahminleri, zaman serisi ana-lizi sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Sistemsel olarak iyileştirme, yönlendirilen uçuş-lara ait kararların doğruluğu ile ölçülmüştür. Ölçümler, karışıklık matrisine işlen-miştir.
520 _aIn this study, a decision support system is designed in order to minimize the number of flights that are diverted unexpectedly. The aim is to reduce the expenses that arise when the aircraft is not able to land on the targeted airport due to the unfavorable weather conditions, such as rescheduling the timetable, overuse of aircraft fuel than planned, passengers' accommodation and ticket reissue. In order to reduce such temporal and financial losses caused by diverted flights, decision to take off or not is made before departure, while the decision to land or not is made during flight, after a brief analysis based on weather data of target airport. For the aircraft to land on target airport as scheduled, it is crucial that the weather forecasts for visibility range, ceiling and wind speed are within the limits of the safe flight requirements. Considering the significance of this decision regarding by finance, there is a need for a decision support system that is capable of boosting the process through optimal decision-making by forecasting airport weather conditions. In the first part of the study, weather is forecast using regression and time series analysis, of which methods can be detailed as auto regressive (AR), moving average (MA), auto regressive integrated moving average (ARIMA) and vector auto regressive (VAR). Although such forecast methods are relatively effective in achieving the desired result, neural network and fuzzy logic techniques are expected to present more accurate forecast with their complicated and advanced algorithm structure. In the second part of the study, neural networks are created with using MATLAB. The results which is obtained with these methods are compared time series analysis results. Improvement is measured by accuracy of the decisions of diverted flights. The measurements are recorded on the confusion matrix.
650 7 _aTezler, Akademik
_932546
653 _aHavacılık
653 _aUçak Yönlendirme
653 _aHava Tahmini
653 _aZaman Serileri
653 _aKarar Destek Sistemi
653 _aTekrarlayan Yapay Sinir Ağları (TSA)
653 _aLSTM
653 _aDivert
653 _aWeather Forecast
653 _aRegression
653 _aTime Series
653 _aDecision Support System
653 _a Neural Network
653 _aRNN
700 1 _aKhaniyev, Tahir
_eadvisor
_9118494
710 _aTOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
_bFen Bilimleri Enstitüsü
_977078
856 4 0 _uhttps://tez.yok.gov.tr/
_3Ulusal Tez Merkezi
942 _cTEZ
_2z