000 08236nam a2200553 i 4500
001 200464389
003 TR-AnTOB
005 20250509093036.0
007 ta
008 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 _a(TR-AnTOB)200464389
040 _aTR-AnTOB
_beng
_erda
_cTR-AnTOB
041 0 _atur
099 _aTEZ TOBB FBE MAK YL’25 BAĞ
100 1 _aBağcı, Fevzi Emirhan
_eauthor
_9148751
245 1 0 _aKatı yakıtlı roket motorlarında astar arayüz ayrılmasının modellenmesi için yeni bir yaklaşım geliştirilmesi /
_cFevzi Emirhan Bağcı ; thesis advisor Erdem Acar.
246 1 1 _aDeveloping a novel approach for modeling liner interface debonding in solid propellant rocket motors
264 1 _aAnkara :
_bTOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü,
_c2025.
300 _axxii, 65 pages :
_billustrations ;
_c29 cm
336 _atext
_btxt
_2rdacontent
337 _aunmediated
_bn
_2rdamedia
338 _avolume
_bnc
_2rdacarrier
502 _aTez (Yüksek Lisans)--TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Nisan 2025.
520 _aKatı yakıtlı roket motorları, taktik füze sistemlerinde yaygın olarak kullanılan ve füzeye gerekli itkiyi sağlayan alt sistemdir. Yakıtın gövdeye yapışık olduğu motor konfigürasyonunda, motor gövdesi yalıtıldıktan ve astar uygulandıktan sonra yakıt, gövde içerisine dökülerek üretim gerçekleştirilir. Gövde/yalıtım ile yakıt arayüzüne uygulanan astar, yakıtın yapışmasını sağlar. Astar arayüzünde gerçekleşecek bir ayrılma, motoru başarısızlığa götürebilmektedir. Motor, üretiminden ateşlenmesine kadar geçen sürede bu arayüzde ayrılmaya sebep olabilecek pek çok zorlayıcı ortama maruz kalmaktadır ve süreç boyunca motorun bütünlüğünün korunması kritiktir. Bu sebeple astar arayüzünün karakteristik malzeme özelliklerini belirlemek önem kazanmaktadır. Bu arayüz yapıştırıcı özellik gösterdiği için yapıştırıcı gibi modellenebilmektedir. Yapıştırıcı arayüzün modellenmesi; yapışma mukavemeti, kırılma enerjisi ve başlangıç modülü üzerinden tanımlanan ve yaygın olarak kullanılan kohezif bölge modeli ile gerçekleştirilebilmektedir. Bu model ile kırılma bölgesinde çekme ve ayrılma arasında bir yasa tanımlanır. Bu yasada çekme, bir eşik değerine kadar ayrılma arttıkça artar ve sonrasında ayrılma arttıkça azalır. Bu tezin amacı, katı yakıtlı roket motorunda astar arayüzünü sonlu elemanlar analizinde kohezif bölge modeli ile modellemek ve bu modelde soyulma testinin kullanılabilirliğini araştırmaktır. Bu yaklaşımla kohezif bölge modeli oluşturma sürecinin, numune seviyesi testlerdeki verilerin direkt kullanımı ile yalınlaştırılması hedeflenmiştir. Çalışma kapsamında ilk olarak literatürde yakıt, yalıtım ve astar malzeme modellerinin kullanıldığı çalışmanın doğrulaması yapılmıştır. Doğrulama sonrasında yapışma çekme ve soyulma testleri gerçekleştirilmiştir. Soyulma testinden elde edilen çıktılar ve enerji denklemleri kullanılarak astarın kırılma enerjisi hesabı gerçekleştirilmiştir. Yapışma çekme testinden elde edilen yapışma mukavemeti ve soyulma testinden elde edilen kırılma enerjisi parametreleri ile astarın kohezif bölge modeli oluşturulmuştur. Oluşturulan kohezif bölge modeli ile soyulma testinin sonlu elemanlar analizi gerçekleştirilmiştir. Analizden elde edilen kuvvet-deplasman grafiği ile test sonucu karşılaştırılmıştır. Ek olarak analizde elde edilen çekme-ayrılma eğrisi ile kohezif bölge modeli ile tanımlanan çekme-ayrılma eğrisi karşılaştırılmıştır. Her iki karşılaştırmada da analiz sonuçlarıyla test sonucu arasında yeterli seviyede benzerlik görülmüştür. Soyulma testinin literatürde yaygın kullanılan çift ankastre sandviç kiriş testi yerine kullanılabillirliğini değerlendirmek için soyulma testi ile elde edilen kohezif bölge modeli ile çift ankastre sandviç kiriş testi sonlu elemanlar analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda arayüzde elde edilen çekme-ayrılma eğrileri karşılaştırılmıştır ve yeterli seviyede benzerlik görülmüştür. Sonuç olarak astar arayüzünün kohezif bölge modeli ile modellenmesinde soyulma testinin kullanılabileceği değerlendirilmiştir ve kohezif bölge modeli oluşturma sürecinin yalınlaşması sağlanmıştır. Daha uygulanabilir bir test yöntemine geçilmesi sayesinde; maliyetin azalması ve model oluşturma süreci açısından verimliliğin artırılması sağlanmıştır.
520 _aSolid propellant rocket motors are subsystems widely used in tactical missile systems and provide the required thrust for the missile. In case bonded motor configuration, propallant is casted into the case after being insulated and application of liner. Liner is applied into case/insulation and propellant interface to ensure the bonding of the propellant. Debonding occuring at the liner interface may lead to failure of the motor. Motor is exposed to various challenging environment which may cause debonding of the interface throughout the time between production and fire. It is important to maintain the structural integrity of the motor during this time. Therefore, determining the characteristic properties of the liner gains prominence. Since liner acts as an adhesive, it can be modeled as an adhesive. Commonly, adhesive interface can be modeled via cohesive zone model which is defined with adhesive strength, fracture energy and initial modulus.The aim of this study is to model the liner interface with cohesive zone model in solid rocket propellant motors and to examine the usage of peel test for this model. It is aimed to simplify the creation of cohesive zone model by direct usage of specimen level test data. Initially; propellant, insulation and liner material models are validated with a study from literature for this study. After the validation, bond in tension and peel tests are performed. Liner's fracture energy is calculated with outputs of peel test and energy equations. Cohesive zone model of liner is created with adhesive strength obtained from the bond in tension tests and fracture energy obtained from the peel tests. Finite element analysis of the peel test is performed with the created cohesive zone model. Force-displacement graphics obtained from the analysis and test output are compared. In addition, traction-separation curves obtained from the analysis and defined with cohesive zone model are compared. It is observed that sufficient similarity is accomplished between analyses and tests for the both of the comparisons. Finite element analysis of double cantilever sandwich beam test is performed that includes the cohesive zone model created via peel test to evaluate the usage of peel test instead of commonly used double cantilever sanwich beam. Traction-separation curves obtained from the analysis are compared and sufficient similarity is accomplished. As a conclusion, it is evaluated that peel test can be used for modeling the cohesive zone model of the liner interface and process of creating cohesive zone model is simplified. Due to switch to a more feasible test method, the cost is reduced and efficiency is increased in terms of model development process.
650 7 _aTezler, Akademik
_2etuturkob
_932546
653 _aKohezif bölge modeli
653 _aSoyulma testi
653 _aYapışma çekme testi
653 _aArayüz ayrılması
653 _aYakıt-astar-gövde arayüzü
653 _aAstar
653 _aKırılma enerjisi
653 _aKatı yakıtlı roket motoru
653 _aSonlu elemanlar analizi
653 _aCohesive zone model
653 _aPeel test
653 _aBond in tension test
653 _aInterface debonding
653 _aPropellant-liner-case interface
653 _aLiner
653 _aFracture energy
653 _aSolid propellant rocket motor
653 _aFinite element analysis
700 1 _aAcar, Erdem
_eadvisor
_973208
710 _aTOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
_bFen Bilimleri Enstitüsü
_977078
942 _cTEZ
_2z
999 _c200464389
_d82601