000 07330nam a2200469 i 4500
001 200466234
003 TR-AnTOB
005 20251107104916.0
007 ta
008 171111s2025 tu ab e mmmm 000 0 tur d
035 _a(TR-AnTOB)200466234
040 _aTR-AnTOB
_beng
_erda
_cTR-AnTOB
041 0 _aeng
099 _aTEZ TOBB SBE ULU Ph.D’25 DEM
100 1 _aDemir, Orçun
_eauthor
_9125908
245 1 0 _aRenewable energy transition in developing countries :
_ba comparative analysis of Türkiye, Poland, and Bulgaria /
_cOrçun Demir ; thesis advisor Pınar İpek.
246 1 1 _aGelişmekte olan ülkelerde yenilenebilir enerji geçişi: Türkiye, Polonya ve Bulgaristan'ın karşılaştırmalı bir analizi
264 1 _aAnkara :
_bTOBB ETÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü,
_c2025
300 _axxii, 410 pages :
_billustrations ;
_c29 cm
336 _atext
_btxt
_2rdacontent
337 _aunmediated
_bn
_2rdamedia
338 _avolume
_bnc
_2rdacarrier
502 _aTez (Doktora)--TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Mayıs 2025
520 _aBu tez, enerji ithalatına bağımlı gelişmekte olan ülkelerde yenilenebilir enerji dönüşümünün (RET) kurumsal düzeyde nasıl yönetişildiğini açıklamayı amaçlamaktadır. Kuramsal olarak Tarihsel Kurumsalcılık (Historical Institutionalism) ile Çok Düzeyli Perspektif (Multi-Level Perspective) yaklaşımlarını bir araya getiren bu çalışma, RET'in sadece teknik veya teknolojik bir süreç değil, aynı zamanda mevcut enerji rejimlerinin içinden geçen, çoğu zaman kademeli ve karmaşık ilerleyen bir kurumsal dönüşüm olduğunu ileri sürmektedir. Çalışmada, Türkiye, Polonya ve Bulgaristan örnek olayları, aynı dönemsel bağlamda (2011– 2023) ve benzer dışsal baskılar altında (Paris Anlaşması, AB Yönergeleri, Rusya- Ukrayna Savaşı gibi) karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Tezin temel hipotezi, enerji ithalatına bağımlı gelişmekte olan ülkelerde RET süreçlerinin büyük ölçüde patika bağımlılığı ve yerleşik kurumsal yapıların sürekliliği tarafından belirlendiğini ortaya koymaktadır. Bu çerçevede, kurumsal değişimin normatif ya da değer temelli bir dönüşümden ziyade, çıkar yapılarına uyumlu biçimde, kademeli olarak gerçekleştiği gözlemlenmiştir. İkinci hipotezde, mezzo düzey kurumlar ile mikro düzey aktörler arasındaki kurumsal uyumun (coherence) varlığı, daha öngörülebilir ve istikrarlı bir dönüşümle ilişkilendirilmiştir. Türkiye'de bu uyumun kısmen sağlandığı, Polonya'da ise kamu ve özel sektör arasındaki etkileşimin zayıf olduğu, Bulgaristan'da ise uyumun büyük oranda dışsal aktörler (AB) tarafından sağlandığı görülmüştür. Üçüncü hipotez çerçevesinde, ülkelerin farklı kurumsal değişim yolları izlediği gösterilmiştir. Polonya'da yüksek takdir yetkisi ve güçlü yerleşik çıkar gruplarının oluşturduğu denge, dönüşümün sürüklenmesine yol açmış (sürüklenen yönetişim – drifted governance). Bulgaristan'da kurumsal atalete rağmen dışsal baskılarla katmanlı ama zorunlu bir uyum süreci gözlemlenmiş (zorunlu katmanlaşma – compelled layering). Türkiye'de ise güçlü piyasa talepleri ve düzenleyici aktivizm ile biçimlenen, ancak siyasi seçiciliğin filtrelediği bir dönüşüm süreci yaşanmış (kontrollü dönüşüm – gated conversion). Bu tez, literatüre hem kavramsal hem de ampirik düzeyde katkı sunmaktadır. Kavramsal olarak, Mahoney ve Thelen'ın (2010) kurumsal değişim tipolojisini genişletmekte ve "zorunlu katmanlaşma" ile "kontrollü dönüşüm" gibi yeni yönetişim modelleri önermektedir. Ampirik olarak ise, enerji dönüşümüne dair literatürde çoğunlukla göz ardı edilen enerji ithalatçısı gelişmekte olan ülkelerdeki süreçleri derinlemesine analiz ederek, bu ülkelerde kurumsal değişimin nasıl aktörler arası ilişkiler, rejim sürekliliği ve düzenleyici açıklık çerçevesinde yönetişildiğini ortaya koymaktadır.
520 _aThis dissertation investigates how the renewable energy transition (RET) is governed institutionally in energy-importing developing countries. Theoretically, it integrates Historical Institutionalism and the Multi-Level Perspective to argue that RET is not simply a technological or market-driven shift, but a gradual and often complex process of institutional transformation embedded within existing energy regimes. The study uses Türkiye, Poland, and Bulgaria as comparative case studies, analyzing their RET pathways under similar temporal (2011–2023) and external pressures (e.g., the Paris Agreement, EU directives, and the Russia-Ukraine War). The central hypothesis posits that RET in energy-importing developing countries is primarily shaped by path dependencies and the persistence of entrenched institutional structures. Institutional change is shown to follow incremental, interest-aligned trajectories rather than normative or value-driven transformations. The second hypothesis highlights that the coherence between mezzo-level institutions and micro- level actors helps foster more predictable and stable RET processes. Türkiye displays partial coherence, Poland exhibits externally pressured yet institutionally constrained coherence due to the dominance of vested interests in the incumbent energy mix, while Bulgaria demonstrates externally driven coherence limited by regulatory inertia and a state-centric governance structure, resulting in adaptation shaped more by EU compliance than domestic initiative. The third hypothesis distinguishes the variation in institutional change trajectories across countries. In Poland, a combination of high iv discretionary power and strong vested interests has led to inaction—characterizing a drifted governance model. Bulgaria, under structural inertia and low domestic demand, has followed a compelled layering pattern driven by external compliance rather than domestic initiative. Türkiye's path, shaped by market demand and regulatory activism, has evolved into a gated conversion model, where transformation is selective, filtered by incumbent power and centralized discretion. The dissertation makes both conceptual and empirical contributions to the literature. Conceptually, it extends Mahoney and Thelen's (2010) institutional change typology by proposing new forms such as "compelled layering" and "gated conversion." Empirically, it offers a rare in-depth analysis of RET governance in energy-importing developing countries—an area often neglected in transition studies—demonstrating how institutional change is mediated by actor relations, regime persistence, and regulatory openness.
653 _aEnergy transition
653 _aDeveloping countries
653 _aMulti-level perspective
653 _aHistorical institutionalism
653 _aTürkiye
653 _aBulgaria
653 _aPoland
653 _aEnerji geçişi
653 _aTarihsel kurumsalcılık
653 _aGelişmekte olan ülkeler
653 _aBulgaristan
653 _aPolonya
700 1 _aİpek, Pınar
_eadvisor
_9132944
710 2 _aTOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
_bSosyal Bilimler Enstitüsü
_995247
942 _cTEZ
_2z
999 _c200466234
_d84446