000 05238nam a2200433 i 4500
001 200462074
003 TR-AnTOB
005 20240726102440.0
007 ta
008 171111s2024 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 _a(TR-AnTOB)200462074
040 _aTR-AnTOB
_beng
_erda
_cTR-AnTOB
041 0 _aeng
099 _aTEZ TOBB FBE MAK YL’24 KOÇ
100 1 _aKoçluk, Halil İbrahim
_eauthor
_9146590
245 1 0 _aFüze sistemlerinde kullanılan atılabilir lüle tutucu parçasının topoloji optimizasyonu ile tasarımının iyileştirilmesi /
_cHalil İbrahim Koçluk; thesis advisor Erdem Acar.
246 1 3 _aDesign improvement of a disposable nozzle holder part used in missile systems through topology optimization
264 1 _aAnkara :
_bTOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
_c2024.
300 _axxii, 107 pages :
_billustrations ;
_c29 cm
336 _atext
_btxt
_2rdacontent
337 _aunmediated
_bn
_2rdamedia
338 _avolume
_bnc
_2rdacarrier
502 _aTez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Haziran 2024
520 _aHavacılık sektöründeki en önemli kısıtlamalardan birisi de düşük kütleli tasarımdır. Bu durum füze/roket sistemleri için de oldukça dikkat edilen bir husustur. Füze/roket sistemleri günümüz savunma sektöründe kullanılan en etkili silah sistemleridir. Özellikle uzun menzilli füze sistemleri ülkeler için önemli birer güç çarpanıdır. Füzeler/roketler itki sistemlerine göre katı yakıtlı, sıvı yakıtlı, hibrit, ramjet, scramjet şeklinde sınıflandırılabilir. Bu çalışmanın da konusu olan ramjet jet motoru, karşıdan gelen havayı sıkıştırmak için hava kanallarına sahip bir tür hava soluyan jet motorudur. Bu çalışmada, ramjet füze sisteminde kullanılan atılabilir lüle tutucu parçasının topoloji optimizasyonu ile kütle azaltılması amaçlanmıştır. Lüle sistemi, yanma odasında oluşan yüksek sıcaklık ve basınçtaki gazların dışarıya atıldığı açıklıktır. Bu sayede itki oluşur. Literatürde sabit lüle tasarımları üzerine oldukça fazla miktarda çalışma mevcuttur, fakat atılabilir lüle tasarımı konusunda yapılan çalışmalar kısıtlıdır. Tasarım çalışması öncesi füze yanma odasında bulunan yakıtın yanması sonucu oluşan basınç nedeniyle lüle sistemi üzerinde oluşan yükler hesaplanmış, benzer sistemlerde kullanılan atılabilir lüle tasarımları, çalışma prensipleri incelenmiş ve uygun bir tutucu sistemi tasarlanmıştır. Tutucu sistemin tasarımı bilgisayar ortamında 3D olarak modellenmiş ve ANSYS yazılımı kullanılarak analizlere tabi tutulmuştur. Topoloji optimizasyonu çalışmasında tutucu parça sistemine %30 oranında kütlesel hafifleme girdisiyle optimizasyon yapılmıştır. Analiz sonucu elde edilen tasarımların üretimi gerçekleştirilerek hidrostatik basınç testlerine sokulmuş ve tasarım doğrulamaları yapılmıştır.
520 _aOne of the most important considerations in the aviation industry is low-weight design. This is also an issue that is taken into consideration for missile/rocket systems. Missile/rocket systems are the most effective weapon systems used in today's defense industry. In particular, long-range missile systems are important force multipliers for countries. Missiles/rockets can be classified as solid fuel, liquid fuel, hybrid, ramjet, scramjet according to their propulsion systems. Ramjet jet engine, which is the subject of this study, is a type of air-breathing jet engine with air ducts to compress the oncoming air. In this study, it is aimed to reduce the weight of the disposable nozzle holder part used in the ramjet missile system by topology optimization. The nozzle system is the opening through which the high temperature and pressure gases formed in the combustion chamber are discharged. In this way, impulse is created. There are numerous studies on fixed nozzle designs in the literature, but studies on disposable nozzle designs are limited. Before starting with the design study, the loads on the nozzle system due to the pressure resulting from the combustion of the fuel in the missile combustion chamber were calculated, disposable nozzle designs and operating principles used in similar systems were examined and a suitable holder system was designed. The design of the retainer system was modeled in 3D on a computer and analyzed using ANSYS software. In the topology optimization study, the holder part system was optimized with a 30% mass reduction input. The designs obtained as a result of the analysis were manufactured, hydrostatic pressure tests were performed and design verifications were made.
653 _aRamjet
653 _aKatı yakıtlı roket motoru
653 _aAtılabilir lüle
653 _aSonlu elemanlar analizi
653 _aTopoloji optimizasyonu
653 _aSolid fuel rocket engine
653 _aDisposable nozzle
653 _aFinite element analysis
653 _aTopology optimization
700 1 _aAcar, Erdem
_973208
_eadvisor
710 _aTOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
_bFen Bilimleri Enstitüsü
_977078
942 _cTEZ
_2z
999 _c200462074
_d80286