000 04655nam a2200517 i 4500
001 200463172
003 TR-AnTOB
005 20241211101701.0
007 ta
008 171111s2024 xxu e mmmm 00| 0 eng d
035 _a(TR-AnTOB)200463172
040 _aTR-AnTOB
_beng
_erda
_cTR-AnTOB
041 0 _atur
099 _aTEZ TOBB FBE END YL’24 AKA
100 1 _aAkar, Ayşe Hümeyra
_eauthor
_9147518
245 1 0 _aPerakende sektöründe faaliyet gösteren bir firma için raf yerleşim düzeni belirlenmesi /
_cAyşe Hümeyra Akar; thesis advisor Salih Tekin.
264 1 _aAnkara :
_bTOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
_c2024.
300 _axvi, 79 pages :
_billustrations ;
_c29 cm
336 _atext
_btxt
_2rdacontent
337 _aunmediated
_bn
_2rdamedia
338 _avolume
_bnc
_2rdacarrier
502 _aTez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Ağustos 2024
520 _aPerakende sektöründe son dönemde yaşanan rekabetin ve pazar payının artması nedeniyle mağazaların verimli bir şekilde yönetilmesi ve bu sayede gelirlerin artırılması şirket rekabet gücü açısından önemli hale gelmiştir. Raf alanı tahsisi ve ürün teşhiri, geliri en üst düzeye çıkarmak, stok kontrolünü geliştirmek, müşteri memnuniyetini artırmak vb. amacıyla perakende ürünlerinin raflarda verimli bir şekilde düzenlenmesi önem taşımaktadır. Bu tez çalışması perakende sektöründe faaliyet gösteren bir gross market için ürünlerin yerleşim düzenini belirlemeyi kapsar. Bu sayede müşterinin memnuniyeti artırılırken aynı zamanda gelirin artırılması hedeflenmektedir. Araştırmada Türkiye'nin önde gelen perakendeci mağazalarından birinin gerçek verileri kullanılmıştır. Market sepet verilerinden ilgili ürün grupları tanımlanmış ve yakınlık matrisi oluşturulmuştur. Farklı yerleşim düzenlerinin karşılaştırılması için bir simülasyon modeli oluşturulmuştur. Simülasyon modeli, dürtüsel satın alma oranlarını ve konum etkilerini dikkate alacak şekilde tasarlanmıştır. Farklı yerleşim düzenleri geliştirmek için sezgisel yöntemler, özellikle hem tek hem de çok amaçlı modeller için yapıcı bir sezgisel yöntem ve tabu araması kullanılmıştır. Tez iki ana aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada, dürtüsel satın alma oranlarını dikkate alan simülasyon modelinin oluşturulmuş ve ikinci aşamada ise farklı mağaza düzenleri oluşturmak için, alan gereksinimleri, gelir ve departman yakınlıklarını dikkate alan Tabu Arama Algoritması geliştirilmiştir.
520 _aDue to the recent competition and market share increase in the retail sector, efficient management of stores and thus increasing revenues have become important in terms of company competitiveness. Shelf space allocation and product display are important for the efficient arrangement of retail products on shelves to maximize revenue, improve stock control, and increase customer satisfaction, etc. In this thesis study, our objective is to increase the customer satisfaction and revenue at the same time. The model is shaped using real data from one of Turkey's leading retail stores. A adjacency matrix will be created by defining relevant product groups from market basket data. This matrix will form a basis for stochastic simulation and layout comparisons. The simulation model will consider impulsive purchase rates and location effects. Then, heuristic methods, especially constructive heuristic methods and tabu search for both single and multi-purpose models, will be applied to improve the current layout. The thesis is planned to be carried out in two stages. First, characterization of store layout using simulation considering impulsive buying rates, and second, optimization of store layout using Tabu Search Algorithm considering space requirements, revenue, and department proximity.
653 _aOptimizasyon
653 _aEn iyileme
653 _aTabu araması
653 _aMarket yerleşim sorunu
653 _aSimülasyon modeli
653 _aSimülasyon
653 _aPerakende sektörü
653 _aAnlık satın alma
653 _aRaf alan tahsisi
653 _aOptimization
653 _aTabu search
653 _aMarket layout problem
653 _aSimulation model
653 _aSimulation
653 _aRetail industry
653 _aImpulse purchasing
653 _aShelf space allocation
700 1 _aTekin, Salih
_9126286
_eadvisor
710 _aTOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
_bFen Bilimleri Enstitüsü
_977078
942 _cTEZ
_2z
999 _c200463172
_d81384