000 05324nam a2200433 i 4500
999 _c200439815
_d58027
003 TR-AnTOB
005 20230908000952.0
007 ta
008 171111s2020 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 _a(TR-AnTOB)200439815
040 _aTR-AnTOB
_beng
_erda
_cTR-AnTOB
041 0 _atur
099 _aTEZ TOBB FBE MAK YL’20 ÖZE
100 1 _aÖzer, Orhun
_eauthor
_9129482
245 1 0 _aHelikopter motor yağ soğutucusu olarak kullanılan plaka ve kanatçık tipi bir ısı değiştirgeci için test düzeneği tasarımı ve kurulumu /
_cOrhun Özer ; thesis advisor Selin Aradağ Çelebioğlu.
246 1 1 _aDesign and installation of test setup for a plate and fin type heat exchanger used as a helicopter engine oil cooler
264 1 _aAnkara :
_bTOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
_c2020.
300 _axxiii, 93 pages :
_billustrations ;
_c29 cm
336 _2rdacontent
_btxt
_atext
337 _2rdamedia
_bn
_aunmediated
338 _2rdacarrier
_bnc
_avolume
502 _aTez (Yüksek Lisans Tezi)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Aralık 2020
520 _aMühendislik uygulamaları enerji kaybını engellemek adına enerjinin en verimli şekilde transfer edilmesini amaçlamaktadır. Verimli bir şekilde enerji transferi doğal kaynakların kullanımının azalmasında önemli bir rol oynamaktadır. Günümüz hava araçlarında ısıtma, soğutma ve akışkanların sıcaklık seviyelerini kontrol etmek amacıyla Isı Değiştirgeçleri kullanılmaktadır. Hava araçlarında sıkça kullanılan Isı Değiştirgeçlerinden bir tanesi de Plaka-Kanatçık Tipi Isı Değiştirgeçleri'dir. Plaka-Kanatçık Tipi Isı Değiştirgeçleri kompakt olması ve muadillerine göre yüksek ısı atım kapasitesine sahip olması nedeni ile havacılık ve otomotiv endüstrisinde sıkça kullanılmaktadır. Bu çalışmada bir helikopter motorunda kullanılmak üzere geliştirilen bir Plaka-Kanatçık Tipi Isı Değiştirgeci'nin performans test standının tasarımı, kurulumu ve testleri üzerinde durulmuştur. Tasarım aşamasında parlama noktasına oldukça yakın ısıtılan yağın, yağ ısıtıcı tasar ımı ve hava kanalında sıcaklıkların eşit dağılması için HAD analizleri yapılmıştır. HAD analizlerine göre üretilen parçalarla deney düzeneği oluşturulmuştur. Bu kapsamda ANOVA Arge Teknolojileri Labaratuarı'nda deney düzeneği kurulmuş ve Plaka Kanatçık Tipi Isı Değiştirgeci deneyi yapılmıştır. Reynolds sayıları 1000 ile 2500000 arasında değişen değerlerde hava tarafı basınç kayıp deneyleri yapılmıştır. Plaka Kanatçık Tipi Isı Değiştirgecinin ısıl karakteristiğinin ortaya çıkarılması amacıyla sıvı ve hava hattında sıcaklık ölçümleri, hacimsel debi ölçümleri ve basınç kayıplarının ölçülmesi için basınç ölçümleri yapılmıştır. Literatürden elde edilmiş olan korelasyon ile deney düzeneğinde ölçülen değerler karşılaştırılmıştır.
520 _aEngineering applications aim to transfer energy in the most efficient way to prevent energy losses. Efficient energy transfer plays an important role in reducing the use of natural resources. Heat Exchangers are used in today's aircraft to control the heating, cooling and temperature levels of fluids. One of the Heat Exchanger type commonly used in air vehicles is Plate-Fin Type Heat Exchangers. Plate-Fin Type Heat Exchangers are often used in the aviation and automotive industry due to their compactness and high heat dissipation capacity compared to the other Heat Exchangers. In this study, the design, installation and testing of the performance test stand of a Plate-Fin Type Heat Exchanger developed for use in a helicopter engine is focused on. During the design phase, CFD analyses were carried out to ensure that oil heater design is working properly with the oil heated very close to the flash point and the temperatures in the air duct were evenly distributed. An experimental setup was created with the parts manufactured according to CFD analysis. In this study, an experiment setup was established in ANOVA R&D Technologies Laboratory and a Plate-Fin Type Heat Exchanger experiment was conducted. Air side pressure loss tests were carried out with Reynolds numbers varying between 1000 and 2500000. In order to reveal the thermal characteristics of the Plate-Fin Type Heat Exchanger, temperature measurements in the liquid and air side, volumetric flow rate measurements and pressure measurements were made to measuring pressure losses. The correlation obtained from the literature and the values measured in the experimental setup were compared.
653 _aPlaka ve kanatçık tipi ısı değiştirgeçleri
653 _aHesaplamalı akışkanlar dinamiği
653 _aEşlenik ısı transferi
653 _aDeney düzeneği tasarımı
653 _aYağ-hava ısı değiştirgeci
653 _aPlate and fin type heat exchangers
653 _aComputational fluid dynamics
653 _aCongugate heat transfer
653 _aTest setup design
653 _aOil air heat exchanger
700 1 _aAradağ Çelebioğlu, Selin
_950088
_eadvisor
710 _aTOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
_bFen Bilimleri Enstitüsü
_977078
942 _cTEZ
_2z